Iranian Agriculture News Agency

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خبرداد:

کشت زعفران در ابرکوه افزایش می‌یابد

مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه گفت: زمینه توسعه کشت زعفران به‌عنوان محصول کم آبخواه و دارای ارزش‌افزوده بالا از 50 هکتار فعلی به 70 هکتار در این منطقه فراهم شد .

کشت زعفران در ابرکوه افزایش می‌یابد

مهدی غیب الهی روز پنجشنبه در حاشیه برداشت محصول زعفران افزود: این میزان افزایش سطح زیر کشت در فرایند کاشت سال 1398 در برنامه کاری کشاورزان قرار دارد .
غیب الهی بابیان اینکه، 200 نفر از کشاورزان به کاشت گیاه زعفران فعالیت دارند خاطرنشان کرد: به خاطر ارزش‌افزوده بالا این محصول و کم آبخواه بودن آن ، کشاورزان برای توسعه آن عزم جدی دارند.
وی اظهار داشت : زعفران محصولی باارزش و با توجه به شرایط آب و هوایی شهرستان ، بهترین محصول در شرایط کم‌آبی و تداوم 2 دهه پدیده خشک‌سالی در منطقه است.
به گفته مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه ، با آغاز برداشت محصول زعفران در 50 هکتار از اراضی زیر کشت این گیاه دارویی پیش‌بینی می‌شود، 180 کیلوگرم محصول زعفران خشک برداشت شود.
غیب الهی بابیان اینکه متوسط تولید این محصول در هر هکتار چهارتا 6کیلوگرم است، تصریح کرد: تغذیه مناسب ، آب دهی به‌موقع و عاری بودن اراضی از آفات و بیماری‌ها، می‌تواند در افزایش تولید زعفران بسیار تأثیرگذار باشد.
این مسئول اضافه کرد: بیشترین سطح زیر کشت زعفران مربوط به دهستان فراغه در بخش‌های مرکزی و بهمن شهرستان ابرکوه است.
وی بابیان اینکه برداشت محصول زعفران با توجه به شرایط آب و هوایی از آبان ماه آغاز و تا نیمه نخست آذرماه ادامه خواهد داشت ، اظهار کرد: مدت گل‌دهی و برداشت محصول گل زعفران 20 روزه و بهترین ساعات برداشت آن زمان طلوع آفتاب و قبل از گرم شدن هوا در طول روز است.
مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه یادآور شد: با توجه به کم آبخواه بودن ، هزینه‌های پایین تولید و نگهداری و بالا بودن قیمت این محصول در بازار زمینه اشتغال و درآمد مناسبی برای تولیدکنندگان وجود دارد.
هفت هزار و 500 خانوار کشاورز و روستایی در شهرستان ابرکوه فعالیت دارند.
آن‌ها سالانه از 15 هزار هکتار اراضی زیر کشت 190 هزار تن محصول کشاورزی و نیز با پرورش و نگهداری دام سبک و سنگین انواع فراورده‌های دامی تولید و روانه بازار مصرف می‌کنند .
مرکز شهرستان 53 هزارنفری ابرکوه در 140 کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید