Iranian Agriculture News Agency

نماینده مردم گرمسار و آرادان در مجلس مطرح کرد:

لزوم توجه به تحولات بنیادی در حوزه کشاورزی

ایانا-کشاورزی: غلامرضا کاتب: در بهار امسال بالغ بر ۱ میلیون ۹۴۰ هزار تن محصولات کشاورزی و صنایع غذایی با عمده ۵ قلم در محصولات صنایع غذایی شامل فراورده های لبنی، شیرینی، شکلات و رب گوجه فرنگی، آبمیوه و کنسانتره و صنایع تبدیلی سیب زمینی و سایر محصولات به ارزش بالغ بر 1.4 میلیارد دلار صادر شده است که از این میزان صادرات لبنیات در حدود ۱۸۱ میلیون دلار بوده که نسبت به سال قبل در حدود ۱۴ درصد ارزشی کاهش داشته است.

لزوم توجه به تحولات بنیادی در حوزه کشاورزی

نماینده مردم گرمسار و آرادان در مجلس مطرح کرد: طبق آمار جهانی حدود ۳۵ محصول کشاورزی ایران جزو رتبه‌های یک تا ۱۰ جدول جهانی است از این رو می‌توان بر روی صادرات این محصولات تمرکز بیشتری کرد.

به گزارش ایانا به نقل از خانه ملت، غلامرضا کاتب؛ رئیس کمیسیون آئین نامه داخلی و رئیس فراکسیون تولید و اشتغال در یادداشتی بر توجه به تحولات بنیادی در حوزه کشاورزی تأکید کرد.

متن این یادداشت به شرح زیر است:

بدون تردید تولید پایدار یکی از بزرگ‌ترین اهداف و استراتژی حوزه‌های کشاورزی و باغی و دامی است که در آن تولید به نحوی باید صورت می‌پذیرد تا آسیب به منابع طبیعی؛ اراضی کشاورزی و منابع پایه به حداقل برسد.

با عنایت به نامگذاری سال جاری توسط مقام معظم رهبری (مدظله العالی) حمایت از تولیدات داخلی در حوزه‌های مختلف کشاورزی، صنعتی، معدنی و غیره می‌تواند برکات فراوانی برای کشور داشته باشد.

تولیدات مرتبط با امنیت غذایی پایدار با توجه به استفاده از روش‌ها و تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نو، توجه به میزان مصرف آب، ارگانیک بودن محصولات باید در اولویت و استراتژی‌های کلان حوزه تأمین غذا و چرخه تولید آن قرار گیرد.

از آنجا که مطابق با آمار جهانی حدود ۳۵ محصول کشاورزی ایران جزو رتبه‌های یک تا ۱۰ جدول جهانی است می‌توان بر روی صادرات این محصولات تمرکز بیشتری کرد چرا که ارزآوری در این شرایط خاص اقتصادی جامعه و بحرانی و چالش‌های بوجود آمده یکی از ضرورت‌هاست که می‌توان با تقویت صادرات در این حوزه ها، بدنبال راهکاری برای تبدیل تهدیدها به فرصت و ارز آوری به کشور باشیم .

این راهکار می‌بایست دو چندان مورد نظر قرار گیرد چرا که بر اساس اعلام سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد ۲۵ درصد از محصولات کشاورزی جهان در ایران تولید می‌شود و در بسیاری از محصولات کشور ما دارای رتبه‌های اول تا هفتم جهانی است.

از طرفی ۲۵ درصد اشتغال در بخش کشاورزی و صنایع جانبی آن است و حمایت ویژه از این صنعت می‌تواند در اشتغالزایی و ارز آوری جایگزین مناسبی برای ارزهای نفتی شود.

صادرات یکی از اولویت‌های اصلی و مهم در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و حمایت از کالای ایرانی محسوب می‌شود که مقام معظم رهبری (مدظله العالی) نیز بر این موضوع تاکید فراوان داشته‌اند.

در سال‌های اخیر صادرات محصولات کشاورزی افزایش یافته است و شاهد روند صعودی صادرات محصولات کشاورزی هستیم ولی کاهش ارزش پول ملی و افزایش ارزش ارزهای خارجی طی ماه‌های اخیر یکی از عوامل افزایش صادرات محصولات کشاورزی بوده است.

با افزایش ارزش ارزهای خارجی می‌بایست با هماهنگی‌های بین وزارتخانه‌های مرتبط، در تحقق ارزآوری کشور در حوزه‌های کشاورزی‌، لبنی و دامی که دارای زیر ساخت‌های مناسب و از لحاظ شرایط اقلیمی دارای ۴ فصل و نور خورشید مناسب می‌باشیم دو چندان تلاش نمائیم.

البته برای رسیدن به اهداف پایدار در این حوزه‌ها می‌بایست مشکلات و موانع که همان تهدیدها هستند را به خوبی بشناسیم و گام‌های بلندی در راستای تبدیل آن به فرصت برداریم. در حال حاضر مشکلات صادرات در حوزه های کشاورزی ، دامی و لبنی را اینگونه می توان عنوان داشت:

عدم ثبات قیمت‌ها در بازار، کمبود کانتینرهای یخچالی، نبود هواپیماهای کارگو (باری)، میزان تسهیلات بانکی، عدم تجهیزات سورتینگ و بسته‌بندی ماشینی مناسب در بین صادرکنندگان و مهمتر از آن فعالیت نامناسب و کم رنگ رایزن‌های بازرگانی در کشورهای هدف، عدم نظارت و کنترل بر کرایه‌های حمل جاده‌ای و دریایی، عدم هماهنگی و مساعدت در برگزاری نمایشگاه‌های مناسب و بموقع مطابق با آمارهای صادراتی کشور و علیرغم افزایش ارزش دلار در ماه‌های اخیر در فصل بهار سال جاری میزان صادرات صنایع غذایی نسبت به سال گذشته کاهش داشته، در بهار امسال بالغ بر ۱ میلیون ۹۴۰ هزار تن محصولات کشاورزی و صنایع غذایی با عمده ۵ قلم در محصولات صنایع غذایی شامل فراورده های لبنی، شیرینی، شکلات و رب گوجه فرنگی، آبمیوه و کنسانتره و صنایع تبدیلی سیب زمینی و سایر محصولات به ارزش بالغ بر 1.4 میلیارد دلار صادر شده است که از این میزان صادرات لبنیات در حدود ۱۸۱ میلیون دلار بوده که نسبت به سال قبل در حدود ۱۴ درصد ارزشی کاهش داشته است.

این در حالی است که در بهار امسال بیش از 4.5 میلیون تن محصولات کشاورزی و صنایع غذایی به ارزش ۲٫۴ میلیارد دلار وارد کشور شده است.

از این رو با توجه به عمده مشکلات صادرات در حوزه تولیدات کشاورزی، باغی، دامی و لبنی و در شرایط خاص کشور به جهت ارز آوری مناسب می بایست با فعالیت گسترده امور صادراتی وزارت کشاورزی و داشتن متولی جدی در این بخش با برنامه ریزی کلان و در راستای تبدیل تهدیدها به فرصت ها دو چندان تلاش نمائیم تا بازارهای هدف را بدست آوریم و با رفع مشکلات توسعه صادرات و ایجاد برنامه های استراتژیک و بلند مدت با ایجاد تحولات بنیادی در این حوزه و توجه به سرمایه‌گذاری مناسب در زیرساخت ها ضمن توسعه مطلوب کیفی، توسعه حوزه اقتصاد و تجارت کمک شایانی نمائیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید