Iranian Agriculture News Agency

جزئیات تجارت خارجی کشور در نیمه نخست سال 97

کاهش 19 درصدی واردات از اتحادیه اروپا

ایانا- اقتصاد: مقایسه آمار واردات شش‌ماهه ابتدایی سال 97 در مقایسه مدت‌ زمان مشابه سال گذشته که به وزن 17884 هزار تن و ارزش 25176 میلیون دلار بوده، حاکی از این نکته است که واردات امسال در مقایسه با سال 96، 9 درصد ازنظر وزن و 12 درصد ازنظر ارزش کاهش پیدا کرده است.

کاهش 19 درصدی واردات از اتحادیه اروپا

تازه‌ترین گزارش از عملکرد تجارت خارجی در نیمسال اول از کاهش واردات و افزایش صادرات حکایت دارد. مقایسه آمار واردات شش‌ماهه ابتدایی سال 97 در مقایسه مدت‌ زمان مشابه سال گذشته که به وزن 17884 هزار تن و ارزش 25176 میلیون دلار بوده، حاکی از این نکته است که واردات امسال در مقایسه با سال 96، 9 درصد ازنظر وزن و 12 درصد ازنظر ارزش کاهش پیدا کرده است.

به گزارش ایانا به نقل از اتاق بازرگانی ایران، بررسی تحولات اقتصادی طی 6 ماه ابتدایی سال 97، حاکی از افزایش صادرات و در مقابل کاهش واردات است.

بر اساس آخرین آمار منتشرشده از سوی سازمان توسعه تجارت، واردات کشور طی شش‌ماهه سال جاری به 16 میلیون و 220 هزار تن و به ارزش 22 میلیارد و 182 میلیون دلار بوده است.

همچنین، متوسط قیمت هر تن کالای وارداتی نیز  در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با 3 درصد کاهش، 1368دلار بوده است.

افزایش نرخ ارز طی ماه‌های گذشته، ممنوعیت ورود برخی کالاها، پرداخت مابه‌التفاوت ارزی برای کالاهایی که توانستند با دلار ۴۲۰۰ تومان وارد شوند و درنتیجه عدم تخصیص برخی کالاها از گمرکات را می‌توان به‌عنوان مهم‌ترین دلایل کاهش ارزش واردات ازابتدای سال جاری دانست.

در همین زمینه سیامک پیر بابایی نایب‌رئیس کمیسیون مدیریت واردات با اشاره کاهش ارزش واردات و در مقابل افزایش ارزش صادرات به «پایگاه خبری اتاق ایران» گفت: اگر شرایط اقتصادی در وضعیت خاص نبود می‌توانستیم ادعا کنیم که ایران بعد از سال‌ها با کاهش واردات و افزایش صادرات به اصلی‌ترین خواسته خود که همان مثبت شدن تراز تجاری است، رسیده است. شرایطی که هم ایده‌آل همه فعالان بخش خصوصی و هم آروزی دولت است.

او تأکید می‌کند: رشد صادراتی که در نیمسال اول اتفاق افتاده است، رشد مطلوبی نمی‌تواند به شمار آید. به این معنی که بخشی از صادرات صورت گرفته در نیمسال اول به کالاهایی اختصاص دارد که ارز دولتی به آن‌ها تخصیص داده‌شده است و به دلیل یارانه‌ای بودن در بازارهای اطراف خریدار داشته‌اند. مؤید آن‌هم بخشنامه‌های محدودیت و ممنوعیت صادرات این قبیل کالاهاست که بعد از گذشت 4 ماه صادرشده است.

جدول 1

 کشورهای حوزه CIS مهم‌ترین مبدا واردات در شش‌ماهه سال 97

 واردات کالا به تفکیک گروه‌های اقتصادی طی شش‌ماهه سال‌ 97 نشان می‌دهد، برخلاف کشورهای حوزه اتحادیه اروپا، همکاری اسلامی، شورای همکاری خلیج‌فارس، سازمان همکاری اقتصادی و کشورهای عضو همکاری جنوب شرق آسیا، واردات ایران از کشورهای حوزه CIS نه‌تنها با کاهش بلکه ازنظر وزنی 21 درصد و به لحاظ ارزش 57 درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است.

این در حالیست که واردات ایران از کشورهای حوزه CIS  در سال 96 در مقایسه با سالل 95، هم از نظر ارزش و هم از نظر وزن با کاهش بیش از 50 درصد مواجه بوده است.

جدول 2

مقایسه آمار منتشرشده از عملکرد تجارت خارجی در شش ماه ابتدایی سال نشان می‌دهد، ترکیب کشورهای فروشنده کالا به ایران از سال گذشته بدون تغییر بوده است.

پنج مبدأ بزرگ وارداتی کالا به ایران، کشور چین باارزش 5502 میلیون دلار، امارات متحده عربی با ارزش 3159 میلیون دلار، کره با ارزش 1433 میلیون دلار، هند با ارزش 1373 میلیون دلار و آلمان با ارزش 1172 میلیون دلار بوده است.

جدول 3

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید