Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل‌ها:

اجرای ۵۳ پروژه پخش سیلاب بر عرصه آبخوان‌ها در ۲۰ استان کشور

ایانا-کشاورزی: حفظ آب و خاک، احیای پوشش گیاهی عرصه‌های پخش سیلاب و تغذیه سفره‌های زیرزمینی با هدف تقویت آبدهی چاه‌ها، چشمه‌ها و قنوات پایین دست از اهداف مهم پروژه‌های پخش سیلاب بر عرصه آبخوان‌ها است.

اجرای ۵۳ پروژه پخش سیلاب بر عرصه آبخوان‌ها در ۲۰ استان کشور

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با تاکید بر اهمیت اجرای طرح‌های آبخوانداری در شرایط کنونی کشور از اجرای ۵۳ پروژه پخش سیلاب بر عرصه آبخوان‌ها از محل صندوق توسعه ملی در سال جاری در سطح ۲۰ استان کشور خبر داد.

به گزارش ایانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، ابوالقاسم حسین پور در تشریح مقتضیات روز کشور و ضرورت اجرای پروژه های پخش سیلاب گفت: تغییرات و نوسانات اقلیمی، خشکسالی و بهره برداری بیش از ظرفیت از منابع منجر به تشدید تنگنای آب در کشور، تهدید ناپایداری اکوسیستم‌های طبیعی و به خطر افتادن سلامت آبخیزهای کشور می‌شود. که در این راستا بهره گیری مطلوب از ظرفیت بارش‌ها و سیلاب‌ها در جهت افزایش نفوذ باران در زمین و تقویت ذخیره آب در آبخوان‌های کشور از طریق اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری بویژه پخش سیلاب بر عرصه آبخوان‌های کشور امری حیاتی است.

حسین پور، حفظ آب و خاک، احیای پوشش گیاهی عرصه‌های پخش سیلاب و تغذیه سفره‌های زیرزمینی با هدف تقویت آبدهی چاه‌ها، چشمه‌ها و قنوات پایین دست را از اهداف مهم پروژه‌های پخش سیلاب بر عرصه آبخوان‌ها برشمرد.

مدیرکل کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل‌ها، استان‌های قم، مرکزی، خراسان شمالی، چهارمحال و بختیاری، سمنان، زنجان، هرمزگان، کرمانشاه، اصفهان، کرمان، جیرفت کهنوج، خوزستان، تهران، گلستان، یزد، سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، ایلام، آذربایجان شرقی و فارس را از استان‌های فعال در زمینه اجرای طرح آبخوانداری و پخش سیلاب در سال جاری دانست.

حسین پور، سطح موثر عرصه‌های پخش سیلاب در دست اجرا در سال جاری از محل صندوق توسعه ملی را ۷۶ هزار هکتار اعلام کرد که با حجم عملیات خاکی افزون بر ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب عملیاتی شده است.

او اجرای برخی از پروژه‌های پخش سیلاب را با اهداف مرطوب سازی خاک، احیای پوشش گیاهی و مهار کانون‌های گرد و غبار همسو با رویکرد جامع نگری در حوزه‌های آبخیز برای نخستین بار در کشور از ویژگی‌های طرح آبخوانداری در سال جاری عنوان کرد.

بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته از سوی مراکز پژوهشی، هر هکتار عملیات آبخوانداری و پخش سیلاب بیش از ۱۰۰۰ مترمکعب آب استحصال و با نفوذ و ذخیره در خاک از گزند تبخیر مصون نگه می‌دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید