Iranian Agriculture News Agency

پیشنهاد نائب رئیس بنیاد توامندسازی گندم‌کاران ایران برای نرخ خرید تضمینی گندم؛

حداقل قیمت گندم کیلویی 1800 تومان

ایانا-کشاورزی: حداقل قیمتی که برای نرخ خرید تضمینی گندم پیشنهاد می‌کنم، بالای هزار و 800تومان است. در غیر اینصورت نرخ‌های اعلام شده تا کنون بسیار از دور از انصاف خواهد بود.

حداقل قیمت گندم کیلویی 1800 تومان

در حالی گندمکاران و کشاورزان در اقصی نقاط کشور منتظر اعلام نرخ جدید خرید تضمینی گندم هستند که قرار بود این رقم تا شهریور سال جاری اعلام شود، اما هنوز خبری از ارائه نرخ مورد نظر به گوش نمی‌رسد. داستان به تعویق افتادن تعیین نرخ خرید تضمینی گندم به ماجرای تکراری تبدیل شده که چند سالی است کشاورزان را در این راستا متحمل سردرگمی و نارضایتی کرده. آنطور که خبرها نشان می‌دهد محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در این باره عنوان کرده، نرخ مورد نظر از جانب وزارت جهاد کشاورزی اعلام شده، اما منتظر تصویب اعلام شورای اقتصاد هستند. با توجه به اینکه سال گذشته نرخ خرید تضمینی گندم از قرار کیلویی1300تومان بود و این رقم نسبت به سال پیشین خود تغییری نداشت، گندمکاران و کشاورزان امید دارند، امسال نه تنها افزایش قیمتی در این راستا به چشم بخورد، بلکه ثبات قیمتی سال گذشته را هم جبران کند.

در این باره عطاالله هاشمی نائب رئیس بنیاد توامندسازی گندم‌کاران ایران در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه کشاورزی ایانا می‌گوید: «نرخ خرید تضمینی گندم سال گذشته با تاخیر زیادی اعلام شد که این مساله گندم‌کاران را با مشکلات جدی مواجه کرده. امسال نیز با وجود آغاز فصل کشت مجدد گندم، هنوز خبری از اعلام نرخ خرید گندم نیست و نگرانی‌های سال گذشته در حال تکرار است. رقم‌های پیشنهادی دولت و شورای اقتصاد به هیچ عنوان قابل قیاس با هزینه گندم‌کاران نیست. سال گذشته نرخ خرید تضمینی گندم از قرار کیلویی هزار و 300تومان بود که سود بالایی را عاید گندم‌کاران نکرد.»

او با اشاره به اینکه هزینه یک کیلوگرم گندم دِیم یا آبی برای گندم‌کاران بیش از آن است که دولت از آنها خرید می‌کند، ادامه می‌دهد: «طبق محاسبات صورت گرفته هر کیلوگرم گندم دِیم برای کشاورز هزار و 115 تومان تمام می‌شود و قیمت تمام شده یک کیلوگرم گندم آبی برابر با هزار و 460 تومان خواهد بود. با توجه به ارقامی که برای یک کیلوگرم گندم طبق روش‌های کشت متفاوت محاسبه شد، قیمت پیشنهادی نرخ خرید تضمینی گندم بسیار پایین است.»

هاشمی معتقد است در حالت عمومی  و شرایط آبی کشور، تنها درصد پایینی از کشاورزان کشور هستند که دارای زمین‌های گندم‌کاری بزرگ و گسترده‌اند. باقی کشاورزان و گندم‌کاران در مساحت کمی کشت را انجام می‌دهند که با توجه به هزینه‌های محاسبه شده، نرخ‌های موجود برای آنها به هیچ عنوان صرفه اقتصادی ندارد.

او با توضیح اینکه قیمت نهاده‌های کاشت نیز بالا رفته، ادامه می‌دهد: «اگر بخواهیم مصداقی در راستای افزایش قیمت نهاده‌ها بیاوریم، باید به قیمت مزد تراکتور اشاره کنیم، چرا که طبق بررسی‌های انجام گرفته، کارمزد تراکتور، حداقل ساعتی 50هزار تومان بالا رفته و این تنها به همین مثال ختم نمی‌شود.»

نائب رئیس بنیاد توامند سازی گندم‌کاران ایران، ادامه می‌دهد: «در حال حاضر گندم‌کاران مجبور هستند مشغولیتی برای خود ایجاد کنند، پس دست به کاشت می‌زنند، در غیر این‌صورت درآمد بالایی برای آنها وجود ندارد. اگر بخواهیم به این موضوع از منظر قانونی نیز نگاه کنیم، باید در تعیین نرخ خرید تضمینی گندم برای هر سال زراعی تغییری ایجاد شود. چرا که افزایش قیمت‌ها باید بر اساس نرخ تورم در نظر گرفته شود. متاسفانه در سال گذشته افزایش قیمت محسوسی اعمال نشد.»

او معتقد است نرخ تورمی که بانک مرکزی اعلام می‌کند در واقعیت درست نیست. چرا که حتی اگر نرخ تورم بر پایه تغییرات اعلامی افزایش پیدا کند، باز هم صرفه اقتصادی برای گندم‌کاران ندارد. حداقل قیمتی که برای نرخ خرید تضمینی گندم پیشنهاد می‌کنم، بالای هزار و 800تومان است. در غیر اینصورت نرخ‌های اعلام شده تا کنون بسیار از دور از انصاف خواهد بود. 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید