Iranian Agriculture News Agency

گزارش جدید سازمان ملل پیشنهاد می‌کند:

سرمایه‌گذاری در کشاورزی از مهاجرت جوانان جلوگیری می‌کند

نرخ مهاجرت در داخل کشورها بیشتر از مهاجرت بین‌المللی است

گزارش جدید سازمان ملل نشان می‌دهد تقویت توسعه اقتصاد روستایی در کشورهای در حال توسعه برای آن‌دسته از دولتمردانی که نگران مهاجرت بین‌المللی هستند باید در اولویت قرار بگیرد

سرمایه‌گذاری در کشاورزی از مهاجرت جوانان جلوگیری می‌کند

به گزارش ایانا به نقل از گاردین٬ گزارش سازمان ملل تاکید می‌کند کشاورزی مهم‌ترین بخش توسعه روستایی است اما بودجه کافی برای آن در نظر گرفته نمی‌شود. مدرنیزه کردن کشاورزی در مناطق فقیرنشین می‌تواند سود قابل توجهی به همراه داشته باشد٬ بهره‌وری را بالا ببرد و انگیزه کافی برای جوانان ایجاد کند  تا به جای مهاجرت به شهرهای بزرگ در محل اقامت خود باقی بمانند.  

به گفته این گزارش٬ مشاغل مربوط به آنچه که آن را «زنجیره ارزشی کشاورزی» می‌خواند فرصت‌هایی برای مردم ساکن مناطق روستایی٬ نزدیک به محل اقامتشان ایجاد می‌کند که برای بسیاری از افرادی که تمایلی به نقل مکان ندارند جذاب است.

در حالی که هدف خیریه‌های بین‌المللی توسعه و پیشرفت در کشورهای فقیر به منظور توقف مهاجرت است اما برخی از این اقدامات باعث می‌شوند تا مردم آن مناطق پول کافی برای پرداخت هزینه‌های مهاجرت را بدست آورند که برای ماندن در آن منطقه کافی نیست. درنتیجه نرخ مهاجرت به کشورهای دیگر بیشتر می‌شود. اما با این حال بهبود کشاورزی٬ زیرساخت‌ها و خدمات مانند بهداشت٬ آموزش و رفاه اجتماعی در مناطق روستایی می‌تواند مهاجرت به شهرها را کاهش دهد.

تمرکز اصلی گزارش «وضعیت غذا و کشاورزی» سازمان فائو در سال 2018 روی مهاجرت٬ کشاورزی و توسعه روستایی است. نویسندگان این گزارش متوجه شده‌اند در حالی که مهاجرت در بسیاری از موارد باعث رشد اقتصادی می‌شود٬ اما می‌تواند تاثیرات منفی داشته باشد. حتی بعضی اوقات نشانه شکست در سرمایه‌گذاری منابع غذایی و کشاورزی و ترویج  آنهاست.

حوزه گراتزیانو دا سیلوا٬ مدیر کل فائو در مقدمه این گزارش می‌نویسد: «مهاجرت روستایی علاوه بر اینکه رابطه بسیار نزدیکی با توسعه کشاورزی و روستایی دارد بلکه به طور کلی روی توسعه جوامع تاثیر می‌گذارد. مهاجرت روستایی در روند تدریجی انتقال نیروی کار از بخش کشاورزی و جذب آنها به بخش‌های دیگر در مناطق شهری مانند تولید و خدمات که بهره‌وری بیشتری دارند تاثیر می‌گذارد.در نتیجه باعث افزایش درآمد وتوسعه اقتصادی٬ اجتماعی و انسانی می‌شود. در بسیاری از کشورهای پردرآمد با دسترس بودن نیروی کار مهاجر٬ روند توسعه کشاورزی و مناطق روستایی از لحاظ اقتصادی به پویایی رسیده است».

نرخ مهاجرت در داخل کشورها نسبت به خارج از کشور بسیار بیشتر است اما مهاجرت داخلی توجه کمتری به خود جلب می‌کند. بیش از یک میلیارد نفر در کشورهای در حال توسعه در داخل کشورشان مهاجرت می‌کنند که 80درصد آنها را جمعیت روستایی تشکیل می‌دهند. میزان مهاجرت در میان کشورهای در حال توسعه کمی بیشتر از مهاجرت از کشورهای فقیر به کشورهای پردرآمد است.

داده‌های این گزارش نشان می‌دهد افرادی که در کشور خود از منطقه‌ای به منطقه دیگر مهاجرت کرده‌اند احتمال بیشتری وجود دارد که به خارج از کشور مهاجرت کنند.

کشاورزی در کشورهای در حال توسعه می‌تواند خطرناک باشد چون در معرض شوک و بحران‌های بلایای طبیعی یا مشکلات انسانی قرار دارد. بر اساس این گزارش٬ برای محافظت از خانواده‌های مهاجر در برابر وقوع بلایای طبیعی و توانایی بخشیدن به آنها برای عبور از بحران اقدامات بسیار کمی صورت گرفته است.

علاوه بر آن٬ مهاجران هنگام وقوع بحران‌های دنباله‌دار مانند سوءتغذیه و فقر جمعیت بیشتر به مناطق روستایی روی می‌آورند که بر اساس این گزارش باعث وقوع «چالش‌های بیشتر ی می‌شود که احتمالا اثرات منفی را به دنبال دارد».

اما برای حل این مشکلات راه‌هایی وجود دارد و می‌توان قوانینی وضع کرد تا برای مهاجران فرصت‌های اقتصادی و یکپارچگی اجتماعی را بوجود آورد. این گزارش می‌گوید که این قوانین نباید مهاجرت را متوقف کنند بلکه باید پتانسیل‌های جذب جمعیت را افزایش و اثرات منفی آن را کاهش دهند تا ساکنان آن مناطق ماندن را به جای ترک کردن انتخاب کنند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید