Iranian Agriculture News Agency

ایجاد تحول در کشاورزی بدون در نظر گرفتن نقش حیوانات امکان‌پذیر نیست:

توسعه صنعت مرغداری زیر سایه درختان

این شیوه باعث می‌شود تا درجه حرارت زمین کاهش یابد و غذای کافی برای جمعیت کره زمین تولید شود

رجینالدو هاسلت-ماروکین٬ کارشناس کشاورزی است که قصد دارد شیوه‌های کشاورزی را به گونه‌ای متحول کند که در آن با افزایش بهره‌وری صنعت مرغداری درجه حرارت زمین کاهش یابد. او برای رسیدن به این هدف سیستمی را طراحی کرده که در آن درختان بیشتری کاشته شده و سایه‌بانی برای مرغ‌ها بوجود می‌آورند تا بتوانند در فضای آزاد حرکت کنند. به همین ترتیب سیمون استامپ٬ خبرنگار وب‌سایت فوربز٬ سراغ هاسلت-ماروکین رفته تا درباره روش موسوم به ™Tree-Range و آینده مزارع کوچک گفتگو کند.

توسعه صنعت مرغداری زیر سایه درختان

استامپ: شما ادعا کرده‌اید که نسبت به کشاورزی نگرشی «غیرخطی» دارید. ممکن است بیشتر درباره آن توضیح دهید.

هاسلت-ماروکین: به عنوان یک کشاورز٬ ما هیچ چیزی تولید نمی‌کنیم. این طبیعت است که تولید می‌کند. ما فقط این روند را مدیریت می‌کنیم. روندی غیر خطی که در آن انرژی غیرخوراکی به انرژی خوراکی تبدیل می‌شود. از خاک گرفته تا هویج٬ از دانه گرفته تا تخم‌مرغ و مرغ. وقتی این موضوع را درک کنیم٬ دنیای جدیدی از احتمالات به روی ما باز می‌شود. چون دیگر روش‌های خطی و شیوه‌هایی که بر پایه داده‌های ورودی و خروجی هستند که انرژی را هدر می‌دهند٬ خاک٬ راه‌های آبی و هوا را آلوده می‌کنند محدودیتی برای ما ایجاد نمی‌کنند. پس با در نظر گرفتن این نقطه شروع٬ فعالیت‌های کشاورزی را چارچوب‌بندی می‌کنیم تا بتوانیم بهره‌وری بالایی از انرژی داشته باشیم و آن را به مواد غذایی مغذی تبدیل کنیم که در تمام دنیا به شدت به آن نیاز داریم.

استامپ: چه کسانی از این شیوه استقبال می‌کنند؟

هاسلت-ماروکین: ما در آمریکا با کشاورزان کم‌درآمد٬ باتجربه و کارکنان صنایع غذایی کار می‌کنیم. نزدیک به نیمی از آنها اسپانیایی زبان هستند. در سطح جهانی هم با کشاورزان مزارع کوچک همکاری می‌کنیم. آنها به عنوان «تاجران کشاورزی» در این سیستم شرکت می‌کنند چون هم کشاورز هستند و هم کارآفرین. با اینکه در دوران کشاورزی صنعتی زندگی می‌کنیم٬ نباید فراموش کنیم که نزدیک به ۵۰۰ میلیون کشاورز در دنیا وجود دارند که ۷۰درصد مواد غذایی مورد نیاز دنیا را در ۱۰ هکتار سطح زیر کشت تولید می‌کنند.  

استامپ: مدل تجاری مورد نظر شما چگونه است و چگونه کار می‌کند؟

هاسلت-ماروکین: ما کشاورزی را بر پایه مرغداری احیا می‌کنیم تا بتوانیم در سطح صنعتی جذب همکاری می‌کنیم. پایه این سیستم صنعت مرغداری است چون اگر بخواهیم کشاورزی احیا کننده باشد باید نقش حیوانات را در آن در نظر بگیریم. مرغ‌ها در هر فرهنگ و تقریبا در تمام مزارع کوچک وجود دارند. در سطح زراعی 0.5 تا 1.2 هکتاری درختانی از گونه‌های دائمی مانند فندق می‌کاریم که رشد بلند و عمودی دارند. زیر این سایه لایه‌ای از پوشش گیاهی وجود دارد. مرغ‌ها می‌توانند زیر سایه درختان در فضای سبز آزادانه حرکت کنند٬ از حشرات تغذیه کنند٬ خاک را تقویت و کود تولید کنند.

استامپ: اولین قدمی که تاجران کشاورزی باید بردارند چیست؟

  هاسلت-ماروکین: بهتر است به مزرعه نمایشی ما موسوم به مین استریت در نورتفیلد مینسوتا بیایند. این مزرعه ۱۰۰ هکتاری یک مرکز آموزشی است. توسعه این مزرعه به منظور جذب کشاورزان است تا بتوانند تجربه کلی از این سیستم داشته باشند و وقتی که به خانه برمی‌گردند از آن به بهترین نحو استفاده کنند و الهام‌بخش دیگر کشاورزان باشند. تیم ما در نورت‌فیلد پذیرای تمام بازدیدکنندگان از سراسر دنیاست و با همکاری یکدیگر گروه‌های مختلفی از کشاورزان در گواتمالا٬ مکزیک٬ داکوتای جنوبی و نبراسکا مشغول بکارند.

استامپ: بعد تجاری این سیستم به چه شکلی است؟

هاسلت-ماروکین: پروژه مین استریت٬ یک پروژه غیردولتی است که به عنوان پشتوانه تحقیق و توسعه٬ آموزش و نظارت به کشاورزان خدمت می‌کند. برند ™Tree-Range  با کشاورزان آموزش‌دیده و تحت پوشش پروژه مین استریت در نورت‌فیلد قرارداد می‌بندد تا بتوانند محصولات خود را عرضه کنند. این پروژه اطمینان حاصل می‌کند که کشاورزان از این سیستم به آنگونه‌ای که طراحی شده پیروی می‌کنند تا بازار آن بی‌عیب و نقص باشد.

استامپ: به چه روشی قرار است این روش احیاکننده گسترش پیدا کند؟

هاسلت-ماروکین: این شیوه را در مدلی ساده و صریح در دو واحد تولیدی توضیح می‌دهیم. سطح زیر کشت مورد استفاده برای پرندگانی که از گوشت آنها استفاده می‌شود از نیم هکتار و برای پرندگانی که تخم می‌گذارند از 1.2 هکتار شروع می شود. به منظور اینکه بتوانیم تجارت کشاورزی را با استفاده از این سیستم ارتقاء دهیم از این دو واحد به عنوان پایه برنامه توسعه کسب و کار استفاده می‌کنیم. از کشاورزان مشغول به کار و کشاورزان علاقه‌مند حمایت می‌کنیم تا بتوانند کسب و کار خود را از نو بسازند. پیشرفت و همکاری در این زمینه باعث می‌شود تا کشاورزان تجهیزات بیشتری اضافه کنند یا کسب و کار خود را توسعه دهند. این سیستم به کشاورزان کمک می‌کند تا با در نظر گرفتن شرایطی کنونی خود بتوانند روش‌های جدیدی برای استفاده از زمین زراعی پیدا کنند.

استامپ: به این ترتیب مسئولیت‌های بسیاری را برعهده دارید. برای چه مسائلی وقت صرف نمی‌کنید؟

هاسلت-ماروکین: من وقتم را صرف اینکه بازار چه می‌خواهد نمی‌کنم. کار من این است که بگویم نیاز بازار چیست و در چه حدی است؛به طریقی که درجه حرارت کره زمین را کاهش دهد٬ اکولوژی را بازسازی کند و شایستگی کشاورزی را حفظ کند. ما اینجاییم که بگوییم «می‌توانیم این کار را انجام دهیم. می‌توانیم دنیا را از گرسنگی نجات دهیم. این کار زمانی امکان‌پذیر است که بتوانیم خاک٬ اکوسیستم٬ فرهنگ٬ سنت‌های دیرینه و دانش باستانی را حفظ کنیم».

 

 

  

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید