Iranian Agriculture News Agency

عضو کمیسیون صنایع مجلس:

انعقاد تفاهمنامه با فائو برای تکمیل زنجیره تولید زعفران

ایانا-کشاورزی: عمدتا از عصاره زعفران در تولید داروهای ضدسرطان و ضدبیماری‌های عفونی استفاده می‌شود، امکان ادامه زنجیره عصاره گیری زعفران در کشور وجود ندارد و در بهترین حالت آن را برای بسته بندی به خارج از کشور ارسال می‌کنیم.

انعقاد تفاهمنامه با فائو برای تکمیل زنجیره تولید زعفران

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: امکان ادامه زنجیره عصاره گیری با پایه دارویی زعفران در کشور وجود ندارد و در بهترین حالت آن را برای بسته بندی به خارج از کشور ارسال می‌کنیم.

به گزارش ایانا به نقل از خانه ملت، سعید باستانی در خصوص افزایش ارزش افزوده زعفران، اظهار داشت: بعد از اینکه جلساتی برای ادامه زنجیره ارزش در حوزه زعفران برگذار شد، اقدامات فرهنگی مانند جشنواره‌ها فیلم و عکس زعفران و جشنواره‌های علمی زعفران اجرا کردیم.

او با بیان اینکه بعد از برداشت و فرآوری زعفران چندین بخش وجود دارد که یک بخش آن بسته بندی به عنوان مصرف خوراکی و بخش دیگر عصاره گیری به منظور پایه دارویی است، گفت: عمدتا از عصاره زعفران در تولید داروهای ضدسرطان و ضدبیماری‌های عفونی استفاده می‌شود، امکان ادامه زنجیره عصاره گیری زعفران در کشور وجود ندارد و در بهترین حالت آن را برای بسته بندی به خارج از کشور ارسال می‌کنیم.

نماینده مردم تربت حیدریه، مه ولات و زاوه در مجلس با اشاره به اینکه تفاهمنامه‌ای بین سازمان مرکزی تعاونی روستایی با فائو منعقد شد تا فائو در حوزه غذا زنجیره ارزش را با این دیدگاه که خواستگاه این ارزش غذایی خارج از کشور است تکمیل کند، ادامه داد: تاییدیه فائو بر اینگونه اقدامات باعث افزایش بازار می‌شود و مزایای این داروی ارزشمند را بیشتر مشخص می‌کند.

او با اشاره به اینکه در داخل کشور حدود یک گرم زعفران به ازای هر نفر مصرف داریم که حدودا میزان آن 80 تن است، خاطرنشان کرد:  اگر این عدد به سطح بازارهای جهانی با جمعیت 8 میلیارد نفر سوق داده شود ظرفیت مصرف خوراکی به 800تن می‌رسد در حالی که کل میزان تولید کشور 300تن است و اگر میزان صادرات و تولید افزایش پیدا کند بازار مصرف نیز افزایش پیدا می‌کند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید