Iranian Agriculture News Agency

رئیس اتاق بازرگانی تهران:

بهبود 19 پله‌ای رتبه ایران در شاخص آزادی اقتصادی

ایانا- اقتصاد: مشکل ما همواره نداشتن آمار و اطلاعات صحیح برای ارائه به مراجع بین‌المللی است، دنیا در جریان اطلاعات ما نیست. نداشتن ارتباط و اعمال تحریم‌ها بر تعیین رتبه ما در این شاخص‌ها تاثیرگذار است. در نتیجه جلسات و ارتباط با این موسسه بین‌المللی و اطلاعات و آمار صحیحی که در اختیارشان قرار دادیم، باعث شد رتبه ایران در شاخص آزادی اقتصادی از ۱۴۹ با صعود۱۹ پله ای به رتبه۱۳۰ برسد که موفقیت بزرگی به حساب می‌آید‌، هرچند این جایگاه، جایگاه مناسبی نیست اما 19پله صعود حرکت مناسبی است.

بهبود 19 پله‌ای رتبه ایران در شاخص آزادی اقتصادی

بهبود 19 پله‌ای رتبه ایران در شاخص بین‌المللی آزادی اقتصادی، ایران را به رتبه 130 رساند.

به گزارش ایانا، نشست خبری رییس اتاق بازرگانی تهران و رییس مرکز خدمات سرمایه‌گذاری این اتاق با موضوع بهبود رتبه ایران در شاخص بین‌المللی آزادی اقتصادی در محل اتاق تهران برگزار شد. شاخص آزادی اقتصادی که نشان دهنده قابلیت دسترسی و انجام کنش‌های اقتصادی توسط اعضای یک جامعه است، یکی از عوامل بسیار مهمی است که به واسطه آن می‌توان توسعه‌یافتگی اقتصادی کشورها را تعیین کرد. به علت اینکه  شاخص آزادی اقتصادی ایران در وضعیت مناسبی به سرنمی‌برد، سرمایه‌گذاران خارجی ایران را محل جذابی برای روابط اقتصادی نمی‌دانند.

قرار گرفتن ایران در قهقرای این جدول  و تلاش‌هایی که باید در جهت ارتقا این رتبه صورت گیرد، مساله بسیار مهمی است که به بهبود رتبه ایران در شاخص بین‌المللی آزادی اقتصادی می‌انجامد. در شرایطی که رکود، نفس اقتصاد ما را به شماره انداخته است، راهکاری در جهت از میان برداشتن سدهای پیش ر‌وی اقتصاد ایران رویکرد مهمی به حساب می آید. با تلاش‌های اتاق بازرگانی تهران و اعلام گزارشات و دادن اطلاعات صحیح و دقیق به موسسه فریزر که اولین موسسه در تعیین شاخص آزادی اقتصادی جهان به حساب می‌آید، باعث شده رتبه ایران در این جدول با ۱۹پله صعود از رتبه ۱۴۹به ۱۳۰ برسد.

مسعود خوانساری رییس اتاق بازرگانی تهران در این جلسه توضیح داد: «بعد از موافقت برجام انتظار می‌رفت توپ در زمین بخش خصوصی قرار بگیرد و حجم تجارت‌ ما با دنیا زیاد شود و این مساله باعث ورود سرمایه گذاران  خارجی به ایران شود و راه را برای ورود سرمایه‌گذران ایرانی به بازارهای بین‌المللی باز کند، در سال 95 شاهد بودیم که بیش از 200هیات تجاری خارجی به ایران آمدند و مذاکراتی بسیار خوبی نیز انجام گرفت اما به علت اینکه رتبه ایران در شاخص‌های مختلف رتبه  مناسبی نبود این سوال برای سرمایه‌گذار خارجی پیش می‎آمد که چرا باید در ایران سرمایه ‌گذاری کند، به همین دلیل ما فکر کردیم که برای جذب سرمایه‌گذار خارجی لازم است رتبه‌های ما در شاخص‌های مختلف بین‌المللی  ارتقا دهیم، در این راستا یک کار جدی با کمک وزارت اقتصاد در کشور شر وع کردیم.»

او در ارتباط با چگونگی ارتقا این شاخص‌ها و راهکارهایی در زمینه ارتقا این شاخص‌ها اعلام کرد: «سال گذشته در دو زمینه اقداماتی انجام دادیم، در معاونت اقتصادی هزینه‌های واردات و صادرات  را مدنظر قرار دادیم و به نتیجه نیز رسیدیم. همچنین با کمک اتاق بازرگانی ایران روی سایر شاخص‌ها نیز اقداماتی صورت گرفت که روی ۵شاخص اساسی اقدامات جدی انجام دادیم.»

رییس اتاق تهران، با اشاره به اینکه شاخص رقابت آزاد که دو موسسه معتبر جهانی روی آن کار می‌کنند و شرکت‌های سرمایه‌گذار، بسیار به این موسسات و شاخص‌های اعلامی اهمیت می‌‌دهند، توضیح داد: «موسسه‌ای چون فریزر بسیار مهم است و بخش خصوصی جهان اهمیت فراوانی برای آن قائل است، به همین دلیل اتاق بازرگانی از رییس موسسه فریزر برای حضور در ایران دعوت کرد و با این اقدام توانستیم ارتباطاتی را با این موسسه برقرار کنیم.»

خوانساری اشکال کار را در نداشتن آمار و اطلاعات دقیق و صحیح دانست و گفت: «مشکل ما همواره نداشتن آمار و اطلاعات صحیح برای ارائه به مراجع بین‌المللی است، دنیا در جریان اطلاعات ما نیست. نداشتن ارتباط و اعمال تحریم‌ها بر تعیین رتبه ما در این شاخص‌ها تاثیرگذار است. در نتیجه جلسات و ارتباط با این موسسه بین‌المللی و اطلاعات و آمار صحیحی که در اختیارشان قرار دادیم، باعث شد رتبه ایران در شاخص آزادی اقتصادی از ۱۴۹ با صعود۱۹ پله ای به رتبه۱۳۰ برسد که موفقیت بزرگی به حساب می‌آید‌، هرچند این جایگاه، جایگاه مناسبی نیست اما 19پله صعود حرکت مناسبی است.»

در ادامه این نشست، فریال مستوفی ریس مرکز خدمات سرمایه‌گذاری اتاق تهران اعلام کرد: «در حالی که کشور ما تحت تاثیر تحریم‌ها قرار دارد مهم‌ترین دستاورد ما طی سال‌های اخیر می‌تواند دستاورد  فریزر باشد، باید به این نکته اشاره کرد که اولین موسسه در مورد رتبه‌بندی شاخص‌های اقتصادی که توسط دانشگاه پینسیلوانیا اعلام شده‎است، موسسه فریزر مقام اول را دارد و گزارشات این موسسه یکی از پنج گزارش اثرگذار برای شاخص‎های آزادی اقتصادی در جهان به شمار می‌رود.»

او ادامه داد: «تمامی سرمایه‌گذاران و شرکت‌های تجاری برای سرمایه‌گذاری به این رتبه‌بندی مراجعه می‌کنند. به همین دلیل اتاق بازرگانی انتقال اطلاعات و ایجاد ارتباط با این موسسه را وظیفه خود دانست و امروز شاهد این موفقیت هستیم. باید اشاره کرد که موسسه فریزر اطلاعاتش را از موسسات جهانی می‌گیرد و به خاطر تحریم‌ها و سایر مسائل، دسترسی به اطلاعات صحیح کشور ما غیرممکن است و همین اتفاق ما را با مشکل مواجه کرده و علت این است که ارتباطات و اطلاعات دقیق صورت نگرفته.»

رییس مرکز خدمات سرمایه‌گذاری اتاق تهران از گردآوری گزارشی از اطلاعات واقعی وزارتخانه‎ها و نهادهای دولتی برای ارائه به موسسه فریزر خبر داد و گفت: «گزارشی در حال آماده آسازی و ارائه به موسسه فریزر است و اعلام این گزارش راهکارهای مناسب برای ارتقا رتبه ما در شاخص‎های اقتصادی اعلام خواهد شد. گزارش ما بر روی پنج حوزه که در واقع شاخص‌های اصلی تعیین رتبه آزادی اقتصادی است انجام می‌شود، این حوزه‌ها عبارتند از حجم و اندازه دولت، حقوق مالکیت، دسترسی به پول سالم، آزادی تجارت خارجی و قوانین و مقررات است که هر کدام از این شاخص ها زیر شاخه‌های دیگری نیز دارند. امیدواریم پس از گزارش مورد نظر رتبه ایران به کمتر از ۱۳۰ نیز برسد.»

مستوفی در پاسخ به یکی از خبرنگاران حاضر در ارتباط با تاثیر پیوستن به FATF بر شاخص آزادی اقتصادی اعلام کرد: «مسئله پیوستن ما به کنوانسیون‌های بین‎المللی بسیار مهم است و به عقیده بنده، ما اگر این شرایط را نپذیریم کشورهایی که دوست ما به شمار می‌روند و ما با آنها تبادلات اقتصادی داریم مانند چین، هند و روسیه دیگر نمی‌توانند با ما کار کنند. مسئله FATF و پیوستن به کنوانسیون‌های بین‌المللی یک مسئله سیاسی نیست و در واقع یک استانداردسازی است که همه جهان به جز ما و کره شمالی آن را قبول کرده اند.باید به این نکته توجه کرد که این مسئله در اقتصاد کشور بسیار ضروری و لازم است.»

او همچنین، در ارتباط با سازمان‌ها و نهادهایی که با اتاق بازرگانی  در گرفتن اطلاعات و نوشتن گزارش دخیل هستند توضیح داد: «ما اطلاعات را از وزارت کار وزارت صنعت، گمرک و سایر نهادهای قضایی و دولتی دریافت می‌کنیم و به این موسسه اطلاع‌رسانی خواهیم کرد، این اقدام در گزارش بعدی این موسسه بسیار تاثیرگذار خواهد بود.»

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید