Iranian Agriculture News Agency

سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی از طرح‌های کلان حمایت می‌کند

یافته‌های اثربخش کشاورزی، ترویج شود

مدیرکل دفتر نظارت و ارزیابی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی رویکرد این سازمان را ارائه طرح‌های الگویی موثر و کارآمد برای برطرف کردن مشکلات کشاورزان و بهره‌برداران عنوان کرد و گفت: در این راستا از طرح‌های کلان و جریان‌ساز در استان‌ حمایت می‌شود.

یافته‌های اثربخش کشاورزی، ترویج شود

مصطفی آقایی ظهر امروز در آئین تودیع و معارفه رئیس مرکز تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی بالغ برش دو هزار و 500 عضو هیئت علمی و بیش از 300 همکار غیر هیئت علمی دارد که مجری طرح‌های تحقیقاتی هستند.

او با اشاره به اینکه انتقال نتایج تحقیقات به عرصه‌های بهره‌برداری نیاز جامعه را به میزان زیادی برطرف می‌کند، افزود: انتقال دانش و فناوری نقطه ضعفی است که در این سیستم وجود دارد که در چند سال اخیر تلاش کردیم فعالیت‌ها را طوری برنامه‌ریزی کنیم که بتوانیم دانش را به بخش اجرا و بهره‌برداران انتقال دهیم و در این زمینه وظیفه سنگینی به عهده رؤسای مراکز تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی است.

مدیرکل دفتر نظارت و ارزیابی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با بیان اینکه گلوگاه اصلی ما انتقال دانش است گفت: ما بیش از 9 هزار نفر فارغ‌التحصیل دانشگاهی را در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد جذب کرده و دوره‌های آموزشی وسیعی برگزار کردیم تا بتوانیم با در کنار هم قرار دادن بخش‌های عملیاتی و تئوری در جایی که قابلیت اجرا وجود دارد نتایج را به بخش کشاورزی انتقال دهیم.

آقایی به برخی رویکرد و سیاست‌های سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی اشاره داست و بیان کرد: در حوزه کمیته‌های علمی و فنی برای تصویب طرح‌های تحقیقاتی توصیه شده که از کشاورزان و بهره‌برداران شاخص استانی در این کمیته‌ها استفاده شود.

او اشاعه نتایج تحقیقاتی برای سازگار کردن آن با محیط، توجه جدی به مشکلات آنی بخش کشاورزی در هر استان، فراهم کردن زمینه حضور پژوهشگران در عرصه‌های تولیدی، توجه جدی به نیازهای پژوهشی استان توسط مؤسسات و الزام پژوهشگران در ارائه تحلیل‌های موضوعی را از دیگر رویکردهای این سازمان عنوان کرد.

مدیرکل دفتر نظارت و ارزیابی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با تأکید بر اینکه یافته‌های ترویجی باید جامع و کامل باشد، گفت: ما یافته‌ای را باید ترویج دهیم که اطمینان داشته باشیم اثربخشی آن را در عرصه‌ها می‌بینیم.

آقایی تهیه سیمای مراکز و ایستگاه‌های تحقیقاتی را از وظایف مهم مراکز تحقیقاتی در استان‌ها دانست و عنوان کرد: در بحث آموزش نیز بومی‌سازی نظام آموزش کارکنان و استفاده حداکثری از ظرفیت محققین مورد توجه سازمان است.

او به حوزه نظام نوین ترویج اشاره داشت و ابراز کرد: در این حوزه نیز برای انتقال دانش فنی و بازآموزی نیازمند ارتباط تنگاتنگ بین بخش اجرا و مرکز تحقیقات هستیم و اگر بتوانیم تسلط کافی بر روی این حوزه داشته باشیم اثربخشی بالایی دارد.

مدیرکل دفتر نظارت و ارزیابی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با بیان اینکه تحقیقات انجام شده در استان‌ها باید در جهت برطرف کردن مشکلات باشد گفت: در صورتی که استان کهگیلویه و بویراحمد طرح کلان و ویژه‌ای داشته باشد که مورد تایید سازمان قرار گیرد منابع مالی آن را تأمین می‌کنیم.

آقایی گفت: همه رویکردهای ذکر شده در جهت ارائه طرح‌های الگویی موثر و کارآمد برای برطرف کردن مشکلات کشاورزان و بهره‌برداران بوده که در این راستا طرح‌های کلان و جریان‌ساز مورد تایید سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید