Iranian Agriculture News Agency

معاون تولیدات گیاهی جهادکشاورزی استان اعلام کرد:

توزیع 24 هزار تن انواع بذور اصلاح شده گندم و جو در ایلام

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام گفت: در سال زراعی جاری بیش از 24 هزار تن انواع بذور اصلاح شده گندم و جو تولید و بین کشاورزان استان توزیع شد.

توزیع 24 هزار تن انواع بذور اصلاح شده گندم و جو در ایلام

علی اقدسی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا در ایلام افزود: در سال‌جاری بیش از 140 هزار هکتار از اراضی آبی و دیم استان به کشت گندم اختصاص می‌یابد که از این مقدار حدود 55 هزار هکتار به کشت گندم  آبی و 80 هزار هکتار به کشت گندم دیم اختصاص خواهد یافت.

اقدسی درباره توسعه کشت دانه‌های روغنی گفت: در سال‌جاری حدود 10 هزار هکتار از اراضی کشاورزی به کشت کلزای آبی در مناطق مختلف استان اختصاص یافته که در این رابطه هم تاکنون حدود 61 هزار تن بذر اصلاح شده کلزا بین متاقضیان توزیع شده است.

وی در ادامه گفت: خوشبختانه با توجه به شروع به هنگام بارش‌های پاییزی در سال زراعی جدید کشت غلات و دانه‌های روغنی در مناطق مختلف استان آغاز شده و بر اساس گزارشات دریافتی از شهرستانها تا امروز بیش از 7 هزار هکتار به کشت کلزا و همچنین حدود 1000 هکتار کشت گندم در مناطق مختلف استان انجام شده است.

اقدسی افزود: با توجه به پیش بینی‌های انجام شده در خصوص مناسب بودن بارندگی‌های پاییزمناطق استان انتظار می‌رود سطوح پیش بینی شده کشت غلات و دانه‌های روغنی در سال جاری به طور کامل تحقق یابد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی اضافه کرد: به منظور توسعه کشت مکانیزه در سطح استان برنامه‌ریزی لازم جهت سرویس و راه‌اندازی دستگاههای کارنده موجود در بخش خصوصی صورت گرفته و برای تجهیز ناوگان ماشینی و همچنین ادوات مورد نیاز برای توسعه کشت مکانیزاسیون به اندازه کافی تسهیلات مورد نیاز از محل تسهیلات ویژه مکانیزاسیون موجود بوده که متاقضیان می‌توانند در صورت نیاز به خرید ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی از تسهیلات مذکور استفاده کنند.

وی گفت: پیش بینی می‌شود در صورت تحقق برنامه کشت دانه‌های روغنی در سال زراعی جدید بیش از 20 هزار تن محصول کلزا برداشت شود.

اقدسی بیان کرد: استان ایلام یکی از مناطق بسیار مستعد جهت توسعه کشت گیاهان روغنی بوده و در همین راستا نیز در سال گذشته برای اولین بار میزان تولید کلزا به حدود 13 هزار و 800 تن رسید که در مقایسه با سال قبل بیش از2 برابر افزایش نشان می‌داد.

وی به کشاورزان گندمکار استان توصیه کرد: جهت دریافت تسهیلات نقدینگی کاشت، داشت و برداشت به مراکز خدمات و مدیریتهای جهاد کشاورزی مراجعه کنند همچنین در ارتباط با بیمه محصولات کشاورزی استان هیچ گونه محدودیتی برای بیمه کردن محصولات مورد نظر کشاورزان وجود نداشته و کشاورزان عزیز می‌توانند در زمان مراجعه به مراکز خدمات نسبت به بیمه کردن محصول خود از طریق کارگزار بیمه مستقر در مراکز موجود اقدام کنند.

اقدسی ادامه داد: خوشبختانه با توجه به گزارشات دریافتی از اداره کل هواشناسی میزان بارشهای به عمل آمده تا کنون در سطح استان بسیار موجود بوده و در اکثر مناطق استان این امکان فراهم آمده است که کشاورزان عزیز نسبت به تهیه ی زمین کاشت غلات اقدام کنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید