Iranian Agriculture News Agency

سرپرست تولیدات گیاهی جهادکشاورزی فارس خبر داد:

تولید یک میلیون و 400 هزار تن گندم در سال جاری زارعی

سرپرست تولیدات گیاهی جهادکشاورزی فارس، از تولید یک میلیون و400 هزار تن گندم در سال جاری زارعی خبر داد.

تولید یک میلیون و 400 هزار  تن گندم در سال جاری زارعی

به گزارش خبرنگار ایانا در شیراز، حسین پژمان در همایش کشت محصولات پاییزه گفت: وزارت جهادکشاورزی وظیفه ذاتی تامین امنیت غذایی را برعهده دارد و مخصوصا در تولید محصولات راهبردی مانند چغندرقند، کلزا، گندم و جو حداقل خوداتکایی در تولید این محصولات مدنظر است و در کنار امنیت غذایی، سلامت محصولات غذایی بسیار حائز اهمیت بوده که در این راستا طرحی به نام تولید محصول سالم با در نظر گرفتن جنبه‌های کمی و کیفی تولید محصول پیگیری می‌شود.

حسین پژمان افزود: دومین وظیفه ذاتی ما حفظ و استفاده بهینه از منابع اصلی تولید شامل خاک، آب و منابع ژنتیکی است که با توجه به محدودیت آب، محور همه برنامه‌ریزی‌های کشور و استان فارس به این مایع حیاتی بر می گردد.

او با اشاره به این‌که استان فارس 10 درصد تولیدات کشاورزی کشور را به خود اختصاص می‌دهد، اظهار کرد: با توجه به محدودیت منابع آب و تغییرات شدید اقلیمی باید در حفظ این 10 درصد تلاش ‌کنیم و این مهم در شرایطی رخ می‌دهد که از صرفه‌جویی 11 میلیارد متر مکعبی در سطح کشور که در دستور کار قرار گرفته است، حداقل یک میلیارد متر مکعب سهم استان فارس است.

پژمان افزود: براساس آمار سازمان آب، میزان بیلان آب اختصاص داده شده به بخش کشاورزی حدود 6.2 میلیارد متر مکعب بوده که با توجه به بررسی‌های انجام شده بیش از 14 مورد اولویت‌های سازمان جهاد کشاورزی اعم ازکشت  گلخانه‌ای، استفاده از اراضی شیب‌د‌ار، گیاهان دارویی، توسعه باغات در اراضی شیب‌دار و...در جهت صرف‌جویی آب موثر بوده و از میزان آب اختصاص داده شده باید حداکثر افزایش بهره‌وری را داشته باشیم.

او با اشاره به تولید بیش از 9.5 میلیون تن گندم در کشور در شرایط خشکسالی، اظهار کرد: به‌کارگیری علم و تکنولوژی در مزرعه باعث شده که خود اتکایی در تولید گندم که از اهداف وزارت جهاد کشاورزی محقق شود.

پژمان افزود: در سال آتی برای فارس کشت گندم آبی در سطح۲۵۰ هزار هکتار و گندم دیم در سطح ۱۲۰ هزار هکتار در دستور کار قرار گرفته که با افزایش بهره‌وری در واحد سطح، پیش‌بینی تولید یک میلیون و 400 هزار تن گندم شده است.

این مقام مسئول در ادامه از برنامه‌های پیش‌رو را همکاری بین دولت جمهوری ایران و موسسه بین‌المللی تحقیقات  کشور و ذرت سیمیت بیان کرد و افزود: برای اجرای این برنامه نیز، موسسه بین‌المللی تحقیقات غلات  در دو بحث تحقیقاتی و آموزشی‌_ترویجی به فارس مواردی را با هدف افزایش 25 درصدی تولید در واحد سطح و با رعایت کردن سه رکن اساسی کشاورزی حفاظتی (با محوریت بی‌خاک‌ورزی) -تناوب زراعی - کشت و مقایسه لاین‌های امیدبخش خارجی واگذار کرده است.

پژمان درحاشیه این همایش از برگزاری دو پنل تخصصی توسط کارشناسان و پژوهشگران خبر داد و گفت: در  پنل اول  با حضورمدیران وکارشناسان صاحب نظر در تکثیر بذور، توزیع، حمایت و پشتیبانی نهاده‌ها، نقش و تاثیر به‌سزای نهاده‌ها مخصوصا کود، بذر و سم در افزایش عملکرد و این‌که 70 تا 75 درصد افزایش عملکرد، حاصل استفاده بهینه از این سه فاکتور است، با هدف ارتقای کیفیت در تامین نهاده‌ها و تکثیر بذور، پرداخته شد و در دومین  پنل تخصصی باهدف تبادل تجارب و اطلاعات بین کارشناسان، مسئولان و محققان،  نقاط قوت و ضعف کشت سنوات گذشته شناسایی شد و تجربیات پژوهشگران بیان شد.

او گفت: با توجه به این‌که در سال 97-96 رکورد تولید کلزا در استان فارس شکسته شد، در جهت ایجاد انگیزه در همکاران از تعدادی از مدیران پارسل، کارشناسان و مسئولینی که نقش مؤثری در تولید کلزا و کشت محصولات شتوی داشتند تقدیر و از سوی رئیس سازمان جهاد کشاورزی به آنها لوح تقدیر اهداء  شد.

شایان ذکر است همایش کشت محصولات پاییزه اعم از چغندرقند، کلزا، گندم و جو در شهرستان‌های معتدل و گرم استان فارس با حضور رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس و بیش از  250 نفر از کارشناسان، مدیران پهنه، مسئولین مراکز، مدیران شهرستانی و ستادی، معاونان سازمان و محققان معین برگزار شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید