Iranian Agriculture News Agency

روایت دبیرکل انجمن‌های صنایع غذایی ایران از موفقیت یکی از شرکت‌های لبنی؛

از چرخ دستی تا دست یابی به رتبه دهم جهان

ایانا-کشاورزی: صنعت غذای کشور یکی از خصوصی‌ترین صنایع کشور است که توانسته با وجود این‌که از امکانات دولتی استفاده نکرده است، با بهره‌مندی از امکانات بالقوه به چنین موفقیتی در بازارهای بین‌المللی دست پیدا کند و دستاوردی بزرگ برای کشور به ارمغان آورد. امکاناتی که به وفور در اختیار صنایعی چون خودروسازی، پتروشیمی و معدن قرار دارد.

از چرخ دستی تا دست یابی به رتبه دهم جهان

یکی از مشکلاتی که همواره گریبان صادرات محصولات کشاورزی ایران را گرفته است و اجازه نمی‌دهد این محصولات پا را از گلیم خود به سمت بازارهای جهانی دراز کنند، کمبود صنایع تبدیلی و گمنام ماندن محصولات ایرانی به علت نداشتن برند در سطح جهانی است. به دست آوردن رتبه دهم پرفروش‌ترین برند بستنی در جهان توسط یکی از شرکت‌های بزرگ لبنی ایران نمونه‌ای از موفقیت لزوم برند و گسترش صنایع تبدیلی در کشور است. صنایع تبدیلی به روز و ماشین‌آلات پیشرفته به همراه برندسازی می‌تواند راه صنایع غذایی ایران را برای ورود هرچه بیش‌تر به بازارهای جهانی هموار کند. سهم عظیمی از برندسازی و گسترش صنایع تبدیلی در کشور بر دوش بخش خصوصی است که دولت باید با کمک به گسترش این صنایع به یاری بخش خصوصی بشتابد.

به گزارش ایانا به نقل از روابط عمومی کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران، کاوه زرگران موفقیت یکی از شرکت‌های بزرگ لبنی ایران را در بدست آوردن رتبه دهم پرفروش‌ترین برند بستنی جهان که توسط نشریه فوربز اعلام شد، یک دستاورد ملی دانست و گفت: «صنایع غذایی توانسته‌ است با بهره‌گیری از روش‌ها و ماشین‌آلات روز دنیا نسبت به بخش کشاورزی توسعه بیشتری پیدا کند و به صنعتی مدرن تبدیل شود و علاوه بر تامین نیازهای داخلی، بازارهای صادراتی را نیز تصاحب کند.»

دبیرکل انجمن‌های صنایع غذایی ایران با بیان اینکه محصول بستنی یک مجموعه تولیدی در کشور به یکی از برندهای جهانی تبدیل شده و نام خود را در کنار برندهای معتبر و پرفروش اروپایی و آمریکایی ثبت کرده است، این دستاورد را اتفاقی نادر در تاریخ برندسازی ایران خواند و افزود: «موسس این مجموعه بزرگ تولیدی کار خود را با چرخ بستنی فروشی آغاز کرده است و امروز توانسته با ایجاد مجموعه بزرگ تولیدی برای 16 هزار نفر اشتغال ایجاد کند.»

زرگران در ادامه گفت: «صنعت غذای کشور یکی از خصوصی‌ترین صنایع کشور است که توانسته با وجود این‌که از امکانات دولتی استفاده نکرده است، با بهره‌مندی از امکانات بالقوه به چنین موفقیتی در بازارهای بین‌المللی دست پیدا کند و دستاوردی بزرگ برای کشور به ارمغان آورد. امکاناتی که به وفور در اختیار صنایعی چون خودروسازی، پتروشیمی و معدن قرار دارد.»

او با اشاره به ایجاد ارزش افزوده و ارزآوری بالاتر صادرات صنایع تبدیلی در مقایسه با محصولات خام کشاورزی، برندسازی را یکی از ابزارهای مهم برای توسعه صادرات در بازارهای بین‌المللی دانست و اعلام کرد: «کارآفرینان برتر کشور سرمایه‌های ملی و شایسته احترام و امتیازات ویژه هستند، این کارآفرینان توانسته‌اند با سرمایه شخصی خود برای ده‌ها هزار نفر شغل ایجاد کنند و همچنین با پرداخت مالیات و بیمه به دولت به درآمدزایی آن کمک کند.»

دبیرکل کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران در ادامه گفت: «در اقتصادهای بزرگ دنیا به نظرات کارآفرینان بزرگ اهمیت بسیاری داده می‌شود و این افراد با دسترسی آسان به مقامات تصمیم‌گیر کشور نقش کارشناسی خود را ایفا می‌کنند. باید گفت کارآفرینی که ۳۰۰ میلیون دلار در سال صادرات دارد، اهمیتش برای اقتصاد کشور کمتر از یک وزیر نیست و بهتر است این افراد مورد توجه هرچه بیش‌تر دولت قرار گیرند.»

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید