Iranian Agriculture News Agency

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

پژوهشکده زیست فناوری ابریشم و نوغانداری ایجاد شود

ایانا-کشاورزی: بهترین و اورژانسی‌ترین راه حل فعلی برای نجات صنعت ابریشم از رکود و نابودی، اولا جذب نیروهای متخصص کارآزموده علمی و آکادمیک و ثانیا ایجاد شرایط و تسهیلات لازم برای جذب جوانان روستایی و آسان‌تر شدن پرداخت حداکثر تسهیلات است.

پژوهشکده زیست فناوری ابریشم و نوغانداری ایجاد شود

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خواستار تشکیل پژوهشکده زیست فناوری ابریشم و نوغانداری شد.

به گزارش ایانا، غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، با انتشار تصویر نامه‌ای خطاب به وزیر جهاد کشاورزی، خواستار تشکیل پژوهشکده زیست فناوری ابریشم و نوغانداری در جهت رونق صنعت نوغانداری شد.

او در این نامه با یادآوری اینکه حدود 60 تا 65 درصد پیله ابریشم کشور در استان گیلان تولید می‌شود، آمده است: «متاسفانه در سال های اخیر به دلیل عدم اقتصادی بودن فعالیت نوغانداری در مناطق روستایی بسیار کمرنگ و منحصر به افراد مسن شده است از سویی واردات پیله و نخ ابریشم از خارج باعث نابودی این صنعت خواهد شد. لذا بهترین و اورژانسی‌ترین راه حل فعلی برای نجات صنعت ابریشم از رکود و نابودی، اولا جذب نیروهای متخصص کارآزموده علمی و آکادمیک و ثانیا ایجاد شرایط و تسهیلات لازم برای جذب جوانان روستایی و آسان‌تر شدن پرداخت حداکثر تسهیلات می‌باشد و از سویی با ایجاد تمهیداتی یارانه تولید و یارانه صادراتی مناسب برای تولیدکنندگان نوغان و صادرکنندگان داخل به خارج از کشور تامین و فراهم و جلوی واردات بی رویه پیله نیز گرفته شود. بنابراین پیشنهاد می شود برای حفظ ذخایر ژنتیکی کرم ابریشم و توسعه بانک ژن درختان توت نسبت به ایجاد پژوهشکده زیست فناوری ابریشم و نوغانداری در استان گیلان اقدام شایسته معمول و از نتیجه اینجانب با مطلع فرمایید.»

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید