Iranian Agriculture News Agency

هشدار رئیس بنیاد توانمندسازی گندم درباره تاخیر در اعلام نرخ خرید تضمینی

کشت پاییزه را از دست خواهیم داد

ایانا-کشاورزی: عطاالله هاشمی: دیر اعلام شدن نرخ خرید قیمت تضمینی گندم باعث می‌شود کشاورزانی که گندم آبی کشت می‌کنند تمایلی به کشت پاییزه نخواهند داشت، کشاورزان آب چاه‌های عمیق و حق آبه در نظر گرفته شده را برای کشت بهاره ذخیره می‌کنند و تمایلی به کشت پاییزه ندارند.

کشت پاییزه را از دست خواهیم داد

 

دیر اعلام شدن نرخ خرید تضمینی گندم سبب کاهش میزان سطح کشت و همچنین عدم تمایل کشاورزان به کشت پاییزه خواهد شد.

عطالله هاشمی رئیس بنیاد توانمندسازی گندم در گفت‌وگو با خبرنگار گروه کشاورزی ایانا در خصوص دیر اعلام شدن نرخ خرید قیمت تضمینی گندم با تاکید بر اینکه کشاورزانی که گندم آبی کشت می‌کنند تمایلی به کشت پاییزه نخواهند داشت، گفت: کشاورزان آب چاه‌های عمیق و حق آبه در نظر گرفته شده را برای کشت بهاره ذخیره می‌کنند و تمایلی به کشت پاییزه ندارند.

او با بیان اینکه قیمت تضمینی خرید گندم باید تا پایان شهریور ماه اعلام می‌شد، افزود: سال گذشته نیز اینچنین شد و شاهد دیر اعلام شدن نرخ خرید تضمینی گندم بوده‌ایم.

هاشمی با بیان اینکه با دیر اعلام شدن نرخ خرید تضمینی گندم سطح میزان کشت نیز کاهش خواهد یافت، افزود: همچنین شاهد کاهش سطح زیر کشت گندم آبی که در حدود 2 میلیون هکتار است، خواهیم بود.

رئیس بنیادتوانمدسازی گندمکاران با تاکید بر اینکه کاهش سطح زیر کشت، تولید پایدار گندم را زیر سوال خواهد برد، افزود: همچنین امنیت غذایی کشور با وجود تحریم‌ها با توجه به اینکه قوت غالب مردم است اهمیت زیادی دارد.

او با اشاره به  برآورد بنیاد توانمندسازی گندمکاران از قیمت منطقی خرید تضمینی گندم، توضیح داد: با توجه به در نظر گرفتن شرایط اقلیمی متفاوت 32 استان کشور، حداقل قیمت باید 1800 تومان برای هرکیلوگرم تعیین شود.

هاشمی افزود: با توجه به اینکه قیمت جهانی گندم به ازای هر تن 270دلار است و با دلار 8400تومانی برای واردات کیلویی 2380 تومان خواهد شد باید قیمت تعیین شده مناسب باشد.

هاشمی در پایان با تاکید به اینکه هزینه‌های تولید امسال در کاشت گندم نسبت به سال گذشته 30 درصد افزایش پیدا کرده است، یادآوری کرد: شورای اقتصاد باید این مساله را نیز در نظر بگیرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید