Iranian Agriculture News Agency

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران:

بخش اعظمی از درآمدهای صادراتی، هنوز وارد کشور نشده

ایانا- اقتصاد: متاسفانه بخش اعظمی از درآمدهای صادراتی هنوز وارد ایران نشده است با اینکه صادرات ایران در 6ماهه نخست سال جاری بالا بوده، اما هنوز مبالغ برگشت خورده در سامانه نیما بسیار کم بوده و قابل قبول نیست.

بخش اعظمی از درآمدهای صادراتی، هنوز وارد کشور نشده

این روزها آمار رسمی تجارت خارجی ایران نشان از رشد 13 درصدی صادرات غیرنفتی، در نیمه نخست امسال را دارد. به طوری که طبق آمار و ارقام اعلام شده در 6 ماهه نخست سال جاری، بیش از 56 میلیون و 644 تن کالای غیر نفتی، صادر شده. این میزان از نظر ارزشی رقمی برابر با 23 میلیارد و 123میلیون دلار را دربر می‌گیرد که نسبت به مدت زمان مشابه خود، رقم افزایشی را نشان می‌دهد. از جمله اقلام صادراتی این دوره، شامل میعانات گازی و پتروشیمی است که در 6 ماه نخست امسال، نسبت به سال گذشته از لحاظ وزنی 46.18 درصد و از نظر ارزش 28.58 درصد کاهش یافته. به عبارتی در نیمه نخست سال جاری، چهار میلیون و 644 هزار تن میعانات گازی صادر شده که ارزش آن دو میلیارد و 418 میلیون دلار بوده. همچنین صادرات پتروشیمی در 6 ماهه نخست امسال نسبت به پارسال از نظر وزنی 9.44 و از نظر ارزشی 23.98 درصد رشد داشته. در این مدت 15 میلیون و 451 هزار تن پتروشیمی به ارزش هفت میلیارد و 432 میلیون دلار صادر شده.

در این باره جمشید عدالتیان شهریاری عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایانا می‌گوید: «این روزها کالاهای ایرانی در بازارهای دنیا قابل رقابت شده‌اند و این ماجرا روایت‌گر داستان خوبی در حوزه صادرات خواهد بود. با توجه به اینکه ایران در شرایط تحریم نفتی قرار دارد، می‌توان مانور خوبی بر روی صادرات غیرنفتی داد و این مساله را گزینه مناسبی برای جلوگیری از کاهش درآمدهای حاصل از صادرات دانست. گرچه نمی‌توان واقعیت بالا بودن درآمدهای نفتی را نادیده گرفت، اما باید بیشتر بر روی صادرات غیر نفتی کار کرد. »

او با اشاره به اینکه در حال حاضر روند مثبتی در صادرات کالاهای ایرانی به چشم می‌خورد، ادامه می‌دهد: «با بازاریابی‌هایی که در منطقه انجام می‌شود، در آینده نه چندان دور باید منتظر افزایش صادرات، توسط بازرگانان ایرانی باشیم، چرا که شناختن ظرفیت بازارهای جهانی، برگ برنده خوبی را برای کشور رو می‌کند. البته نباید از یاد برد که توجه به کیفیت و نیز برندسازی از جمله مواردی است که توجه به آن امری ضروری در جهت موفقیت بیشتر در این مقوله محسوب می‌شود. »

عدالتیان شهریاری می‌گوید: «متاسفانه بخش اعظمی از درآمدهای صادراتی هنوز وارد ایران نشده است با اینکه صادرات ایران در 6ماهه نخست سال جاری بالا بوده، اما هنوز مبالغ برگشت خورده در سامانه نیما بسیار کم بوده و قابل قبول نیست. البته امید می‌رود با پیوستن به FATF تبادلات مالی راحت‌تر صورت بگیرد و مبالغ باقی مانده رد و بدل شود.»

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید