Iranian Agriculture News Agency

ایانا از برنامه‌های ترویجی برای ذخیره منابع گزارش می‌دهد/

نوآوری‌ در مزرعه برای حفظ محیط زیست

تغییرات اقلیمی و نوع آب وخاک ایران، حالا کار کشاورزی را از شکل سنتی و گذشته‌ی عامیانه‌ی آن دور کرده است. کشاورز امروز با برنامه‌ریزی‌های دقیقی که شده است نسبت به کنترل مصرف منابع و استفاده‌ی بهینه از امکانات آگاه است و برای پیشبرد اهداف توسعه تلاش می‌کند. الگوهای کشت و یا استفاده از منابع با آموزش‌های مدون و برنامه‌ریزی شده به کشاورز منتقل می‌شود و از او خواسته می‌شود تا برای بهبود وضعیت اقلیمی کشور و البته سود بهتر در برداشت محصول مناسب‌تر این راه را با قدرت ادامه دهد.

نوآوری‌ در مزرعه برای حفظ محیط زیست

به گزارش ایانا، معاونت‌های اصلی وزارت جهاد با برنامه‌ریزی از ادارات استان‌ها خواسته‌‌اند تا جزییات را به خوبی به روستاها منتقل کنند، کاری به گفته‌ی دکتر مجید ولدان مدیرکل دفتر فناوری اصلی‌ترین راه‌های پر پیچ و خم ورود فناوری‌ها در راستای حفظ منابع و البته پیشبرد اهداف توسعه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار اجتماعی ایانا اینگونه تشریح کرد: «واقعیت این است که فناوری به ذات خود به روستا منتقل نمی شود و آنچه  به روستا انتقال می‌یابد، عموماً محصول ناشی از فناوری است. به عنوان مثال فناوری یا دانش‌فنی تولید نهال کشت بافت خرمای رقم ...، قابل انتقال به روستا نبوده و به صنعت کشت بافت کشور انتقال می‌یابد. اما آنچه روستائی باید آموزش ببیند و نسبت به آن آگاهی یابد، مزیت استفاده از نهال کشت بافتی در مقایسه با  نهال بذری است. یا در مثالی دیگر، مزیت استفاده از کود بیولوژیک در مقایسه با کود شیمیائی به روستائی آموزش داده می‌شود، ولی دانش‌فنی تولید کود بیولوژیک به تولیدکننده کود (کارخانه) انتقال می‌یابد».

جزییات تشریح شده‌ی او در ورود فناوری‌ها به مقوله‌ی کشاورزی در ایران را دکتر فروغ‌السادات بنی‌هاشم مشاور وزیر و مدیر کل دفتر توسعه فعالیت‌های کشاورزی زنان روستایی و عشایری هم در گفت و گوی اختصاصی با ایانا، تکمیل کرد و از نقش بی‌بدیل زنان در پیشبرد این اهداف صحبت کرد: « مدیریت آب وخاک از مباحث جدی در برنامه‌های آموزش زنان روستایی وعشایری در وزارت جهادکشاورزی است. زنان هم به عنوان تولید کننده وهم به عنوان مصرف کننده از انگیزه بالایی برای مدیریت مصرف آب وخاک برخوردارند. به علاوه آنها  به عنوان ساکنین پایدار مناطق روستایی وعشایری و به مثابه گروهی که کمتر فرصت وامکان مهاجرت و ترک زادگاه خود را دارند. بیشتر از سایر گروهها در معرض آسیبهای ناشی از تخریب محیط زیست و بحرانها ی ناشی از ان قرار دارند. از این رو در بسیاری از کشورها از گروههای هدف آموزشهای مرتبط با مدیریت خاک وآب و جلوگیری از تخریب محیط زیست محسوب می شوند. تجربه ما در وزارت جهادکشاورزی هم تا امروز نشان می‌دهد که زنان در مباحث زیست‌محیطی و مدیرت منابع بسیار مشتاق و آگاهانه برخورد می‌کنند و در فراگیری آموزش‌های و یا ورود فناوری‌ها در پیشبرد برنامه‌های کشاورزی به شدت استقبال می‌کنند و آن را هم به سرعت به همدیگر پیشنهاد می‌کنند».

به گفته او « به دلیل همین حساسیت‌ها آمار سرشماری اخیر نشان می‌دهد مشارکت زنان در بخش کشاورزی در حال افزایش است. و این افزایش همراه با بالارفتن سطح تحصیلات زنان گرایش ورود فن‌اوری‌های نوین و یا کسب و کارهای نواور انقلابی را در بخش کشاورزی ایران به‌وجود می‌آورد».

مدیر کل دفتر فناوری وزارت جهاد هم با این انقلاب موافق است، اما او سرعتی کمتر از پیش‌بینی‌های مشاور وزیر در امور زنان در نظر دارد و معتقد است در موضوع انتقال تکنولوژی‌های نوین به مزرعه، دو موضوع دارای اهمیت است: « تولید محصول فناورانه یا نهاده اولیه مبتنی بر فناوری نوین و فرهنگ استفاده از نهاده موصوف در مزرعه».

 با این توضیح به مورد توجه قرار نگرفتن کشاورزی در شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد و ادامه داد: «یکی از مشکلات مبتلابه شرکت‌های دانش‌بنیان بخش کشاورزی دقیقا همین نبود فرهنگ لازم برای استفاده از محصولات نوین نزد کشاورز که معمولا با کم‌سوادی این کار را انجام می‌دهد  است».

همانطور که دکتر بنی‌هاشم از پیگری برنامه‌های آموزشی و جذب سریع زنان کشاورز در آنها صحبت کرد، دکتر ولدان هم از برنامه‌های ویژه‌ی آموزشی برای همه‌ی کشاورزان خبر داد: «یکی از برنامه‌های در اولویت سازمان که در تعامل با معاونت علمی و فناوری در دست اجراست، برنامه ترویج استفاده از محصولات دانش‌بنیان است. در مرحله نخست این برنامه، استفاده از کودهای زیستی به عنوان جایگزین کودهای شیمیائی، در تعامل بین معاونت ترویج سازمان با ستاد توسعه زیست فناوری، در قالب ایجاد مزارع الگوئی در نقاط مختلف کشور، ترویج می‌شود».

این را همه‌ی مدیران می‌دانند که منابع زیست‌محیطی ایران همیشگی نیست و اگر برنامه‌های توسعه در راستای حفظ این منابع نباشید، توسعه‌ای در کار نخواهد بود.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید