Iranian Agriculture News Agency

تولید هر کیلو گوشت گوسفندی 43 هزار تومان تمام می‌شود

سود 20 هزار تومانی واسطه‌ها و خرده‌فروشان

ایانا-کشاورزی: محصولاتی چون جو، یونجه، گندم شکسته و غیره برای خوراک دام مصرف می‌شود که این هزینه به علاوه هزینه‌های مربوط به دارو و واکسن در حدود 22 هزارتومان برای تولید یک کیلو گوشت گوسفندی محاسبه می‌شود. سایرهزینه‌ها مانند هزینه‌های کارگری و هزینه‌های مربوط به آب، برق و گاز نیز برای تولید هر یک کیلوگرم گوشت یک‌هزار تومان در نظر گرفته می‌شود که در کل 23 هزارتومان هزینه‌های مربوط به خوراک و هزینه‌های جانبی تولید (کارگری و برق و غیره) را در برمی‌گیرد

سود 20 هزار تومانی  واسطه‌ها و خرده‌فروشان

روند تغییرات قیمت گوشت از مزرعه تا سفره نشان می‌دهد برخی از حلقه‌های اتصالی زنجیره تولید در این مسیر هزینه تولید را افزایش داده و باعث می‌شود این محصول تا رسیدن بر سر سفره‌های مردم قیمت نجومی به خود بگیرد. سبد خرید مردم به علت قیمت بالای گوشت قرمز خیلی میزبان این محصول نیست. برخی معتقدند اگر برای تهیه خوراک دام از علوفه و مرتع استفاده شود، هزینه‎های تولید هر کیلو گوشت به نصف کاهش می‌یابد، چرا که یکی از حلقه‌های پرهزینه تولید گوشت، خوراک و نهاده‌های دامی است. افزایش قیمت نهاده‌های دامی و هزینه‌های حمل و نقل یکی از عوامل تاثیرگذار بر افزایش قیمت گوشت است.

منصور پوریان رئیس شورای صادرکنندگان دام زنده در گفت‌وگو با خبرنگار گروه کشاورزی ایانا در خصوص هزینه‌های دخیل در قیمت یک کیلوگرم گوشت قرمز توضیح داد: برای تولید یک کیلوگرم گوشت گوسفندی هزینه‎های مختلفی چون هزینه خوراک دام، هزینه‌های کارگری، دارو و واکسن، هزینه‌های آب و برق و گاز و همچنین عملیات‌های بهداشتی و شست و شو مطرح است.

او در ارتباط با بیش‌ترین هزینه‌ای که تولید یک کیلو گوشت را شامل می‌شود گفت: محصولاتی چون جو، یونجه، گندم شکسته و غیره برای خوراک دام مصرف می‌شود که این هزینه به علاوه هزینه‌های مربوط به دارو و واکسن در حدود 22 هزارتومان برای تولید یک کیلو گوشت گوسفندی محاسبه می‌شود. سایر هزینه‌ها مانند هزینه‌های کارگری و هزینه‌های مربوط به آب، برق و گاز نیز برای تولید هر یک کیلوگرم گوشت هزار تومان در نظر گرفته می‌شود که در کل 23 هزارتومان هزینه‌های مربوط به خوراک و هزینه‌های جانبی تولید (کارگری و برق و غیره) را در برمی‌گیرد.

رییس اتحادیه صادرکنندگان دام زنده با اشاره به فواید استفاده از مرتع در کاهش هزینه‌های تولید گوشت قرمز گفت: بیشترین هزینه در تولید یک کیلوگرم گوشت گوسفند و گوساله مربوط به هزینه علوفه است که به خاطر نبود مرتع لازم و خشکسالی‌های اخیر، این هزینه با خرید خوراک و نهاده‌های دامی افزایش قابل توجهی می‌یابد. اگر نهاده‌های ارزان قیمت و علوفه‌های مناسب در اختیار دامداران قرار بگیرد و یارانه لازم به آن‌ها داده شود، هزینه تولید به نصف کاهش می‌یابد.

پوریان در ارتباط با هزینه‌های فرآوری گوشت گفت: هزینه‌های فرآوری گوشت مانند هزینه‌های مربوط به بسته‌بندی، چربی‌گیری، استخوان‌گیری، حمل و نقل و سایر هزینه‌های مرتبط قیمت یک کیلو گوشت را از 23 هزار تومان تولید به حدود 40 تا 43 هزارتومان می‌رساند. توزیع گوشت در خرده‌فروشی‌ها و قصابی‌ها این نرخ را دستخوش تغییراتی می‌کند تا جایی که قیمت به بیش از 50 هزارتومان هم می‌رسد.

به این ترتیب به نظر می‌رسد، بازی واسطه‌ها قیمت گوشت در خرده‌فروشی‌ها را به حدود 60 هزار تومان رسانده و نوسانی رو به رشد را به بازار گوشت قرمز آورده است. حاشیه سودی عالی برای واسطه‌هایی که گوشت کیلویی 43 هزار تومانی را در بازار خرده‌فروشی به بیش از 60 هزار تومان می‌رسانند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید