Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل منابع طبیعی آذربایجان شرقی خبر داد:

تسریع در عملیات بند رسوب‌گیری بتن غلطکی مرند

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی، از تسریع دراجرای بند رسوب‌گیری بتن غلطکی در حوزه آبخیز لیوار شهرستان مرند خبر داد.

تسریع در عملیات بند رسوب‌گیری بتن غلطکی مرند

به گزارش خبرنگار ایانا  در تبریز، داور نامدار در بازدید از این طرح گفت: این طرح یکی از طرحهای نوین در دنیاست که برای اولین بار در ایران بعد از خوزستان در آذربایجان شرقی و از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی اجرا می‌شود.

نامدار، با اشاره به کاهش هزینه و افزایش استحکام در بندهای رسوب‌گیری افزود: در اجرای طرح به روش   RCC یا همان بتن غلتکی بجای استفاده از سنگ و ملات سیمانی، سیمان با شن و ماسه و خاک مناسب(موجود در محل) بصورت نیم خیس مخلوط شده و سپس در محل احداث بند ریخته شده و با غلطک فشرده می‌شود تا استحکام یابد.

نامدار با اشاره به اینکه این طرح بصورت طرح پژوهشی و تحقیقاتی مشترک با دانشگاه شهید مدنی آذربایجان اجرا می‌شود؛ افزود: مزیت این طرح در این است که حدود 30 درصد کاهش هزینه صورت گرفته و استحکام سازه نیز افزایش می‌یابد و چون مصالح اولیه آن در محل موجود است سرعت اجرای پروژه نیز بالاست.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی با اشاره به سایر طرحهای تکمیلی در حوزه آبخیزداری لیوار مرند که یکی از زیر حوزه های آبخیز رود ارس می باشد گفت: طرح بیولوژیکی کپه کاری و بذرپاشی مراتع منطقه نیز در حال انجام است تا ضمن تثبیت خاک و جلوگیری از فرسایش فزاینده خاک منطقه به علت بهره برداری بیش از اندازه و چرای خارج از ظرفیت دام در مراتع موجب احیای مراتع نیز شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید