Iranian Agriculture News Agency

رئیس اتاق ایران در نشست معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تجاری در صنعت خوراک دام ایران

آب مساله جدی بخش خصوصی و دولت است

یکی از مشکلات اساسی در بخش کشاورزی موضوع بحران آب است که به علت خشکسالی‌های اخیر اتفاق افتاده است. به همین علت بخش خصوصی و دولت موضوع آب را یک موضوع جدی در برنامه‌های خود قرار داده‌اند

آب مساله جدی بخش خصوصی و دولت است

 

نخستین نشست معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تجاری در صنعت خوراک دام ایران با حضور رئیس اتاق بازرگانی ایران٬ رییس انجمن صنایع خوراک دام ایران٬ نماینده امور خارجه٬ رییس سازمان جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی و معاونین وزرات جهادکشاورزی و وزارت  اقتصاد و همچنین جمعی از فعالان اقتصادی  و سفیران و رایزنان اقتصادی بیش از ۴۲ سفارتخانه خارجی در اتاق ایران در حال برگزاری است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایانا در این نشست پس از قراعت پیام نماینده فائو و یونیدو غلامحسین شافعی رییس اتاق ایران به ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری موجود درایران و جذابیت ظرفیت‌های موجود برای سرمایه‌گذاران خارجی اشاره کرد و گفت: اقتصاد ایران یکی از بزرگترین اقتصادهای منطقه را دارد و در سه بخش سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های کشور٬ سرمایه‌گذاری در بخش صنعت و سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی ظرفیت‌های فراوانی دارد. موقعیت ویژه و استثنایی ایران از لحاظ جغرافیایی و طبیعی کشور ایران را به یکی از اقتصادهای مهم منطقه تبدیل کرده است.

او اضافه کرد: راه دسترسی به آب‌های آزاد٬ موقعیت ویژه‌ای را برای کشور مهیا کرده است که نگاه اقتصادی به کشور را پررنگ‌تر می‌کند. علاوه بر این مسائل موضوع حمل‌ونقل و ترانزیت که جمعیتی در حدود۴۵۰ میلیون نفر را به علت موقعیت خاص ایران دربرمی‌گیرد بسیار حائز اهمیت است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه برای آماده‌سازی ظرفیت پذیرش سرمایه در ایران کارهای زیادی لازم است انجام شود توضیح داد: توسعه ناوگان حمل‌ونقل کشور و نوسازی و به‌سازی زیرساخت‌های حمل و نقل در بخش‌های ریلی٬ جاده‌ای٬ دریایی و هوایی از موارد مهمی به شمار می‌روند چرا که تحولات اینده اقتصادی منطقه نشان می‌دهد که توسعه بنادر و گمرکات ریلی و جاده‌ای ایران ظرفیت ویژه‌ای برای سرمایه‌گذاری در آینده خواهد داشت.

شافعی در ادامه به اهمیت ایران در احیای جاده ابریشم اشاره کرد و گفت: تا کنون ۶۷ کشور جهان به برنامه احیای جاده ابریشم پیوسته‌اند و موقعیت ایران در این برنامه یک آینده استثنایی برای سرمایه‌گذاری است. احیای جاده ابریشم که در برنامه ششم توسعه مدنظر قرار گرفته است‌.

شافعی ادامه داد: در ارتباط با سرمایه‌گذاری در صنعت ایران در سال‌های گذشته بین ما و تکنولوژی روز دنیا شکافی ایجاد شده است. هم اکنون دولت و بخش خصوصی به دنبال پر کردن این شکاف در بخش صنعت کشور هستند.

او اضافه کرد: استفاده از تکنولوژی‌های مدرن و نوسازی صنایع ایران نیز جزو اولویت‌های جمهوری اسلامی است که این موارد هم یک ظرفیت قابل توجه برای توسعه صنایع ایران فراهم می‌کند. یکی از ظرفیت‌های صنعت کشور که در برنامه ششم توسعه هم به ان توجه ویژه شده، بخش معدن و تنوع بالای معادن کشور است که موقعیت بسیار خویی برای سرمایه کذاری در اقتصاد کشور را ایجاد می کند.

رئیس اتاق ایران در ارتباط با بخش کشاورزی کشور توضیح داد: یکی از مشکلات اساسی در بخش کشاورزی موضوع بحران آب است که به علت خشکسالی‌های اخیر اتفاق افتاده است. به همین علت بخش خصوصی و دولت موضوع آب را یک موضوع جدی در برنامه‌های خود قرار داده‌اند. استفاده از فناوری‌های جدید برای بهره‌وری آب در کشور و استفاده از طرح‌های نوین ابیاری مورد توجه است و ظرفیت‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری خارجی در این بخش نیز وجود دارد.

شافعی در زمینه قوانین جدید در جهت خمایت از سرمایه‌گذاری خارجی توضیح داد: در قوانین جدید شاهد حمایت‌های قابل توجه برای حفظ امنیت سرمایه‌گذاری و پیاده کردن سیاست‌های تشویقی و حمایتی از سرمایه‌گذاری‌های خارجی هستیم که در قوانین جدید پیش‌بینی و تصویب شده است.

او در مورد سرمایه‌گذاری در بخش انرژی نیز توضیح داد: در بخش انرژی استفاده از انرژی‌های نو و تجدید پذیر شاهد سرمایه‌گذاری خارجی در اکثر مناطق  کشور هستیم. علاوه بر این در بخش نفت و گاز هم پروژه‌هایی تعریف شده و اماده برای سرمایه‌گذاری است. مجموع پروژه‌های تعریف شده و اماده سرمایه‌گذاری رقمی در حدود۲۰۰ میلیارد دلار بوده که اماده برای انجام کار است و موقعیت ویژه‌ای را در زمینه جذب و سرمایه‌گذاری فراهم می‌کند.

شافعی اعلام کرد: امیدواریم زمینه‌ها برای جذب سرمایه‌گذاری فراهم شود و در شرایط کنونی ما نیازمند بهبود فضای کسب و کار و ثبات اقتصاد کلان هستیم چرا که این عوامل بر اقتصاد ما بسیار تاثیر گذار است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید