Iranian Agriculture News Agency

تحلیلکارشناس انرژی از راه‌های دور زدن تحریم‌ها؛

عرضه نفت خام در بورس انرژی، گُل خواهد کرد

ایانا- اقتصاد: عرضه نفت در بورس انرژی به طور یقین به اشتغال و افزایش درآمدها در داخل کشور کمک خواهد کرد. در کل به جرات می‌توان این مساله را اقدامی مثبت ارزیابی کرد که اراده شرکت نفت نیز در اجرایی شدن این ماجرا استوار است.

عرضه نفت خام در بورس انرژی، گُل خواهد کرد

هرچه کشور به موعد دور جدید تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران نزدیک می‌شود، داستان گزینه‌های رو شده توسط وزارت نفت و سازمان‌های زیر ربط جهت دور زدن تحریم‌های پیش رو ایران بیشتر رو می‌شود. بر این اساس داستان عرضه نفت خام در بورس انرژی به عنوان یکی از راهکارهای پیشنهادی مسئولان و وزارت نفت با موافقت سه قوه رو‌به‌رو شد. آنطور که خبرها نشان می‌دهد، شرکت ملی نفت ایران در نظر دارد تا پایان مهر سال جاری به عرضه یک میلیون بشکه نفت خام در بورس انرژی اقدام کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد، گزینه پیشنهادی مورد نظر تنها در حد یک اعلامیه باقی مانده و هنوز خبری از اجرایی شدن آن در بورس نیست. چندی پیش علی کاردر، مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران بر این باور است، آمریکا تنها معاملاتی که توسط دولت ایران انجام می‌شود را منع کرده. از این جهت با ورود بخش خصوصی در قالب تشکل‌ها، شرکت‌ها و اتحادیه‌ها به این حوزه، می‌تواند راهکار خوبی برای کاهش اثر تحریم‌ها باشد. اما برخی کارشناسان معتقدند که این ماجرا را می‌توان از سویی دیگر نیز رصد کرد. بنابراین اظهار نظرها حاکی از آن است که عرضه نفت خام در بورس بخش خصوصی را فعال‌تر و موجب اشتغال‌زایی می‌شود. اگر بخواهیم نگاهی به برخی از جزئیات اجرایی شدن این مساله بیاندازید، می‌توان به نحوه تبادلات مالی آن اشاره کرد که 20درصد آن به صورت ریالی و 80 درصد باقی مانده به صورت ارزی اتفاق می‌افتد. همچنین لازم به ذکر است که تسویه بخش ریالی این قضیه به صورت نقدی و قبل از تحویل محموله روی می‌دهد. اما در بخش ارزی آن به صورت اعتباری و با ارائه ضمانت‌نامه بانکی تعهد پرداخت ریالی معتبر از بانک‌های مورد قبول شرکت ملی نفت ایران، پس از تحویل محموله اتفاق خواهد افتاد.

در این باره موید حسینی صدر کارشناس انرژی و عضو سابق کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایانا می‌گوید: «فروش نفت خام از طریق بورس انرژی یا همان بورس نفت به مشتریانی که توان خرید پایینی دارند، یک اقدام ضروری محسوب می‌شود. من معتقدم این مساله مختص دوران تحریم‌ها نیست و سوای ماجرای تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران، نَفسِ این داستان می‌تواند از جوانب دیگر بسیار مثمر ثمر باشد. »

او با اشاره به اینکه این ماجرا باید خیلی زودتر از این‌ها رخ می‌داد، ادامه می‌دهد: «اجرا شدن این طرح به نفع ایران است و آزادی عمل شرکت نفت در فروش نفت افزایش خواهد داد. همچنین عرضه نفت در بورس انرژی به طور یقین به اشتغال و افزایش درآمدها در داخل کشور کمک خواهد کرد. در کل به جرات می‌توان این مساله را  اقدامی مثبت ارزیابی کرد که اراده شرکت نفت نیز در اجرایی شدن این ماجرا استوار است.»

این کارشناس انرژی معتقد است، طبق صحبت‌هایی که توسط مسئولان مربوطه در این زمینه صورت گرفته، امید زیادی به اجرایی شدن این طرح وجود دارد. اگر در داخل کشور به بخش خصوصی کمک کنیم، با راه‌اندازی پالایشگاه‌های کوچک بتواند این اقدام را عملیاتی و نفت خام را تبدیل به فرآورده (اعم از بنزین، گازویل و سایر مشتقات) کند. همچنین با صادرات محصولات حاصله می‌توان سود زیادی را عاید بخش خصوصی کرد.

حسینی صدر می‌گوید: «این مساله تنها در جریان تحریم‌ها مفید نخواهد بود. در کشورهای اطراف ایران اعم از افغانستان، ترکیه،  عراق و... قیمت مشتقات نفتی بسیار بالا بوده و اگر ایران بتواند مشتقات مورد نظر را با قیمت پایین‌تر صادر کند، به طور قطع در بازارهای جهانی موفق ظاهر خواهد شد. بنابراین اگر در ماه معادل 20 تا 30 میلیون بشکه نفت خام را به صورت مشتقات نفتی صادر کنیم، از این راه درآمد بسیار خوبی عاید کشور خواهد شد. این کاری است که باید سال‌ها پیش آغاز می‌شد که با تاخیر این داستان در حال رخ دادن است. از این رو اگر برای بخش خصوصی به طور کامل داستان تشریح شود در کوتاه مدت این کار گُل می‌کند و منافع خوبی برای ایران خواهد داشت. »

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید