Iranian Agriculture News Agency

هشدار دامپزشکی به مرغداران اصفهانی برای کنترل آنفلوآنزا

دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم با صدور اطلاعیه‌ای با توجه به فعال بودن ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در اکوسیستم زاینده رود استان اصفهان، رعایت جدی برخی اقدامات امنیت زیستی و قرنطینه ای را خواستار شد.

هشدار دامپزشکی به مرغداران اصفهانی برای کنترل آنفلوآنزا

به گزارش ایانا،  دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان دامپزشکی کشور امروز در اطلاعیهای اعلام کرد: با توجه به فعال بودن ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در اکوسیستم زاینده رود استان اصفهان، عدم رعایت اصول امنیت زیستی و قرنطینه‌ای توسط مدیریت واحد پرورشی به ویژه مزارع مرغ تخم گذار، می تواند سبب بروز خسارت سنگین ناشی از بروز بیماری گردد. بنابراین ضروری است پرورش دهندگان به ویژه مزارع مرغ تخم گذار، مادر و بوقلمون در این خصوص به موارد ذیل توجه کامل نمایند.

- در صورت وقوع هرگونه تلفات غیر عادی، افت مصرف آب و دان و یا افت تولید به ویژه در واحدهای تخم گذار، مادر و بوقلمون قبل از هر چیز به بیماری آنفلوانزا مشکوک شوید و ضمن تشدید ضوابط قرنطینه ای نسبت به اعلام سریع مورد به اداره دامپزشکی شهرستان اقدام گردد.

- پرندگان آبزی، بومی و آزاد پرواز در هر فصلی از سال می توانند حامل ویروس آنفلوانزا باشند و در صورت تماس مستقیم یا غیر مستقیم، سبب انتقال بیماری به واحد مرغداری خواهند شد.

- انجام جوجه ریزی تخمگذار و مادر در واحدها پس از رفع نواقص بهداشتی و اخذ موافقت کمیته ممیزی امنیت زیستی مجاز است.

-مواد آلی به ویژه کود سبب افزایش پایداری ویروس در محیط  شده و حتی قوی ترین ضد عفونی کننده ها نمی توانند ویروس را در حضور مواد آلی از بین ببرند . لذا لازم است در زمینه پاک سازی مرغداری و فضای اطرافی و رعایت اصول قرنطینه در زمان انتقال کود توجه کامل گردد.

-الزام به سرپوشیده کردن محل دپوی کود مرغی به منظور عدم دسترسی پرندگان آزاد پرواز و عدم جابجایی آن بدون فرایند سالم سازی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید