Iranian Agriculture News Agency

با حضور رئیس سازمان جهادکشاورزی استان انجام شد؛

برگزاری گردهمایی مدیران پهنه فارس

گردهمایی مدیران پهنه استان فارس با حضور مدیرکل دفتر آموزش کارکنان وزارت جهاد کشاورزی و رییس سازمان جهاد کشاورزی این استان برگزار شد.

برگزاری گردهمایی مدیران پهنه فارس

به گزارش خبرنگار ایانا در شیراز، مدیرکل آموزش کارکنان وزارت جهاد کشاورزی در این نشست گفت: استان فارس به‌عنوان قطب کشاورزی در سطح کشور از اهمیت خاصی برخوردار است، بنابراین نشست امروز با هدف ارزیابی شیوه آموزش و برطرف نقاط ضعف برگزار شد.

میثمی تبار اظهار کرد: به برکت ارتباط خوب بین تحقیقات، آموزش و ترویج یکسری کار مشارکتی و تیمی انجام می‌شود که هم‌افزایی چندین برابر گذشته تولید خواهد کرد.

این مقام مسئول با بیان این‌که هرکجا تیمی کار کردیم اثربخشی آن را هم دیده‌ایم، افزود: بدون توجه به سلایق و تفکرات متفاوت با استفاده از ظرفیت ها به نقاط مثبت همدیگر هم‌افزایی بخشیم.

میثمی تبار با اشاره به این‌که نظام نوین ترویج بستر آموزش را فراهم کرده، اظهار داشت: در حال حاضر در 30 استان آموزش های مهارتی آغاز شده و بالای شش هزار نفر از همکاران ما در حال آموزش مهارتی در سطوح مختلف مزارع، ایستگاه‌های تحقیقاتی، کشت و صنعت‌ها و سهامی زراعی هستند.

او تصریح کرد: در زمینه آموزش مدل‌هایی طراحی شد که با حداقل‌ها به حداکثر بهره‌وری دست یابیم که در استان فارس با نگاه نرم‌افزاری رییس سازمان جهاد کشاورزی این مهم به خوبی صورت گرفت.

میثمی تبار گفت: مدیران پهنه در 8 حوزه تخصصی با هدف شناسایی علائم حیاتی، بخش کشاورزی آموزش می‌بینند و تاکنون در استان فارس هر مدیر پهنه حداقل دو مهارت را باید آموزش دیده باشد.

مدیرکل آموزش کارکنان وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد: ماهانه چندین محتوای آموزشی به همراه امکاناتی چون کتابخانه الکترونیک، وب کنفرانس فراهم شده که پیشنهاد می‌شود مدیران پهنه از این امکانات استفاده کنند.

در ادامه نشست رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس با اشاره به کمرنگ شدن رابطه بین بهره‌برداران بخش کشاورزی و کارشناسان، اظهار داشت: پهنه‌بندی عرصه‌های کشاورزی و اختصاص مدیر پهنه با هدف ایجاد ارتباط سیستماتیک بین صف و ستاد صورت گرفت.

محمد مهدی قاسمی با بیان این‌که مدیران پهنه با هدف رفع نیازهای کشاورزی به کمک دانش، تکنولوژی و برنامه ریزی در قالب ۶۱۰ پهنه جانمایی شدند، تصریح کرد: در بدو پهنه‌بندی مشکلات عدیده ای از جمله تنوع رشته‌ای و جنسیتی کارشناسان، ساختار جوامع روستایی و زیر ساخت نامناسب مراکز خدمات وجود داشت. که با هدف فائق آمدن بر مشکلات در قالب یک برنامه نظام‌مند، نظام نوین ترویج اجرا شد و استان فارس به صورت داوطلبانه در اجرای این نظام گام برداشته و اساس ارزیابی های وزارتخانه به نتایج خوبی دست یافت.

این مقام مسئول افزود: ورود مسئولین پهنه به روستا با هدف تسهیل‌گری و تعامل با کشاورزان و روستاییان نیاز به مهارت خاصی دارد که در این زمینه نیز آموزش‌های لازم داده شد اگرچه جهت رسیدن به زبدگی لازم در این مورد نیاز به تمرین، ممارست و کسب تجربه است.

قاسمی در قسمت دیگری از سخنان گفت: بخش کشاورزی متاثر از تمام ریسک‎‌ها به خصوص تغییرات اقلیمی، آفات، بیماری‌ها و زلزله است و در حال حاضر تغییرات اقلیمی، تغییر الگوی بارندگی و ریسک‌های موجود گاها مشکلاتی را برای کشاورزان و بخش کشاورزی ایجاد می‌کند که پیش از این شاهد آن نبودیم که برای فائق آمدن بر مشکلات نیازمند علم و دانش هستیم.

او با اشاره به رکورد بالای کلزا در شهرستان‌های شمالی در سنوات گذشته، بیان داشت: امروز به دلیل تغییرات اقلیمی و وقوع سرمازدگی امکان کشت کلزا در این شهرستان‌ها کاهش یافته که پیشنهاد می‌شود با همکاری مراکز تحقیقاتی و اجرای طرح PVS ، ارقام متحمل به سرما زدگی و مناسب کاشت منطقه شناسایی شود، همچنین با محلول پاشی  از سرمازدگی در مزارع جلوگیری شود و در گام بعدی کشت نشایی کلزا مورد بررسی قرار گیرد چرا که علاوه بر غلبه بر سرمازدگی، کاهش مصرف آب ،کاهش مصرف بذر و ... را به دنبال دارد.

قاسمی خطاب به مدیران پهنه گفت: با مطالبه‌گری از محققین معین به عنوان پل ارتباطی با مرکز تحقیقات در جهت رفع مشکلات کشاورزان گام برداشته و با استفاده از دوره‌های آموزشی در زمینه‌های مختلف کشاورزی ، اطلاعات خود را در حد یک پزشک عمومی به منظور رفع مشکلات بهره برداران تحت پوشش خود ارتقاء دهید.

رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس با اشاره به این‌که آب به عنوان کمیاب‌ترین نهاده مهمترین چالش این استان است، افزود: باید شاخص‌های مختلف عملکردی، به خصوص میزان بهره‌وری آب، به صورت سیستماتیک ارزیابی شود و آینده مناسبی در جهت افزایش بهره‌وری منابع و ارتقای عملکرد کشاورزان ترسیم شود.

قاسمی در بخش دیگر از سخنان خود به لزوم ترغیب و آموزش کلزاکاران با استفاده از مزارع الگویی در جهت کاهش بذر کلزا به میزان 4 کیلوگرم در هکتار اشاره کرد.

او  همچنین با اشاره به این‌که پیش از این ۸۵ درصد یارانه برای اجرای آبیاری تحت فشار در اختیار کشاورزان قرار می‌گرفت، اظهار کرد: اکنون به دلیل افزایش نرخ تورم، هزینه اجرای آبیاری تحت فشار افزایش یافته به گونه‌ای که سهم یارانه تا 50 درصد کاهش می‌یابد، اما همچنان اجرای آبیاری تحت فشار در شرایط خشکسالی فعلی به سود کشاورز و جامعه بوده بنابراین در این زمینه تلاش کنید.

رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس با بیان این‌که توسعه روستای گلخانه‌ای یکی از مستقیم ترین و اثرگذارترین روش های افزایش بهره‌وری است، افزود: در این روش با استفاده از زنجیره تولید و مشارکت جمعی بهره‌برداران فضای کسب و کار در روستا ایجاد شده و بازاررسانی بهتر صورت‌ می‌گیرد که هم‌اکنون در سه روستا از شهرستان‌های پاسارگاد، مرودشت و کوار در حال اجراست. اگرچه با افزایش نرخ تورم، تاثیر یارانه در این مورد نیز کاهش یافته اما در پی جذب تسهیلات از طریق سامانه کارا برای توسعه گلخانه‌ها هستیم.

این مقام مسئول با بیان اهمیت پوشش سایبان در کاهش تبخیر و تعرق و افزایش بهره‌وری آب گفت: پراکنش بررسی زوال مرکبات در شهرستان‌های جهرم، داراب و قیر و کارزین نشان داد که باغ‌های دارای پوشش سایبان، کمتر دچار این عارضه شدند.

 قاسمی در پایان با اشاره به حضور متخصصین توانمند در سطح استان، تاکید کرد: با توجه نقش علم در رفع مشکلات کشاورزان، مسئولین پهنه به هر متخصصی داخل استان و یا خارج از استان و کشور نیاز داشته باشند، از آن‌ها دعوت می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید