Iranian Agriculture News Agency

بازار گیاهان دارویی در کهگیلویه و بویراحمد ایجاد شود

معاون فنی منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد خواستار ایجاد و راه اندازی بازار گیاهان دارویی استان شد و گفت: عرضه طلای سبز به شکل دستفروشی و فروشگاه‌های کوچک عطاری زیبنده نیست.

بازار گیاهان دارویی در کهگیلویه و بویراحمد ایجاد شود

گودرز باقری‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در یاسوج ، اظهار داشت: استان کهگیلویه و بویراحمد با بیش از 2100 گونه گیاه دارویی 26 درصد گونه‌های گیاهی کشور را دارد که شیرابه آن‌ها قابلیت استفاده در صنایع داروسازی، آرایشی و بهداشتی جواهرسازی و نظامی را دارند.

وی از اجرای طرح توسعه گیاهان دارویی در 2 هزار هکتار از مراتع استان با مشارکت مرتع داران خبر داد و افزود: موقعیت جغرافیایی و توپوگرافی خاص این استان سبب شده تا از لحاظ گونه‌های گیاهی، جانوری و منابع حیاتی بسیار متنوع باشد.

معاون فنی منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: امسال 14 تن شیرابه گیاهان دارویی شامل آنغوزه و باریچه از مراتع استان برداشت و به کشورهای فرانسه، هند و آلمان صادر شد.

باقری‌فرد خواستار برندسازی تعدادی از گونه‌های گیاهی اندمیک دارویی استان شد و ادامه داد: آنغوزه، باریچه، مورد معطر، جاشیر خوراکی، کرفس کوهی، زرابی،تره وحشی، بن سیاوش، چویل و ریواس از جمله مهمترین گیاهان دارویی استان هستند.

وی استفاده غیر اصولی و غیر علمی از گیاهان دارویی و خوراکی را برای تجدید حیات این گونه‌های ارزشمند مخاطره آمیز دانست و گفت: رسانه‌ها، سازمان‌های مردم نهاد، متنفذین اجتماعی و... با فرهنگ سازی مانع تخریب منابع طبیعی و انقراص گونه‌های کمیاب گیاهان دارویی شوند.

باقری‌فرد با اشاره به اینکه این استان در مقایسه با استان‌های دیگر از جمله فارس و اصفهان وسعت چندانی ندارد ولی دارای شرایط اقلیمی متفاوت و چهار فصل است، تاکید کرد: تبدیل مراتع به محل کشت گیاهان دارویی بهترین راهکار برای جلوگیری از تخریب عرصه‌های ملی است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید