Iranian Agriculture News Agency

نقش تکنولوژی در مدیریت مزارع خانوادگی

پیشرفت تکنولوژی به بازاریابی٬ تبلیغات و جذب بازدیدکنندگان از مزارع کوچک کمک می‌کند

پاییز فصل مناسبی برای فرار از دور تند زندگی روزمره٬ سر زدن به یکی از مزارع محلی و خوش گذراندنی است. وقتی از نشستن روی گاری پر شده از کاه و یونجه که بوسیله تراکتور یا اسبی کشیده می‌شود لذت می‌برید٬ در مزارع کدو تنبل گشت می‌زنید و دکه‌های فروش محصولات تازه را می‌بینید٬ شاید متوجه نباشید که تکنولوژی چقدر شیوه مزرعه‌داری را تغییر داده است.

نقش تکنولوژی در مدیریت مزارع خانوادگی

به گزارش ایانا به نقل از فوربز٬ کنی تناکا که از نسل چهارم خانواده‌ای کشاورز است از همان اول شاهد این تحول بزرگ بوده است. «مزرعه تناکا» در سال ۱۹۴۰ بوسیله٬ ترو تناکا٬ جد بزرگ کنی ثبت شده که از استان هیروشیما در ژاپن به کالیفرنیا مهاجرت کرده است. حالا «کنی کشاورز» با کمک پدر و مادرش این مزرعه ۱۲ هکتاری را اداره می‌شود.

این مزرعه گونه‌های مختلفی از میوه و سبزیجات را در تمام طول سال تولید می‌کند. این مزرعه که بر پایه برنامه «کشاورزی با حمایت عمومی» است که بواسطه آن هر هفته صندوقچه‌هایی از محصولات تازه برای کسب و کارها و ساکنان آن منطقه فرستاده می‌شود. در این مزرعه تورهای گردشگری هم برگزار می‌شود. مزرعه کدو تنبل تناکا هر سال در ماه اکتبر با ۶۰هزار نفر بازدیدکننده بیشترین جمعیت را به خود جلب می‌کند. افزایش تعداد بازدیدکنندگان باعث شده تا تناکا که ۲۲ کارمند ثابت دارد در این ماه بیش از ۱۰۰ کارمند فصلی استخدام کند.

تناکا می‌گوید: «هدف ما آموزش٬ سرگرمی و تولید مواد غذایی در تمام طول سال است. با گشت و گذار در میان توت‌فرنگی‌ها و هندوانه‌ها و برگزاری تورهای آموزشی٬ بازدیدکنندگان می‌توانند سبزیجات مورد نیاز خود را بچینند. ما به آنها فرصت یادگیری می‌دهیم تا تجربه منحصر به فردی از کشاورزی داشته باشند».

تناکا که از کودکی در این مزرعه خانوادگی مشغول به کار است می‌گوید بعد از تمام شدن تحصیلاتش در کالج٬ جنبه گردشگری کشاورزی او را جذب کار در مزرعه کرده. او می‌گوید: «از سر و کله زدن با کودکان خوشم می‌آید٬ به آنها نشان می‌دهم که چگونه میوه و سبزیجات بخورند٬ شیوه تولید آنها را توضیح می‌دهم و به آنها آموزش می‌دهم که از سن پایین غذای سالم بخورند».

شیوه‌های کشاورزی مورد استفاده در این مزرعه نسبت به زمان کودکی تناکا تغییر چندانی نکرده است. در حقیقت بعضی از تجهیزات و تراکتورهای جد بزرگش هنوز به خوبی کار می‌کنند. اما در اوایل سال ۲۰۰۰ با توسعه مزرعه و تبدیل شدن آن به مقصد جدید گردشگران٬ تناکا می‌دانست که باید تغییراتی در آن ایجاد کند.

استفاده از تکنولوژی در مزرعه

تناکا روند طولانی و مشقت‌بار راه‌اندازی وب‌سایت مزرعه را به یاد دارد. اما او در نهایت توانسته راه‌حلی برای تمام مشکلاتی مانند کمبود پایانه فروش٬ پایین بودن سرعت اینترنت و مدیریت وب‌سایت پیدا کند. تناکا می‌گوید: «در ماه اکتبر٬ ۱۱ دستگاه کارتخوان اضافه می‌کنیم که می‌توان ۲۰ بار با آنها کارت کشید. دستگاه کارتخوان سرعت بالاتری دارد بنابراین دیگر هیچ مشکلی با پایین بودن سرعت اینترنت نداریم».

زمانی که وب‌سایت مزرعه تناکا به طور کامل راه‌اندازی شد٬ سیستم رزرو آنلاین را برای تورهای مدارس درست کرد و امکان فروش محصولات از طریق وب‌سایت در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفت. تناکا می‌گوید مهم‌ترین درسی که یاد گرفته این است که قبل از خرید هر گونه نرم‌افزار و برنامه‌ای آن را آزمایش کند.

او می‌گوید: «بیشتر برنامه‌ها را می‌توانید قبل از خرید امتحان کنید. ممکن است تنظیم کردن این برنامه‌ها به شکل دلخواه زمان‌بر باشد اما آزمایش کردن آنها شما را از دردسرهای بسیاری در آینده نجات می‌دهد».

چالش‌های نو٬ راه‌حل‌های نو

در سال ۲۰۱۷ تناکا با تولیدکننده زنجیره‌ای هلو کیتی قرار داد بست. به همین ترتیب توانست بازدیدکنندگان بسیاری را در روز اول بازگشایی عمومی مزرعه جذب کند. اما همین موضوع باعث شد تا ترافیک سنگینی برای پارک خودردوها ایجاد شود. او قرار است برای حل این مشکل٬‌ بلیت‌های ۵دلاری را از قبل بوسیله پلتفرم بازاریابی ایمیلی به علاقه‌مندان بفروشد.

یکی از چالش‌های جدید این مزرعه٬‌ توسعه مزارعی است که در نیم‌ساعتی مزرعه تناکا قرار دارند و با او رقابت می‌کنند. به همین منظور تناکا بازاریابی و تبلیغات از طریق شبکه‌های اجتماعی٬ وبلاگ‌نویسی و تاسیس کانالی در یوتیوب را با استخدام متخصصان روابط عمومی توسعه می‌دهد تا از رقبای خود عقب نماند.

مساحت مزرعه تناکا نسبت به میانگین مزارع آمریکا که به ۱۸۰ هکتار می‌رسد بسیار کوچک است و برای همین بسیاری از کارها به صورت دستی انجام می‌شود. اما با این حال تناکا می‌گوید که تکنولوژی نقش بسیار مهمی در صنعت کشاورزی دارد.

او می‌گوید: «ژاپن در حال ساخت ربات‌هایی است که توت‌فرنگی می‌چینند. این پیشرفت بسیار شگفت‌انگیزی است اما جنبه انسانی آن از بین رفته است». هر چقدر میزان استفاده از تکنولوژی بالا باشد٬ همان جنبه انسانی مزرعه تناکاست که تجربه منحصر به فردی را برای بازدیدکنندگان بوجود می‌آورد.   

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید