Iranian Agriculture News Agency

تحقیقات دانشگاه ایالتی اورگان نشان می‌دهد:

گیاهان زیر سایه پانل‌های خورشیدی خوشحال‌ترند

گاوها و گوسفندان به گیاهانی که زیر سایه پانل‌های خورشیدی رشد می‌کنند علاقه بیشتری دارند

دانشمندان دانشگاه ایالتی اورگان اعلام کردند از پانل‌های خورشیدی می‌توان به عنوان منبع جدیدی برای تولید محصولات کشاورزی در زمین‌های زراعی آبیاری نشده و خشک استفاده کرد.

گیاهان زیر سایه پانل‌های خورشیدی خوشحال‌ترند

به گزارش ایانا به نقل از تک‌اکسپلور٬ در تحقیقی که روز پنجشنبه گذشته در مجله پلاس‌وان منتشر شد٬‌ گروهی از محققان کالج علوم کشاورزی دانشگاه ایالتی اورگان متوجه شدند گاوها و گوسفندها که در محوطه‌ای در دانشگاه پرورش می‌یاند به علوفه‌ای که زیر سایه پانل‌های خورشیدی رشد می‌کند علاقه بیشتری دارند. 

به گفته چاد هیگیز٬ استاد دپارتمان مهندسی اکولوژی و بیولوژی٬ نتایج تحقیقات این دانشمندان نشان می‌دهد که نصب پانل‌های خورشیدی در چراگاه‌ها یا زمین‌های زراعی بهره‌وری محصولات را افزایش می‌دهد.

او می‌گوید:«بعضی از گیاهانی در سایه خوشحال‌ترند. میزان آبی که برای این گیاهان مصرف می‌شود بسیار کمتر از زمانی است که در فضای باز باشند. در نتیجه با مصرف آب کمتر و استفاده از انرژی خورشیدی میزان محصول دو برابر می‌شود».

مفهوم کلی توسعه دو منظوره سطح زیر کشت هم برای نیروی فتوولتاییک خورشیدی و هم برای کشاورزی سنتی که به اگرولتاییک معروف است به اوایل دهه ۱۹۸۰ برمی‌گردد. پانل‌های خورشیدی که در زمین محکم می‌شوند معمولا در زمین‌های زراعی به منظور پرورش محصولات بکار نمی‌روند.

هیگیز می‌گوید: «استفاده از پانل‌های خورشیدی در مزارع ایده جدیدی نیست. تفاوت آن در این است که از پانل‌های خورشیدی به منظور تاثیرگذاری بر محصول‌دهی گیاهان استفاده نمی‌شده است. این اتفاق تصادفی بود. هیچ‌کس این سیستم را مهندسی نکرده بود. حالا سعی داریم بکارگیری از این سیستم را از لحاظ فنی٬ سازگاری با محیط زیست و مقرون به صرفه بودن مورد بررسی عمیق‌تری قرار دهیم».

1-solararraysc

دانشگاه ایالتی اورگان این پروژه را در زمینی به وسعت 4 هکتار انجام داده که سالانه 2.6 میلیون کیلووات در ساعت برق تولید می‌کند. هیگیز و همکارانش یک روز متوجه شدند که چمن‌های زیر سایه پانل‌ها رشد کرده‌اند. در ماه می ۲۰۱۵ آنها ایستگاه‌های تحقیقاتی نصب کردند که شرایط آب و هوایی مانند دما٬ رطوبت نسبی٬ سرعت باد٬ جهت باد و رطوبت خاک را در مقایس میکرو اندازه‌گیری می‌کند. این دستگاه‌ها در ماه آگوست نشان دادند که میزان رطوبت خاک سطح زیر پانل‌های خورشیدی در طول سه ماه در بالاترین حد ممکن رسیده است.

به گفته هیگیز٬ نتایج شگفت‌انگیزی بدست آمده است. ارزش غذایی گیاهانی که زیر سایه پانل‌های خورشیدی رشد می‌کنند نسبت به گیاهانی که در فضای باز قرار دارند دوبرابر است. محققان همچنین متوجه شدند گیاهان در اواخر فصل کاشت افزایش رشد قابل توجهی دارند.

هیگیز می‌گوید: «مثل مسابقه خرگوش و لاک‌پشت می‌ماند. این گیاهان که زیر نور٬ آفتاب‌سوخته می‌شوند منابع آبی خود را به سرعت مصرف می‌کنند. تا آنجایی که امکان دارد رشد می‌کنند و بعد می‌میرند. از طرف دیگر٬ گیاهانی که زیر سایه قرار دارند ذره ذره آب می‌خورند چون استرس کمتری دارند و می‌توانند به صورت ممتد آب بخورند.

هیگیز می‌گوید قدم بعدی آزمایش تاثیر سایه پانل‌های خورشیدی روی بعضی از بذرهای پرمحصول خواهد بود.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید