Iranian Agriculture News Agency

مدیر جهادکشاورزی شهرستان آبیک:

طرح بازسازی و احیای قنوات کشاورزی درآبیک اجرا شد

مدیر جهادکشاورزی شهرستان آبیک گفت: در سال جاری طرح بازسازی و احیاری قنات در روستای کهوانک از توابع این شهرستان اجرا شد.

طرح بازسازی و احیای قنوات کشاورزی درآبیک اجرا شد

به گزارش خبرنگار ایانا در قزوین، بیژن لطفی با بیان این مطلب افزود: این طرح به طول سه کیلومتر و با همکاری دولت و بخش خصوصی لایروبی و احیا شده است .

لطفی اظهار کرد: برای اجرای این طرح  500 میلیون ریال اعتبار هزینه شده است .

لطفی بیان کرد: با توجه به اهمیت و جایگاه قناتها در آبیاری اراضی کشاورزی و کاهش هزینه‌های تولید، لایروبی و احیا قنوات در دستور کار جهادکشاورزی قرار  گرفته است .

او؛افزایش آبدهی، تولید ثروت برای کشاورزان، اشتغالزایی، جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها و افزایش میزان تولیدات کشاورزی را از مهمترین مزایای اجرای این طرح برشمرد .

مدیر جهادکشاورزی شهرستان آبیک با اشاره به اینکه قناتها یکی ازقدیمی‌ترین فناوری‌ها در زمینه استحصال آب است که امروزه این تونل‌های حاوی آب؛ رو به نابودی است، گفت: به اعتقاد کارشناسان بهترین روش برای بهره‌برداری کم هزینه، دائمی، آسان و ارزان از آبهای زیرزمینی استفاده از قنات‌هایی است که قدمت برخی از آنها در این منطقه بسیار زیاد است که سطح وسیعی از مزارع زیرکشت آبیاری می‌شود.

لطفی افزود: در گذشته، بخش عظیمی از آب کشاورزی و شرب و روستایی در منطقه آبیک از قناتها تامین می‌شدند که متاسفانه بی‌توجهی به مرمت و لایروبی آنها باعث خشک شدن برخی از آنها شده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید