Iranian Agriculture News Agency

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان:

پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی در فارس راه‌اندازی می‌شود

نشست "معرفی و دستیابی به تولید نهال کشت بافت خرما (رقم مجول) توسط موسسه تحقیقات بیوتکونولوژی" با حضور خوش خلق سیما رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی و به ریاست محمد مهدی قاسمی رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس برگزار شد.

پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی در فارس راه‌اندازی می‌شود

 

در این نشست محمد مهدی قاسمی رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس با اشاره به این‌که چندی پیش توسعه کاشت خرمای مجول در شورای کشاورزی مطرح شد و دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز  توانمندی خود را در این حوزه اعلام کرد، افزود: این دانشکده با ارائه پروپوزالی اعلام آمادگی کرد که به اتفاق مرکز تحقیقات، تکنولوژی کشت بافت را به نوعی در استان ایجاد کند.

قاسمی افزود: هم زمان و به موازات پیگیری توسعه تکنولوژی کشت بافت در سازمان مدیریت و برنامه ریزی، در دانشکده کشاورزی و در مرکز تحقیقات، با خبر شدیم که پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی موفق به تولید نهال کشت بافت خرمای مجول شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس با بیان این‌که اگر در گذشته نهال عاری از ویروس استفاده شده بود، امروز مشکلات کمتری گریبانگیر باغداران بود، افزود: استان فارس با داشتن خبرگانی در این زمینه و به عنوان یک استان باغی آمادگی این را دارد که شعبه‌ای از پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی را داشته باشد تا علاوه بر تامین نهال عاری از ویروس برای استان به سایر استان‌ها نیز در این زمینه کمک کند.

DSC_0763

هزینه 88 میلیونی تحقیقاتی، 183 میلیارد اثر تجاری داشت.

در ادامه این نشست خوش خلق سیما رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی، با بیان این‌که کشت بافت بیشتر برای گیاهانی انتخاب می‌شود که نتوانیم از طریق بذر افزایش دهیم، افزود: در روش کشت بافت در زمان کوتاه با کشت سلول و بدون محدودیت مکانی تعداد زیادی نهال ایجاد می‌شود.

خوش خلق سیما با اشاره به از بین رفتن تعداد زیادی از نخلستان‌های کشورمان در طول جنگ تحمیلی، اظهار داشت: با توجه به ضرورت دستیابی سریع به تعداد زیاد خرما جهت جایگزینی با نخل‌های از بین رفته ، از سال 74 کشت بافت خرما در موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر شروع شد و کشت بافت از  80 رقم خرما انجام شد و در نهایت رقم خرمای مجول انتخاب و تکثیر شد.

رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی تصریح کرد: خرمای مجول در کشورهای عربی از جمله اردن و مراکش تکثیر شده این رقم متحمل به شرایط سخت و شوری، دارای عملکرد بالا و با تولید خرماهای درشت بازار پسندی خیلی خوب داشته که کارکنان این موسسه با استفاده از پیشرفته‌ترین روش کشت بافتی، دانش فنی تولید خرمای مجول را به دست آوردند.

او گفت: با استفاده از سالم ترین قسمت گیاه، پس از انجام شیمی درمانی و گرما درمانی، نهال از طریق کشت بافت تولید شده، بنابراین نهال‌های سالم عاری از ویروس تولید شده که آماده کاشت در باغ است.

این مقام مسئول با اشاره به این‌که تعداد نهال‌های تولیدی در پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی به تعداد محدود است، افزود: ما آمادگی داریم تا دانش تولید این نهال جهت تولید انبوه را در اختیار شرکت های دانش بنیان قرار دهیم که این امر با عقد قرارداد ۱۵ ساله با این شرکت‌ها و ارائه مشاوره به آنها تا دستیابی به اقتصاد قابل توجیه در این زمینه صورت خواهد گرفت.

خوش خلق سیما گفت: در گام اول استان فارس پیشگام در استفاده از نهال‌های تولیدی خرمای مجول در پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی است.

رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی در بخش دیگری از سخنان گفت: در این پژوهشگاه به هیچ عنوان پژوهش بدون تولید انجام نمی‌شود بلکه با توجه به نیاز جامعه و مشتری محوری، پژوهش‌های کاربردی برای جامعه انجام می‌‌شود.

او با اشاره به اقدامات صورت گرفته از جمله کشت بافت به عنوان اصلی‌ترین اقدام ، زیست شناسی سامانه ها، نانو تکنولوژی، فیزیولوژی مولکولی، مهندسی ژنتیک و محصولات تراریخته، متابولیتهای ثانویه و صنایع غذایی، افزود: تولید علم و ثروت، اشتغالزایی مولد و خود اتکایی در کشاورزی، پژوهش‌های بنیادی و کاربردی را برای رفع چالش های کشاورزی،  توسعه فناوری های بایوتک را جهت ارتقا و دستیابی به امنیت غذایی از اهداف پژوهشگاه است.

این مقام مسئول اظهار داشت: به نقل از کنفراس داووس 2016، متحملترین خطرات در ایران خشکی و خشکسالی و دیگر بیکاری است، بنابراین در کنار اقدامات جدی در جهت مقابله با تغییرات اقلیمی، هر اقدامی را با کارآفرینی و اشتغالزایی همراه کنیم.

خوش خلق سیما تصریح کرد: گردش مالی کل محصولات تراریخته در دنیا بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار بوده و فقط بذر این نوع محصولات 20 میلیارد دلار گردش مالی داشته و این در حالی است که متاسفانه کشور ما سهمی در تجارت این محصول ندارد، اگرچه بهداشت جهانی و اتحادیه اروپا بی‌ضرر بودن این نوع گیاهان را تایید کرده است.

او با بیان این‌که عضو پروتکل در مهندسی ژنتیک و ایمنی زیستی است، افزود: همکاران ما در سنتیک بایولوژی علی‌رغم محصولات تراریخته همگام با دنیا، پیشرفت  خوبی داشته و قسمتی از صادرات قسمتی از صادرات دنیا را هم در این زمینه خواهیم داشت و سود خوبی حاصل می‌شود.

خوش خلق سیما در قسمت دیگری از سخنان خود با اشاره به موفقیت‌های حاصل از کشت بافت گفت: به عنوان مثال کشت بافت سیب‌زمینی را به خودکفایی رسانده، 29 میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی داشته که این امر مشارکت  25 شرکت دانش بنیان و اشتغال زایی  143 نفری را به دنبال داشت.

این مقام مسئول ایجاد باغ سالم مادری ارقام مختلف سیب،گلابی، زیتون، شلیل،زردآلو، هلو و بادام از دستاوردهای کشت بافت دانست که نتیجه این تحقیقات در  اختیار معاونت باغبانی و موسسه تحقیقات قرار گرفته است.

خوش خلق سیما در ارتباط با اهمیت تحقیقات اظهار داشت: با هزینه 88 میلیونی تحقیقاتی در مورد سیب درختی پایه‌های سیب مالینگ مرتون،  183 میلیارد اثر تجاری در جامعه داشت که این اثر تجاری شامل اشتغال‌زایی 170 نفری، ایجاد 14 شرکت دانش بنیان از این دانش، 0.3 افزایش محصول برای کشاورز ، کاهش هزینه داشت و در تولید ناخالص کشور هم 12 هزارم درصد هم در جی دی پی تاثیرگذار بود.

بازدید از شرکت فناوران صدرا، الگوی موفق تولید نهال کشت بافتی

 در ادامه سفر رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی به استان فارس به اتفاق رییس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی این استان، بازدیدی از شرکت فناوران صدرا داشتند.

در این راستا زارع رییس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گفت: شرکت فناوران صدرا در زمینه تولید انواع نهال به‌ویژه نهال کشت بافتی درختان میوه دارای تجربیات ارزنده‌ای است.

زارع افزود: پس از این بازدید در خصوص واگذاری دانش فنی تولید نهال کشت بافتی خرمای مجول بحث و تبادل نظر شد و مقرر شد با حمایت سازمان جهاد کشاورزی فارس و سایر مقامات استانی این مهم به انجام برسد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید