Iranian Agriculture News Agency

عضو هیت علمی تحقیقات و ترویج وزارت جهادکشاورزی:

امنیت غذایی مهمترین شاخصه توسعه پایدار است

سهم کشاورزی در صادرات غیرنفتی ۱۳ درصد است

عضو هیت علمی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج وزارت جهادکشاورزی گفت: امنیت غذایی از مهمترین شاخصه‌های اجتماعی و اقتصادی توسعه پایدار است.

امنیت غذایی  مهمترین شاخصه توسعه پایدار است

به گزارش خبرنگار ایانا در قزوین، علی علیزاده در همایش نقش پدافند غیرعامل در امنیت غذایی و زیستی که با حضور معاونان، مدیران و کارشناسان سازمان جهادکشاورزی استان و مراکز تابعه  در سالن اجتماعات این سازمان  برگزار شد، افزود: اگر توسعه با رعایت دو فاکتور عدم آسیب به محیط زیست و عدم ایجاد نابرابری در حال حاضر و آینده  باشد به توسعه پایدار منجر می‌شود .

علیزاده با بیان اینکه امنیت غذایی همان داشتن غذای کافی و سالم و در دسترس در همه مقاطع زمانی و مکانی است گفت: جامعه‌ای که از لحاظ غذایی در مضیقه باشد نمی‌تواند جامعه باهوشی و پویایی باشد و این امر قطعا به عقب ماندگی می‌انجامد .

عضو هیت علمی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج  وزارت جهادکشاورزی با اشاره به اینکه کشاورزی درکشورما از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، گفت: از لحاظ ارزآوری؛ سهم کشاورزی در صادرات غیرنفتی 13 درصد است.

علیزاده اضافه کرد: همچنین نزدیک به 11 درصد تولید ناخالص داخلی مربوط به بخش کشاورزی است.

به کفته وی؛ هر ساله 105 میلیون تن انواع محصولات زراعی و باغی در کشور تولید می‌شود که از این میزان 83 میلیون تن محصولات زراعی و 21 میلیون تن محصولات باغی است.

علیزاده به تولید محصولات و فرآورده‌های پروتئینی در کشور اشاره کرد و گفت: 90 درصد گوشت قرمز از تولیدات داخلی کشور تامین می‌شود و فقط 10 درصد از طریق واردات است.

وی یادآور شد: در تولید گوشت مرغ خودکفا هستیم و سالانه 2 میلیون 100 هزار تن گوشت سفید (مرغ) و همچنین  950 هزار تن تخم مرغ در کشور تولید و گاهی صادر می‌شود.

این مقام مسئول به اهمیت و نقش پدافند غیرعامل در بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: اگر دشمن بخواهد به اقتصاد کشور ضربه واردکند مطمئنا این بخش را مد نظر قرار می‌دهد چرا که کشاورزی از اهداف بسیار سهل الوصولی است که می‌توان به آن آسیب رساند.

وی آسیبها و مخاطرات بخش کشاورزی را؛ وارد کردن آسیب به تولید و کاهش آن، ضربه زدن به امنیت و سلامت غذا (کیفیت محصولات)  و همچنین ایجاد مخاطره درمنابع، تأسیسات و تجهیزات (جنگل، آب و باند فرودگاهی )  اعلام کرد.

علیزاده تأکید کرد: کشوری که می‌خواهد از لحاظ امنیت غذایی مشکل نداشته باشد باید به سلامت غذا اهمیت زیادی دهد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید