Iranian Agriculture News Agency

وزیر جهاد کشاورزی در حاشیه جلسه صبحانه کاری اتاق تعاون:

قیمت منطقی مرغ 9 هزار و 500 تا 10 هزار تومان

ایانا-کشاورزی: ما مشکلات جزئی در آن زمانی که اختلال‌های حمل‌ونقل پیش آمده بود داشتیم. اما با توجه به انیارهایی داریم و موجودی کالا که در مبادی ورودی حتی بیش از اندازه ذخیره شده وجود دارد. در بنادر برای تامین و ذخیره مایحتاج عمومی مشکلی وجود ندارد. باتوجه به شیوه‌های کاربردی موجود هیچ کمبود یا کاهشی در تامین وجود ندارد

قیمت منطقی مرغ 9 هزار و 500 تا 10 هزار تومان

وزیر جهاد کشاورزی در حاشیه جلسه صبحانه کاری اتاق تعاون با اعلام اینکه در مورد تولید مرغ مشکلی وجود ندارد و قیمت واقعی متوسط مرغ حدود 9 هزارو 500 تا 10 هزار تومان است.

به گزارش ایانا، محمود حجتی در مورد تامین کالاهای اساسی گفت: در ارتباط با کالاهای مورد نیاز می‌بینید که از لحاظ تامین که آن بخش عمده‌ای در داخل کشور تولید شده در حال عرضه است و چه آن بخشی که کم بوده و از خارج وارد شده است هیچ مشکلی وجود ندارد.

او اضافه کرد: ما مشکلات جزئی در آن زمانی که اختلال‌های حمل‌ونقل پیش آمده بود داشتیم. اما با توجه به انیارهایی داریم و موجودی کالا که در مبادی ورودی حتی بیش از اندازه ذخیره شده وجود دارد. در بنادر برای تامین و ذخیره مایحتاج عمومی مشکلی وجود ندارد. باتوجه به شیوه‌های کاربردی موجود هیچ کمبود یا کاهشی در تامین وجود ندارد.  

وزیرجهاد کشاورزی با اشاره به اینکه وضع تولیدات کشاورزی نیز مناسب است، توضیح داد: برای مثال در مورد کالایی مانند مرغ، بیش از نیاز تولید می‌شود. اما درباره نوسان‌های قیمت مرغ باید گفت که قیمت تمام شده و هزینه‌هایش باید، (همانطور که بارها گفته‌ام) قیمت هر کیلو مرغ باید به طور متوسط 9 هزار و 500 تا 10 هزار تومان باشد.

او اضافه کرد: اما اگر با این قیمت توزیع و عرضه شود باید کنترل خیلی دقیقی بر روی عرضه انجام شود تا از ایجاد یک بازار سیاه و بی‌نظمی پیش نیاید. ما با توجه به ذخایر موجود در مورد مواد پروتئینی هیچ مشکلی وجود ندارد.

حجتی در مورد مطالبات گندم‌کاران گفت: مطالبات گندم‌کاران تا پایان مهرماه با کمک سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به طور کامل پرداخت شده است.

او در پاسخ به این پرسش که میزان خسارت امسال کشاورزان حدود 20 هزار میلیارد تومان است در حالی سازمان برنامه فقط یک‌هزار میلیارد تومان برای جبران این خسارت در نظر گرفته است. آیا برای افزایش این بودجه تلاشی شده است، توضیح داد: بخشی از مشکلات کشاورزان به طور قطع به خسارت‌ها و مشکلات پس از خسارت‌ها مربوط می‌شود. هیچ سرمایه‌ای مانند سرمایه کشاورزان (در تمامی بخش‌ها) در معرض آسیب و خسارت نیست. حوادث طبیعی، بیماری‌ها و... همه آثار به‌جا می‌گذارد و خسارت ایجاد می‌کند. به همین دلیل همه کشورها و دولت‌ها از کشاورزان حمایت می‌کنند. اما با توجه به توسعه کشاورزی و افزایش سرمایه‌گذاری‌ها و افزایش هم ‌زمان خسارت‌ها و بیماری‌ها هزینه‌ها نیز افزایش پیدا کرده است. راهکار مهار این خسارت‌ها و افزایش بودجه برای تامین خسارت، از طریق مدیریت ریسک به این موضوع توجه شده و از طریق بیمه پوشش داده شود.

او اضافه کرد: وقتی بیمه وجود داشته باشد تا یک ایمنی برای کشاورزان در بخش‌های مختلف به وجود بیاورد. برخی از صنایع مانند مرغداری باید حمایتی اداره شوند نه تجاری در حالی بسیاری از شرکت‌های بیمه در حال حاضر تجاری هستند نه حمایتی. از طرف دیگر کشاورز هم قادر به تامین کل حق بیمه مطابق با خسارت یا ریسکش نیست، بنابراین دولت‌ها باید کمک کنند.

وزیر جهاد کشا.رزی در مورد مشکلات و چالش‌های پیش روی دوبت و کشاورزان گفت: بودجه‌ای را که دولت برای این امر اختصاص داده تا کنون حدود یک‌هزار میلیارد تومان بوده که در نوبت تخصیص قرار می‌‌گرفت. اما این بودجه با توجه به حجم خسارت‌ها، کافی نیست. بنابراین چاره‌ای نیست جز اینکه از دولت و مجلس تقاضای کنیم.

او اضافه کرد: بارها در جلسات کمیسیون تخصصی کشاورزی مجلس مطرح کردیم که این بودجه باید افزایش پیدا کند. اما به هر حال در بودجه کشور هم محدودیت‌هایی وجود دارد با همه این محدودیت‌ها این رقم باید افزایش پیدا کند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید