Iranian Agriculture News Agency

عضو کمیسیون کشاورزی عنوان کرد:

تغییرات اقلیمی؛عامل اصلی رخنه آفات به منابع طبیعی

ایانا -اجتماعی:متاسفانه به خاطر تغییر شرایط اقلیمی و تنش‌های حرارتی و البته آبی، توان این گیاهان کاهش و در عوض قدرت مانور آفات افزایش پیدا کرده است.

تغییرات اقلیمی؛عامل اصلی رخنه آفات به منابع طبیعی

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، گفت: به علت تغییر شرایط اقلیمی و تنش‌های حرارتی و آبی، توان گیاهان کاهش و در عوض قدرت مانور آفات افزایش پیدا کرده است.

به گزارش ایانا به نقل از خانه ملت، علی ابراهیمی با اشاره به افزایش آفات و بیماری‌ها در رویشگاه‌ها و منابع طبیعی کشور گفت: در چند سال اخیر شیوع آفات و بیماری‌های مرتبط با جنگل‌های زاگرس افزایش یافته که متاسفانه درختان بلوط را به شدت تحت تاثیر قرار داده است، همچنین آفات درختان شمشاد و زیتون وحشی در مناطق شمالی نیز بیشتر شده که اصلی‌ترین دلیل آن تغییرات اقلیمی است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: همواره زمستان گذرانی‌های سخت بخشی از میکروب‌ها را ضعیف می‌کرد و درختان در رویش سال بعد به خاطر قدرتی که داشتند قادر بودند نسبت به این میکروب‌ها و باکتری‌ها مقاومت نشان بدهند و در نهایت رشد خودشان را ادامه بدهند و از بین نروند؛ متاسفانه به خاطر تغییر شرایط اقلیمی و تنش‌های حرارتی و البته آبی، توان این گیاهان کاهش و در عوض قدرت مانور آفات افزایش پیدا کرده است که در برخی موارد از جمله بلوط هیچ راه چاره ای جز خشک شدن و از بین رفتن درخت وجود ندارد.

زمانی که آفات و بیماری‌ها به منابع طبیعی رخنه می‌کند مبارزه با آن کار دشواری است، حتی در کشورهایی که پروتکل های بسیار قوی‌تری از کشور ما دارند.

نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی، با بیان دشواری‌های مقابله با شیوع آفات و بیماری‌ها در منابع طبیعی خاطرنشان کرد: همواره قوانین محکم و سختی برای مهار شیوع آفات در رویشگاه‌های کشور وجود داشته، هم برای جلوگیری از واردات برخی از درختان و گیاهانی که امکان دارد با وارد کردن آنها از کشورهای خارجی، آفت و بیماری‌ها وارد منابع طبیعی کشور شود و هم صادرات این نوع نهال ها و درختان؛ اما زمانی که آفات و بیماری‌ها به منابع طبیعی رخنه می‌کند در سطح طبیعت مبارزه با آن کار دشواری است، حتی در کشورهایی که پروتکل های بسیار قوی‌تری از کشور ما دارند و اجازه تغییرات اقلیمی را هم نمی‌دهند.

ابراهیمی تصریح کرد: اگر یک مزرعه دچار آفت زدگی شود می‌توان با سمپاشی، بریدن درختان، کاشت نهال جدید و... با آن مبارزه کرد اما در طبیعت نهال به صورت خودرو رشد می‌کند و اگر دچار آفت شود در بعضی درختان امکان دارد حتی دیگر جایگزینی هم برایشان نباشد؛ روی هم رفته مسئله شیوع آفت و بیماری‌ها در جنگل‌ها و رویشگاه‌های کشور کار طبیعت است و مبارزه با آن کار سختی است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، موضوع مقابله با رخنه آفات و بیماری به منابع طبیعی و رویشگاه‌های کشور را پیچیده دانست و عنوان کرد: در مقوله حفظ نباتات دستگاه های اجرایی با توجه به توانایی هایی که دارند وظایفشان را انجام داده اند اما ما با یک پدیده کاملا طبیعی و وحشی طرف هستیم که مقابله با آن کار راحتی نیست.

این نماینده مردم در مجلس دهم، همکاری مقامات محلی و مردم، مطالعه و شناسایی علت اصلی بیماری‌ها، تقویت درختان و همچنین جلوگیری از رخنه این آفت‌ها به مناطق بکر را جزء اقدامات پیشگیرانه‌ای دانست که به گفته او می‌شد پیش از شیوع آفات در منابع طبیعی کشور انجام داد؛ ابراهیمی در پایان خاطرنشان کرد: متاسفانه به قدری سطح درگیر با آفات و بیماری‌ها وسیع است که حالا از دیدگاه من انجام اقدامات مذکور عملا دیگر امکان پذیر نیست.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید