Iranian Agriculture News Agency

وزیر تعاون خبر داد

آمادگی دولت برای سه نوع مساعدت با تعاونی‌ها

ایانا- اقتصاد: در ۴۰ سال اخیر به طور متوسط سالانه ۱۱.۸ درصد افزایش تعداد تعاونی‌ها را داشته‌ایم که تعداد تعاونی‌ها اکنون به ۹۰ هزار تعاونی در سطح کشور رسیده که عموماً نیز فعال هستند.

آمادگی دولت برای سه نوع مساعدت با تعاونی‌ها

 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از آمادگی دولت برای مساعدت با تعاونی‌ها برای دست یابی به بازارهای جهانی، شبکه سازی و برندسازی خبر داد و گفت: در سال ۵۷ تنها ۴.۸ درصد از مردم عضو تعاونی‌ها بودند و اکنون ۵۲ درصد در تعاونی‌ها عضویت دارند.

به گزارش ایانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اتاق تعاون ایران، محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی امروز در افتتاحییه سیزدهمین اجلاس منطقه‌ای تعاون در آسیا و اقیانوسیه گفت: دولت مصمم به مساعدت با تعاونی‌ها برای دست‌یابی به بازارهای جهانی، شبکه سازی و برند سازی است.

شریعتمداری با اشاره به اینکه تعاونی‌ها معمولا در شرایط سخت ظهور و بروز پیدا می‌کنند، ادامه داد: تعاونی‌ها در جایی که قواعد معمول حاکم توان حل مشکلات را ندارند می‌توانند با تجمیع توان مردمی موفق عمل کنند.

او تعاون را نه صرفاً بنگاه‌داری بلکه نوعی فرهنگ برشمرد که به هم‌افزایی توانایی‌های خرد و ایجاد توانایی بزرگ فکر می‌کند و بدین ترتیب عدالت را به همراه دارد.

وزیر کار با اشاره به جایگاه تعاون در قانون اساسی جمهوری اسلامی به عنوان رکن دوم اقتصاد، تصریح کرد: از ابتدای پیروزی انقلاب اندیشه‌هایی در قدرت یا تضعیف این فرهنگ کار کردند؛ برخی که آن را ملهم از فرهنگ چپ سوسیالیسم و کمونیسم می‌دانستند معتقد به تقویت آن نبودند اما متدینین و رهبران انقلاب عقاید اقتصادی مبتنی بر دین را سازگار با منش تعاون می‌دانستند و آن را محترم می‌شمردند.

شریعتمداری با اشاره به نقش شهید بهشتی در توسعه فرهنگ تعاون و توصیه‌های مکرر ایشان تصریح کرد: تعاونی‌ها در زمان جنگ نیز ظهور و بروز مناسبی داشتند و در زمینه توزیع کالاهای اساسی از جایگاه رفیعی برخوردار بودند و در آن شرایط وقت اقتصادی در شرایط جنگی کاری که تعاونی‌ها انجام می‌دادند شبیه عبادت بود.

۵۲ درصد مردم عضو تعاونی‌ها هستند

او جایگاه تعاونی‌ها را در تفکر امروز مردم کشورمان نیز جایگاه خوبی ارزیابی کرد و گفت: در ۴۰ سال اخیر به طور متوسط سالانه ۱۱.۸ درصد افزایش تعداد تعاونی‌ها را داشته‌ایم که تعداد تعاونی‌ها اکنون به ۹۰ هزار تعاونی در سطح کشور رسیده که عموماً نیز فعال هستند.

وزیر کار همچنین با اشاره به آمار افزایش تعداد اعضای تعاونی‌ها، تأکید کرد: این آمارها نشان‌گر حرکت رو به رشد فرهنگ تعاونی در کشور است.

او به حوزه فعالیت تعاونی‌ها نیز اشاره کرد و گفت: در سال ۵۷ تنها ۴.۸ درصد از مردم عضو تعاونی‌ها بودند و اکنون ۵۲ درصد در تعاونی‌ها عضویت دارند.

شریعتمداری به اهمیت اشتغال در بخش تعاون اشاره کرد و گفت: اکنون یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در حوزه تعاونی‌ها مشغول به کار هستند که با توسعه فرهنگ تعاونی و با توجه به جوان بودن جمعیت کشور این رقم می‌تواند رو به رشد باشد.

او آماری هم از عضویت زنان در بخش تعاون بیان کرد و گفت: سهم بانوان از بخش تعاون در سال ۵۷، ۱۰ درصد بوده که در سال ۹۷ به ۲۶ درصد رسیده است که نشانگر توسعه و نگاه به سهم زنان به عنوان نیمی از جمعیت کشور در این بخش است.

این عضو کابینه به برنامه‌های دولت دوازدهم برای توسعه بخش تعاون اشاره کرد و گفت: تقویت اتاق تعاون به عنوان پارلمان این بخش از اولویت‌های ما در دولت بوده است اما دولت می‌خواهد تسهیل‌گر، مشوق و ناظر باشد و فعالیت‌های مختلف را به مردم واگذار کند.

وزیر کار همچنین افزایش سرمایه بانک توسعه تعاون برای کمک به تجمیع سرمایه‌های خرد را از دیگر برنامه‌های دولت برای تأمین مالی تعاونی‌ها عنوان کرد که با حمایت مجلس امکان تحقق آن وجود دارد.

او همچنین با تأکید بر اینکه تقویت تعاونی‌ها نیازمند برخورداری از پایه‌های آماری مناسب است از اهتمام دولت برای ایجاد سامانه آماری در بخش تعاون خبر داد.

شریعتمداری همچنین از تصمیم دولت به مساعدت به تعاونی‌ها در بخش‌های دستیابی به بازارهای جهانی، شبکه‌سازی و برندسازی خبر داد و گفت: باید شرایط لازم برای دستیابی تعاونی‌ها به بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی را فراهم کنیم.

او همچنین با اشاره به نگاه به بخش تعاون در اصل ۴۴ قانون اساسی، تصریح کرد: در این اصل سهم ۲۰ درصدی تعاونی از کل واگذاری‌ها دیده شده است که تحقق آن به مردمی‌سازی اقتصاد که سازگار با فرهنگ ایرانی اسلامی است کمک می‌کند.

وزیر کار بر ترویج فرهنگ تعاون و نیازسنجی در این بخش تأکید کرد و به ایجاد تعاونی‌های دانش‌آموزی، کرسی‌های تعاونی در دانشگاه‌های کشور و ترویج فکر و اندیشه تعاون اشاره کرد و گفت: این موارد از مهمترین اهداف ما است که آغاز شده و با قوت ادامه خواهد داشت.

شریعتمداری در ادامه به نقش تعاونی‌ها در رونق اشتغال روستایی اشاره کرد و گفت: در این زمینه و در شرایط سخت برای تاب‌آوری اقتصاد قدم‌های اساسی برخواهیم داشت و روستاتعاون از برنامه‌های جدی دولت است.

او به نمونه‌هایی از تعاونی‌های موفق در عرصه بین‌المللی و کشورهای توسعه یافته اشاره کرد و دیگر برنامه دولت را حمایت از تأسیس تعاونی‌های فراگیر ملی برشمرد.

وزیر کار در ادامه یافتن حلقه‌های مفقوده در ایجاد زنجیره ارزش را از دیگر برنامه‌های دولت برشمرد که با نگاه ویژه به بخش تعاونی‌ها سرعت و شتاب بیشتری خواهد یافت.

شریعتمداری در پایان با تأکید بر اینکه تعاون ریشه در اعتقادات دینی مردم ایران دارد، از عضویت ایران در هیأت مدیره اتحادیه تعاونی آسیا و اقیانوسیه استقبال و اظهار امیدواری کرد که در سایر مجامع جهانی مرتبط با تعاونی بخش تعاون ایران بتواند ایفای نقش کند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید