Iranian Agriculture News Agency

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران:

صادرکنندگان خشکبار دست از صادرات کشیده‌اند

ایانا-کشاورزی: حدود یک ماه است که صادرکنندگان خشکبار، صادرات خود را در جهت اعتراض به پیمان سپاری ارزی متوقف کرده‌اند و این داستان موجب شده که فعالان این حوزه هم اکنون دست از صادرات بکشند. این داستان ماجرای تلخ دیگری را به دنبال داشته و آن هم از دست دادن بازارهای جهانی به دنبال نبود صادرات کافی خشکبار ایران به خارج از کشور است.

صادرکنندگان خشکبار دست از صادرات کشیده‌اند

نوسانات ارزی طی چند ماهه اخیر، نه تنها گریبان بازارهای اقتصادی ایران را گرفته، بلکه فعالان بخش صادرات و واردات ایران را نیز دستخوش سردرگمی و ابهام کرده. به گونه‌ای که بسیاری از صادرکنندگان به دلیل سیاست‌های جدید بانک مرکزی مانند پیمان سپاری ارزی، دست از صادرات شسته و منتظر تصمیم‌های جدیدی هستند که شاید شرایط فعالیت را مساعدتر کند. در این زمینه صادرکنندگان خشکبار نیز از جمله فعالان اقتصادی هستند که به ماجرای جدید پیمان سپاری ارزی بانک مرکزی اعتراض دارند و حدود یک ماه است صادرکنندگان خشکبار به نشانه اعتراض دست از صادرات کشیده‌اند. در این باره، چندی پیش مصطفی احمدی رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار اعلام کرد که در سال جاری شاهد کاهش تولید انواع خشکبار بودیم. برای نمونه تولید مغز گردو با کاهش 80 درصدی روبه‌رو شده و این داستان نرخ گردو را تا 110و120هزار تومان پیش برده است. همچنین در راستای تولید پسته نیز باید اعلام کرد که امسال میزان تولید این محصول در ایران 60 درصد کاهش یافته و این مقدار در سال‌های گذشته به طور معمول برابر با 170 تا 180هزار تن بوده و در سال جاری با کاهش چشمگیری برای صادرات رو به رو شده ایم.

در این باره محمدحسن شمس‌فرد، رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه کشاورزی ایانا می‌گوید: «سرمای دیررس بهاری در اوایل سال جاری موجب شد که امسال تولید خشکبار و به تبع آن خشکبار صادراتی به شدت در برخی از گزینه‌ها، دچار کاهش شود. یعنی با توجه به تخمینی که می‌توان زد، حدود 80 درصد محصولات مورد نیاز برای تهیه خشکبار صادراتی از بین رفته و تنها 20 درصد آن باقی مانده. برای نمونه اگر بخواهیم پسته را مثال بزنیم قیمت آن نسبت به سال گذشته بسیار متفاوت بوده و اگر پارسال این محصول از قرار کیلویی 30 هزار تومان خریداری می‌شد، امسال نرخ  خرید آن در سال جاری به 150هزار تومان نیز رسید.»

او با اشاره به وضعیت صادرات خشکبار در شش ماهه نخست امسال، توضیح می‌دهد: «صادرات پسته طی 6 ماه گذشته تنها مربوط به همان مواردی بوده که از قبل نسبت به آن تعهد داشته‌اند. اما از زمانی که سیاست‌های جدید بانک مرکزی در جهت پیمان سپاری ارزی شکل اجرایی به خود گرفت، داستان صادرات خشکبار نیز به کلی دچار مشکلات عدیده‌ای شد. چرا که صادرکنندگان با اجرایی شدن چنین سیاستی، حاضر به بازگشت ارز حاصل از صادرات خود به سامانه نیما نشدند. برای نمونه اگر یک قلم پسته را ملاک محاسبه قرار دهیم، باید با دلار آزاد، پسته صادراتی را تهیه کنیم چرا که با دلار نیمایی قادر به خرید پسته نیستیم. در نتیجه چرا باید خرید با دلار آزاد را وارد چرخه سامانه نیما کنیم که این برای صادرکننده ضرر خالص است. »

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران، با توضیح اینکه درحال حاضر صادرات خشکبار، تنها از طریق افرادی که دارای کارت‌های بازرگانی یکبار مصرف هستند، اتفاق می‌افتاد، ادامه می‌دهد: «حدود یک ماه است که صادرکنندگان خشکبار، صادرات خود را در جهت اعتراض به پیمان سپاری ارزی متوقف کرده‌اند و این داستان موجب شده که فعالان این حوزه هم اکنون دست از صادرات بکشند. این داستان ماجرای تلخ دیگری را به دنبال داشته و آن هم از دست دادن بازارهای جهانی به دنبال نبود صادرات کافی خشکبار ایران به خارج از کشور است. تنها افرادی که دارای کارت یکبار مصرف بازرگانی هستند دست به صادرات می‌زنند، چرا که نه مالیاتی می‌پردازند و نه باید ارز حاصل از صادرات خود را به سامانه نیما برگردانند. »

او معتقد است که سیاست‌های جدید بانک مرکزی بسیاری از موراد از جمله فعالان اقتصادی را دچار سردرگمی و ابهام کرده. مسئولان مربوطه باید فکری به حال صادرکنندگان خشکبار کنند، در غیر این‌صورت همانطور که خشکبار آمریکایی در بازارهای جهانی در حال جولان است، رقبا به طور کل بازارها را از دست ایران خارج می‌سازند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید