Iranian Agriculture News Agency

جلال محمود زاده نائب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت‌وگو با ایانا تاکید کرد:

لزوم‌پرداخت 25درصدمنابع بانکی به بخش کشاورزی

بخش کشاورزی در اولویت برنامه‌های دولت قرار گیرد

جلال محمودزاده نائب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایانا گفت: خسارت بیمه کشاورزی براساس درصد متوسط بیمه محصولات پرداخت می‌شود. در حال حاضر حدود 25 درصد سطح زیر کشت محصولات باغی و زراعی زیر پوشش بیمه کشاورزی است و 75 درصد تحت پوشش بیمه نیست.70 درصد سهم بیمه هر هکتار از سطح زیر کشت محصولات باغی و کشاورزی را دولت و 30 درصد آن را باغدار یا کشاورز پرداخت می‌کند.

لزوم‌پرداخت 25درصدمنابع بانکی به بخش کشاورزی

او افزود: تا زمانی که 100 درصد محصولات کشاورزی تحت پوشش بیمه قرار نگیرد و سقف  خسارت پرداختی برای هر هکتار افزاش پیدا نکند این مشکلات وجود دارد.

محمود زاده توضیح داد: براساس قانون دولت موظف است سهم 70 درصدی بیمه خود را که در برنامه ششم آمده است به طور کامل  تخصیص دهد  تا این پول در اختیار صندوق بیمه کشاورزی قرار گیرد. در سال‌های گذشته چنین قانونی وجود نداشت و دولت موظف نبود 100 درصد مبلغ تخصیصی را به بخش بیمه اختصاص دهد  و معمولا 10 تا 20 درصد از پول دولت وصول می‌شد اما مجلس در برنامه ششم توسعه ، دولت را موظف کرد سهم خود را به طور کامل تخصیص دهد.

او تاکید کرد: براین اساس، دولت از هزار میلیارد تومان حدود 800 میلیارد تومان را پرداخت کرد و فقط 200 میلیارد تومان آن باقی مانده  که  به صندوق بیمه پرداخت کند. بنابراین خسارت مابقی اراضی کشاورزی و باغی که تحت پوشش بیمه کشاورزی نیست از محل 10 و 12 قانون حوادث غیر مترقبه پرداخت می‌شود.

به گفته محمود زاده،‌ متاسفانه برای بخش کشاورزی و زیرساخت‌های آن  رقمی  پرداخت نشده است. این ارقام معمولا برای جبران خسارت اماکن و منازل مسکونی اختصاص داده می‌شود این درحالی است که از محل 10 و 12 قانون نیز امسال پولی پرداخت نشده است.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه پرداخت نکردن این اعتبارات چند علت دارد، گفت: اول اینکه صد درصد سطح زیر کشت محصولات کشاورزی بیمه نیست. دوم اینکه بخش کشاورزی برای دولت در اولویت دوم قرار دارد برای همین اعتبارات این بخش به ندرت و به سختی تخصیص داده می‌شود. به ‌عنوان مثال؛ در برنامه ششم توسعه  آمده است که بانک‌ها به غیر از بانک کشاورزی 25 درصد از منابع داخلی خود را به بخش کشاورزی اختصاص دهند که تا کنون 5 درصد هم اختصاص داده نشده است.

او اضافه کرد: تا کنون هیچ‌کدام از بانک‌های دولتی به جز بانک کشاورزی از اعتبارات  دراختیار خود، حتی 5 درصد هم سهمی به این بخش تخصیص نداده‌اند در حالی که باید 25 درصد از منابع خود را به بخش کشاورزی اختصاص دهند.

محمود زاده درباره اقدامات مجلس نیز گفت: مجلس فقط قانونگذاری ونظارت می‌کند که دراین راستا هم 25 درصد از منابع بانک‌ها را به بخش کشاورزی در نظر گرفته‌ایم و هم در قانون برنامه ششم توسعه دولت را موظف کرده‌ایم 100 درصد اعتبارات در نظر گرفته شده بیمه کشاورزی را تخصیص دهد.

او درپاسخ به سئوال دیگر «ایانا» مبنی براینکه آیا مجلس از ابزار نظارتی خود برای رفع این مشکل استفاده کرده است، یا نه نیز توضیح داد:مجلس برای رفع این مشکل هم به آقای رئیس‌جمهور تذکر داده ، هم نامه‌نگاری کرده است. حتی به سازمان برنامه وبودجه نیز که زیر نظر مستقیم رئیس جمهور است بارها تذکر داده‌ است که خسارت کشاورزان سریعا پرداخت شود. اما به دلیل کمبود اعتبار تا کنون این امر محقق نشده است.

محمود زاده در پایان صحبت‌هایش این را هم تاکید کرد که با توجه به اهمیت بخش کشاورزی به‌نظر می‌رسد دولت باید اولویت‌های برنامه‌ریزی‌اش را تغییر دهد و بخش کشاورزی را در اولویت قرار دهد تا اعتبارات به این بخش اختصاص یابد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید