Iranian Agriculture News Agency

بهره‌برداری از بزرگترین مرکز کشت و پرورش گل‌های تزیینی

صرفه‌جویی 15 میلیون یورویی با پرورش اندام‌های تکثیری در داخل کشور

ایانا-کشاورزی: با افتتاح فاز یک این مجموعه، حدود ٣.٥ میلیون نشا تولید می‌شود. تمامی این گیاهان با دانش و فناوری تولید وارد و تولید شده‌اند و نیاز سالانه کشور حدود ١٠ میلیون نشا در سال است.

صرفه‌جویی 15 میلیون یورویی با پرورش اندام‌های تکثیری در داخل کشور

نخستین  مرکز پرورش اندام‌های تکثیری ( پیاز، قلمه، نشا و...) گل‌های خارجی و وارداتی افتتاح شد.

به گزارش ایانا، غلامرضا تقوی مدیرکل دفتر امور گلخانه‌ها، گیاهان دارویی و قارچ خوراکی وزارت جهاد کشاورزی، در آغاز بهره برداری انبوه از مرکز تکثیر کواکل گفت: با افتتاح مرکز کواکل واردات اندام‌های تکثیری گل‌های تزتینی بخش زیادی از نیاز واردات کامل جنین گیاهانی برطرف می‌شود.

او اضافه کرد: در حال حاضر و در افتتاح فاز یک این مجموعه، حدود ٣.٥ میلیون نشا تولید می‌شود. تمامی این گیاهان با دانش و فناوری تولید وارد و تولید شده‌اند و نیاز سالانه کشور حدود ١٠ میلیون نشا در سال است.

تقوی با اشاره به اینکه ابن کار از خروج حداقل ١٥ میلیون یورو ارز جلوگیری می‌کند، توضیح داد: در حال حاضر با توجه به افزایش نرخ تسعیر ارز و معافیت‌هایی که برای چنین فعالیت‌هایی در نظر گرفته شده می‌تواند محل مناسبی برای سرمایه گذاری و جذب سرمایه‌های سرگردان باشد.

او اضافه کرد: این محل نخستین مرکز تکثیر اندام‌های گل‌های تزیینی است که به طور کامل از خارج وارد می‌شد و با افتتاح این مرکز از واردات بخش مهمی از آن بی‌نیاز شدیم.

تقوی با اشاره به اینکه قیمت تمام شده این اندام‌های تکثیر شده یک سوم اندام‌های وارداتی است گفت: غیر از مقرون به صرفه بودن این گیاهان، خطر شیوع بیماری‌ها و انتقال آن به داخل کشور، حذف قرنطینه و زمان صرف شده برای آن و سهولت خرید این گیاهان است. مدیرکل دفتر امور گلخانه‌ها، گیاهان دارویی و قارچ خوراکی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه هنوز آمار صادرات کامل و دقیق در سال ٩٧ حاصل نشده، توضیح داد: در شش ماهه ابتدای سال ٩٧ حدود دو تا ٢.٥ میلیارد دلار شاخه و گلدان گل تزیینی تولید شده است. در همین مدت حدود ٢٥ میلیون دلار صادارت گل و گیاه تزیینی صادر شده که در مقابل واردات حدود ١٠ میلیون دلار بوده است. او اضافه کرد: تولید ما در بخش تولید گل و گیاه تزیینی فقط یک دهم جهان است. تقوی یادآور شد: ما بیشترین میزان رشد را در ساخت گلخانه و گلخانه‌ای کردن کشت داشته‌ایم که حدود ٦٨ درصد در طول ٤ سال بوده و الان حدود ١٣ هزار هکتار سطح گلخانه‌های کل کشور است
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید