Iranian Agriculture News Agency

عضو کمیسیون کشاورزی در گفتگو با ایانا:

صندوق بیمه کشاورزی ردیف بودجه‌ای مستقل داشته باشد

بیمه، فعالیت‌های اقتصادی کشاورزی را توجیه می‌کند

نماینده دزفول معتقد است حمایت دولت از کشاورز موجب می‌شود در تولید گندم خودکفا شویم و ارز از کشور خارج نشود.

صندوق بیمه کشاورزی ردیف بودجه‌ای مستقل داشته باشد

عباس پاپی زاده عضو کمیسیون کشاورزی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی ایانا در خصوص افزایش بودجه صندوق بیمه کشاورزی گفت: «صندوق بیمه کشاورزی باید ردیف بودجه‌ای مستقل داشته باشد که متأسفانه ندارد.»

او بابیان اینکه به این صندوق توجه لازم نمی‌شود گفت: «نداشتن ردیف بودجه‌ای مستقل یکی از معضلات این صندوق است. همین میزان عددی هم که اختصاص پیدا می‌کند، بعد از آمدن لایحه بودجه به مجلس است که از سوی نمایندگان مجلس در کمیسیون تلفیق یا در صحن لحاظ می‌شود.»

پاپی زاده تصریح کرد: «ازآنجایی‌که مجلس نمی‌تواند بار مالی اضافه‌ای بر دوش دولت ایجاد کند، ناچار از محل 10 و 12 قانون مدیریت بحران به صندوق بیمه محصولات کشاورزی کمک می‌شود.»

او بیان می‌کند: «محل 10 و 12 قانون مدیریت بحران بیان می‌کند دولت در هر جا خودش می‌داند هزینه کند. این عدد هزار میلیارد تومانی هم که اول سال در بودجه لحاظ می‌شود عدد وجود دارد ولی دولت تخصیص نمی‌دهد که همین تلاش نمایندگان نیز گاهی از سوی سازمان برنامه‌وبودجه خنثی می‌شود.»

عضو کمیسیون کشاورزی تصریح کرد: «انتظار داریم دولت برای این موضوع ردیف مستقلی تعریف کند و تخصیص را صد درصد قرار دهد.»

پاپی زاده خاطرنشان کرد: «با توجه به اینکه امنیت غذایی برای ما در شرایط تحریم از اهمیت بالایی برخوردار است، در شرایط خاص اقتصادی هستیم و خروج ارز برای واردات مواد غذایی ظلم به کشور است.»

او تأکید کرد: «ما باید به کشاورزان اطمینان دهیم که با کمک دولت کمترین آسیب را از نوسانات و تنش‌ها و ریسک‌های موجود خواهند دید.»

عضو کمیسیون کشاورزی تصریح کرد: «یکی از راه‌هایی که می‌تواند این ریسک‌ها را کمتر کند، بیمه است. بیمه فعالیت‌های اقتصادی کشاورزی را توجیه می‌کند.»

او بابیان اینکه وقوع یک بلای طبیعی موجب ورشکستگی کشاورز می‌شود گفت: «چراکه کشاورز کل دارایی‌اش را بکار می‌گیرد و اگر از جانب دولت حمایت نشود، جرئت نمی‌کند کشاورزی کند.»

پاپی زاده گفت: «دولت باید کشاورز را حمایت کند تا بتواند خود را بیمه کند. از سویی با توزیع یارانه باید به تولیدکننده کمک کرد تا از ضرر و زیان در امان بماند.»

عضو کمیسیون کشاورزی تصریح کرد: «حمایت دولت از کشاورز موجب می‌شود در تولید گندم خودکفا شویم و ارز از کشور خارج نشود.»

او با اشاره به خروج 12 تا 15 میلیارد دلاری ارز در سال از کشور برای خرید انواع مواد غذایی خارجی گفت: «ازآنجایی‌که ارز در حال حاضر در سامانه ارزی نیما 8 هزار تومان است، سالانه چیزی بالغ‌بر 100 هزار میلیارد تومان پول از کشور خارج می‌شود.»

عضو کمیسیون کشاورزی پیشنهاد داد: «اگر دولت از این عدد 5 هزار تای آن را برای بحث بیمه کشاورزان کنار بگذارد، این‌یک سرمایه‌گذاری برای دولت به‌حساب می‌آید.»

پاپی زاده علت تمایل نداشتن کشاورزان به بیمه کشاورزی را تجربه ناخوشایند چند سال گذشته اعلام کرد و گفت: «عضویت در صندوق بیمه کشاورزی برای کشاورزان سودی ندارد. همین امر موجب شده است که عده‌ای انصراف دهند. چراکه نه‌تنها خسارت وارده جبران نمی‌شود بلکه حق بیمه‌ای را هم که داده‌اند نمی‌توانند دریافت کنند.»

او در پایان خاطرنشان کرد: «اگر دولت به تعهداتش عمل کند، همه کشاورزان تمایل به عضویت در صندوق بیمه کشاورزی خواهند داشت.»

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید