Iranian Agriculture News Agency

/ گزارش ایانا از تلاش‌های وزارت جهاد در کیفیت روستا و عشایر/

بازگشت زندگی به روستاها باحالِ خوب زنان

روستاها وقتی تخلیه می‌شوند که زنان به مهاجرت بیاندیشند

روستا جامعه‌ی مولدی است که تاثیرگذاری آن بر بسترهای اقتصادی و اجتماعی کلان کشور بسیار پر رنگ و قابل بررسی است. این توان میان زنان و مردان روستایی تقسیم شده است و نادیده گرفتن هر یک از این بازوهای تاثیرگذار بر این روند، مخل اهداف بلند مدت می‌شود. به همین دلیل در چند سال اخیر به‌طور ویژه برای پیشبرد بهتر برنامه‌ها در روستا و برای رشد سرمایه زنان روستایی تلاش بیشتر شده است. کاری که به اعتقاد مشاور وزیر جهاد در امور زنان، در این چند سال اخیر به‌طور منظم و پیگیر برای حفظ روستاها و شرایط زندگی زنان و خانواده در روستاها و عشایر به جریان انداخته و پیگیری می‌کند.

بازگشت زندگی به روستاها باحالِ خوب زنان

به گزارش ایانا، این تاکیدی است که در نگاه دولت به‌خوبی روشن است و معصومه  ابتکار، معاون زنان و خانواده ریاست جمهوری هم در آخرین همایش ملی زنان روستایی و عشایری به آن اشاره کرد: «  سیاست دولت توانمندسازی، ارتقای مهارت، کارآفرینی، ایجاد کسب و کار جدید و افزایش درآمد زنان روستایی و عشایری است که تحکیم امنیت ملی کشور را هم در پی دارد».

به گفته او « با تاکید رئیس جمهور در قالب برنامه ششم توسعه و ماده 101 در زمینه بهبود و ارتقای وضعیت زنان روستایی و عشایری، گام های ارزشمندی برداشته است».

اما هم او و هم دیگر اعضای دولت هم می‌دانند کاستی‌ها در شرایط زنان روستایی و عشایری همچنان زیاد است و نیازمند برنامه‌های ویژه است، نکته‌ای که فروغ‌السادات بنی هاشم، مشاور وزیر جهاد و کشاورزی و  مدیرکل دفتر توسعه فعالیت‌های کشاورزی زنان روستایی و عشایری هم درگفت و گوی اختصاصی با ایانا به آن اشاره کرد: « ما بر این باوریم که  زنان محور و ستون خانواده هستند، از این رو هر گونه فعالیتی برای زنان روستایی وعشایری در راستای حمایت از تحکیم خانواده ، ممانعت از مهاجرت و تداوم زندگی و حیات درروستاها ومناطق عشایری است.».

او با این توضیحات در مورد نگرانی‌هااز وضعیت مهاجرت از روستاها هم توضیح داد و گفت: «از نظر ما روستاها زمانی خالی می شوند  که زنان اقدام به مهاجرت کنند و از زندگی در روستا دست بکشند. مردان دائم در حال مهاجرت و جابجایی هستند. جابجایی مردان موجب تخلیه روستاها نمی‌شود چراکه هنوز خانواده یعنی زنها وبچه ها در روستاها ساکن هستند و زندگی در روستاها جریان دارد. روستاها وقتی تخلیه می شوند که زنان به مهاجرت بیاندیشند و این اندیشه و فکر تبدیل به تصمیم شود».  

همین شرایط مهاجرت و خروج روستاهاست که سرعت برنامه‌های دولت را بالا برده است، ابتکار هم در آن نشست به این وضعیت اشاره کرده بود : « برای بهبود زنان روستایی کار شده اما به طور قطع هنوز عقب ماندگی زیاد است و باید اقدامات موثری در زمینه‌های آموزش، سوادآموزی، بازماندگی از تحصیل و حتی ترک تحصیل دختران به طور خاص روستایی و عشایری در برخی مناطق مرزی به دلیل تنوع قومی و فرهنگی داشته باشیم».

حالا مدیرکل دفتر توسعه فعالیت‌های کشاورزی زنان روستایی و عشایری، از شروع به‌کار تفاهنامه‌هایی ر این راستا خبر داد: «تفاهم‌نامه‌های خوبی با معاونت امور زنان وخانواده ریاست جمهوری در زمینه توانمندسازی زنان در تولید محصولات سالم واستاندارد داشتیم که دستاوردهای چشمگیری در ترویج فرهنگ تولید ومصرف این محصولات داشته است و مهم‌تر از آن علاقه‌ی زنان به سرزمین‌هایشان است که ماندگاری را قدرت و قوت می‌بخشد».

این تنها برنامه‌های آموزشی برای توسعه ی کشاورزی و ایجاد توانایی‌های اقتصادی و اجتماعی در حوزه‌ی روستا نیست ، به گفته‌ی بنی هاشم « تفاهم با وزارت بهداشت در مورد بهبود تغذیه زنان روستایی و عشایری از مهم‌ترین برنامه‌های برای سلامت خانواده روستایی است که برنامهه‌ای آن در جریان است».

او دراین باره توضیح داد: «تفاهم‌نامه و همکاری وزرات بهداشت با وزارت کشاورزی به ترویج باغچه‌های خانگی و گسترش تازه خوری سبزیجات و صیفی‌جات و همچنین استفاده‌ی مناسب از لبنیات و مشتقات آن در بین زنان روستایی و عشایری کمک کره است».

برنامه‌های وزارت کشاورزی همچنان در جریان است و جریان آن به‌خوبی چهره‌ی روستا را تغییر داده است، مشاور وزیر جهاد با خوشحالی از این تغییرات صحبت کرد و گفت: «تفاهم‌نامه با صندوق کارافرینی امید و بانک توسعه تعاون دسترسی تشکلهای زنان و افراد فاقد ضامن و زمین را به منابع مالی واعتبار ی تسهیل کرده و توان آنها را در بهبود اقتصادی خانواده بالا برده است».

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید