Iranian Agriculture News Agency

سرمای دیررس بهاری رقم زد؛

کاهش تولید سیب باغی

کارشناس باغبانی جهادکشاورزی ماه‌نشان گفت: امسال برداشت سیب نسبت به سال گذشته 80 درصد کاهش داشته است.

کاهش تولید سیب باغی

سعید جلالی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که این میزان کاهش برداشت به خاطر سرمازدگی دیررس بهاره بوده است، اظهار کرد: سیب محصولی است که کمتر دچار سرمازدگی می‌شود ولی از آن‌جایی که امسال با سرمای دیررس بهاره مواجه بودیم، میزان برداشت این محصول به یک‌پنجم سال‌های گذشته کاهش پیدا کرده است.

او، از پایان برداشت سیب درختی در ماه‌نشان خبر داد و افزود: وسعت باغ‌های سیب درختی این شهرستان 1100 هکتار بوده و از این میزان 800 هکتار بارور است. همچنین سیب پاییزه ارقام رد، گلدن، گالا، دورنگ فرانسه و گرانی اسمیت را شامل می‌شود.

جلالی با اشاره به برداشت 300 تن محصول از باغات سیب ماه‌نشان، ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود که امسال با فروش این میزان محصول، 9 میلیارد تومان عاید بهره‌برداران ماه‌نشانی شود؛ در واقع سیب درختی پاییزه جهت تازه‌خوری به بازارهای استان و استان‌های همجوار عرضه می‌شود.

جلالی با تاکید بر این‌که باغدار باید راهکارهای کاهش سرمازدگی را بداند تا در شب‌های سرد سال، از میزان خسارات مالی وارد بر باغات خود بکاهد، تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین راهکارهای مقابله با سرمازدگی، استفاده از بخاری‌های باغی در اندازه‌های کوچک است؛ در واقع باغ‌دار می‌تواند در هر هکتار باغ، 100 تا 120 بخاری را به فاصله هر دو درخت یک عدد قرار دهد و یک ساعت قبل از این‌که دما به زیر محدوده تحمل گیاه برسد، آن‌ها را روشن کند.

کارشناس باغبانی جهادکشاورزی ماه‌نشان خاطرنشان کرد: کاهش دما از آستانه تحمل خسارت‌زا است و باغداران کاملا از نتایج زیان‌بار عدم مقاومت درختان در برابر سرمای زمستان مطلع هستند، بنابراین شناخت از چگونگی وقوع سرما و یخ‌بندان و علایم ناشی از وقوع این پدیده در هر ناحیه می‌تواند برنامه‌ریزان کشاورزی و باغداری را در کاهش خسارت سرما راهنمایی کند. البته خوشبختانه پیشرفت‌های دانش بشری در علوم مختلف از جمله هواشناسی و تحلیل داده‌های حاصل از تغییرات جوی امکان پیش‌بینی یخ‌بندان‌های فصلی را فراهم کرده و باغدارن می‌توانند با به‌کارگیری برخی تدابیر، تا حدودی خسارت‌های احتمالی را کاهش دهند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید