Iranian Agriculture News Agency

در دومین همایش ملی روز زنان روستایی و عشایری مطرح شد:

تشکیل 310صندوق خرد زنان عشایری در 27 استان

​رئیس سازمان امور عشایری کشور گفت: تسهیلات اختصاص یافته به زنان به غیر از صندوق خرد زنان عشایری از طریق تسهیلات مدیریت بحران است. قندالی افزود: در دو مرحله، از محل اعتبارات مدیریت بحران با سود چهار درصد به صورت زنجیره‌ای حدود 6 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده که چهار هزار نفر از این تسهیلات بهره‌مند شده‌اند

تشکیل 310صندوق خرد زنان عشایری در 27 استان

به گزارش خبرنگار کشاورزی ایانا کرمعلی قندالی، رئیس سازمان امور عشایری کشور در جمع خبرنگاران در دومین همایش ملی زنان روستایی و عشایری که صبح امروز در سالن همایش سازمان آموزش و ترویج کشاورزی برگزار شد، با بیان اینکه یکی از بحث‌ها مهم در حوزه عشایر، تشکیل صندوق خرد زنان عشایر است، گفت: تاکنون حدود 310 صندوق خرد زنان عشایری در حدود 27 استان تشکیل شده است.

او با بیان اینکه اعضای این صندوق حدود 10 هزار نفر هستند، افزود: میزان سرمایه فعلی این صندوق در حدود دو میلیارد تومان است .

قندالی با اشاره به اینکه از دو میلیارد تومان سرمایه موجود در صندوق خرد زنان عشایر حدود یک میلیارد آن توسط سازمان امور عشایری به صورت مستقیم به عنوان سرمایه به این صندوق‌ها اختصاص پیدا کرده است، افزود: همچنین در دو مرحله، از محل اعتبارات مدیریت بحران با سود چهار درصد به صورت زنجیره‌ای حدود 6 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده که چهار هزار نفر از این تسهیلات بهره‌مند شده‌اند.

او ادامه داد: براساس آخرین آمار سرشماری حدود 600 هزار نفر از جمعیت عشایری را زنان تشکیل می‌دهند که در حدود 80 درصد از این زنان، مشغول درفعالیت‌هایی اعم از تولیدات لبنی فراوری، تولید صنایع دستی و... هستند.

قندالی با تاکید به اینکه بخش زیادی از زندگی عشایری متکی به فعالیت زنان است، افزود: در صورت خلا حضور زنان در عشایر کوچ، فرآوری  لبنیات و صنایع دستی از بین خواهد رفت.

او گفت: حوزه فعالیت زنان عضو صندوق خرد عشایری در فرآوری محصولات لبنی و برخی از حوزه‌های دیگر است. خوشبختانه با دانش بومی و نوین در برخی از مناطق بیش از 30 نوع فرآورده تهیه می‌شود. همچنین این محصولات در بسیاری از مناطق کشور از نظر بازار و مصرف کنندگان مورد توجه است.

رئیس سازمان امور عشایری کشور با بیان اینکه زنان عشایر علاوه بر تولید مواد غذایی در بخش صنایع دستی و تولید گیاهان دارویی نیز فعالیت می‌کنند، افزود: امید می‌رود تا پایان برنامه ششم حداقل 700 صندوق خرد زنان عشایری در  تمامی استان‌ها ایجاد شود.

قندالی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به بحث آموزش زنان عشایری اشاره کرد و گفت: با تصویب طرح ویژه ارتقای سطح سواد، دانش  و مهارت در هیئت دولت و ابلاغ آن در سال جاری، تفاهم نامه‌ای برای آموزش 110 هزار نفر از عشایر با معاونت تات (سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی) صورت گرفته که 55 هزار نفر از آنان را زنان با تاکید بر صندوق خرده زنان عشایر است تا بتواینم با نواوری وخلاقیت و آگاهی بخشی در ارتقای سطح درآمد موثر عمل کنیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید