Iranian Agriculture News Agency

آمریکا بدعهدی را به کالاهای اساسی می‌کشاند؟

کالاهای ضروری زیر تیغ ترامپ

«باربارا اسلاوین» تحلیلگر ارشد مسایل خاورمیانه در موسسه شورای آتلانتیک در یادداشتی نوشت: به رغم ادعاهای آمریکا در دوستی و همراهی با مردم ایران، واشنگتن راه تجارت کالاهای ضروری مورد نیاز را به این کشور سد کرده است.

 کالاهای ضروری زیر تیغ ترامپ

در این یادداشت که در تارنمای «المانیتور» منتشر شد، آمده است: کشورهای اروپایی خواستار آن هستند تا دولت آمریکا ابزاری حقوقی برای شرکت‌های آنها فراهم کند تا پس از آغاز اعمال تحریم‌های ضدایرانی ثانویه در 5 نوامبر (14 آبان) به تامین غذا و دارو برای مردم ایران ادامه دهند.
تجارت کالاهای ضروری بنا بود از تحریم‌ها معاف باشد اما بانک‌های اروپایی از ترس مجازات آمریکا از معامله با ایران خودداری می‌کنند. بدین ترتیب روشن نیست که کدام کالاهای ضروری پس از اعمال تحریم ها همچنان به دست مردم ایران خواهد رسید.
یک دیپلمات اروپایی به شرط فاش نشدن نامش به المانیتور گفت که نه وزارت خارجه آمریکا و نه وزارت خزانه داری این کشور دستورالعملی در مورد تداوم معاملات قانونی پس از بازگشت تحریم های ضد ایرانی ارائه نداده اند.
در نشستی که در تاریخ 29 اکتبر(7 آبان) در موسسه محافظه کار «هادسون» برگزار شد، «ژرارد آرو» سفیر فرانسه در آمریکا گفت که متحدان اروپایی این کشور «از دوستان آمریکایی خود انتظاراتی دارند. به عنوان نمونه در مورد اقلام ضروری که مشمول تحریم‌ها نیستند اما حقیقت این است که بانک‌ها آن قدر از تحریم می‌ترسند که نمی‌خواهند هیچ معامله‌ای با ایران انجام دهند.»
آرو ادامه داد: «اگر برای حل این مشکل کاری نکنیم، به احتمال زیاد ایران ظرف چند ماه آینده به کمبود دارو دچار خواهد شد.»
اسلاوین در ادامه می‌نویسد: میزان تجارت اقلام ضروری میان ایران و آمریکا از زمان روی کار آمدن «دونالد ترامپ» نسبت به دوره «باراک اوباما» کاهشی 40 درصدی داشته است.
«الی گرانمایه» معاون برنامه خاورمیانه شورای روابط خارجی اروپا در گفت وگو با المانیتور گفت: «اتحادیه اروپا به دنبال تضمین آن است که دستکم یک بانک اروپایی برای رسیدگی به معاملات مربوط به ارسال اقلام ضروری به ایران اختصاص داده شود. بروکسل، آمریکا را در این باره تحت فشار قرار داده است. همچنین باید اطمینان حاصل شود که بانک های خصوصی ایران که با شرکت های اروپایی ارسال کننده کالاهای ضروری به این کشور همکاری می‌کنند، مشمول تحریم‌ها نشوند.»
به گزارش ایرنا، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا اردیبهشت ماه به رغم حمایت‌های طرف‌های اروپایی، چین و روسیه از توافق هسته‌ای با ایران موسوم به برجام به طور یک جانبه خارج شد و تحریم‌های لغو شده را علیه ایران بازگرداند.
دور دوم تحریم‌های یک جانبه آمریکا از روز 14 آبان ماه جاری آغاز خواهد شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید