Iranian Agriculture News Agency

رئیس هیئت راهبردی فدراسیون حمل و نقل و لجستیک ایران:

سدی بر ترخیص 10درصدی محموله‌ها

ایانا- اقتصاد: کارخانه‌ها نمی‌توانند مواد موردنیازشان را از گمرک‌ها ترخیص کنند و این مساله هنوز تعیین تکلیف نشده است. می‌توان گفت تنها 10درصد از کالاهای رسوب کرده در گمرک‌ها، در حال ترخیص شدن است و همین میزان نیاز با مشکل حمل بار و اعتصاب کامیون‌داران مواجه شده.

سدی بر ترخیص 10درصدی محموله‌ها

وضعیت محموله‎های رسوب کرده در گمرکات با افزایش روند ترخیص کالاها اندکی بهبود پیدا کرده، اما با توجه به اعتصاب کامیون‌داران میزان اندک بارهای ترخیص شده نیز هنوز نتوانسته است از گمرک خارج شود. این در شرایطی است که بخشنامه‌های متعدد در زمینه‌های ترخیص و واردات به کشور نیز به ایجاد وضعیت موجود دامن می‌‌زند.

جواد سمساریلر رئیس هیئت راهبردی فدراسیون حمل ونقل و لجستیک ایران در ارتباط با وضعیت ترخیص محموله‌ها به خبرنگار گروه اقتصادی ایانا گفت: «در چند ماهه اخیر شاهد کاهش روند ترخیص کالا بوده‌ایم. در حال حاضر با توجه به شرایط موجود در حمل بار و اعتصاب کامیون‌داران این پروسه بیشتر به تعویق می‌افتد. در همین خصوص در ارتباط با شرکتی مانند فولاد مبارکه 150کامیون ترخیص شده‌اند، اما با مشکلات حمل بار توسط رانندگان مواجه‌اند.»

به عقیده او دستپاچگی در صادر کردن بخشنامه‌ها و قوانین دست و پاگیر توسط دولت منجر به آشفتگی در ترخیص و حمل کالاها شده است.

رئیس هیئت راهبردی فدراسیون حمل و نقل و لجستیک ایران در ارتباط با ترخیص کالاهای دولتی گفت: «کالاهای دولتی به علت این‌که دغدغه‎هایی چون پرداخت مابه‌التفاوت ارز و مسائل دست و پاگیر مربوط به برخی بخشنامه‌ها را شامل نمی‎شوند، روند ترخیص شدنشان نسبت به سایر کالاها سریع تر است، اما در این میان مشکلات حمل بار توسط کامیون‌داران باعث شده این کالاها نیز حمل نشوند.»

سمساریلر اعلام کرد: «بسیاری از کارخانه‌ها مواد اولیه ندارند و برای تامین این مواد دچار مشکل شده‌اند. کارخانه‌ها نمی‌توانند مواد موردنیازشان را از گمرک‌ها ترخیص کنند و این مساله هنوز تعیین تکلیف نشده است. می‌توان گفت تنها 10درصد از کالاهای رسوب کرده در گمرک‌ها، در حال ترخیص شدن است و همین میزان نیاز با مشکل حمل بار و اعتصاب کامیون‌داران مواجه شده.»

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید