Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل سازمان تعاون روستایی کشور:

تعاونی‌های زنان روستایی بیش از 61 هزار عضو دارد

ایانا-کشاورزی: تعاونی‌های روستایی زنان در قالب سه برنامه عملیاتی؛ نخست، آموزش ارکان، کارکنان و اعضاء تعاونی‌ها، پروژه‌های اشتغال‌زا در تعاونی‌ها، حضور تعاونی‌ها در نمایشگاه‌ها فعالیت می‌کنند چرا که در حوزه آموزش، به استناد بندهای ۱ و۶ و۷ ماده ۳ اساسنامه سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، تعلیم و تربیت کارمند و مدیر برای شرکتها و اتحادیه‌ها بر عهده این سازمان است که از این طریق، بهره‌وری نیروی انسانی را بالا برده، به اداره شرکتهای زیر مجموعه کمک شایانی می‌کند. آموزش تعاونی‌های روستایی زنان نیز بر همین اساس برنامه‌های مدون خود را هرساله در قالب تقویم آموزشی به استانها ابلاغ می‌کند

تعاونی‌های زنان روستایی بیش از 61 هزار عضو دارد

حسین شیرزاد معاون وزیر جهاد کشاورزی و مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، به موضوع فعالیت شرکت‌های تعاونی روستایی زنان به مثابه کانون متمرکز توسعه اشاره کرد و اظهار داشت: در حال حاضر تعداد ۳۳۰ شرکت تعاونی روستایی زنان با ۶۱۳۲۵ نفر عضو و سرمایه‌ای به میزان ۲۶۴۱۴ میلیون ریال در سطح ۲۲۳۸ روستا مشغول فعالیت است. این تعاونی‌ها به عنوان یکی از ساختارهای مطلوب برای جلب مشارکت زنان روستایی و در راستای سیاست‌گذاری، ایجاد هماهنگی و جهت‌دهی به فعالیت آنان ایجاد شدند.

او اضافه کرد: برهمین اساس سازمان تعاون روستایی ایران با هدف توسعه و بسط نهضت تعاون از طریق آگاه سازی زنان روستایی، به انجام وظایف قانونی خود حول سه محور نظارت، حمایت و هدایت تعاونی‌های زنان، توسعه کمی و کیفی آنها را در دستورکار خود قرار داده است.

شیرزاد در تشریح فعالیت‌های حاکمیتی سازمان تعاون روستایی در خصوص تعاونیهای روستایی زنان توضیح داد: تعاونی‌های روستایی زنان در قالب سه برنامه عملیاتی؛ نخست، آموزش ارکان، کارکنان و اعضاء تعاونی‌ها، پروژه‌های اشتغال‌زا در تعاونی‌ها، حضور تعاونی‌ها در نمایشگاه‌ها فعالیت می‌کنند چرا که در حوزه آموزش، به استناد بندهای ۱ و۶ و۷ ماده ۳ اساسنامه سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، تعلیم و تربیت کارمند و مدیر برای شرکت‌ها و اتحادیه‌ها بر عهده این سازمان است که از این طریق، بهره‌وری نیروی انسانی را بالا برده، به اداره شرکتهای زیر مجموعه کمک شایانی می‌کند. آموزش تعاونی‌های روستایی زنان نیز بر همین اساس برنامه‌های مدون خود را هرساله در قالب تقویم آموزشی به استان‌ها ابلاغ می‌کند.

مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی در مورد راهکارهای جایگزین این سازمان برای فعال شدن ردیف اعتباری مستقل تعاونی‌های زنان نیز خاطر نشان کرد: این سازمان به منظور توسعه فعالیت‌های زنان روستایی راهکارهایی از جمله؛ پایین آوردن میزان تعهد استان‌ها،تاکید به استان در خصوص حضور تعاونی‌های زنان در آموزش‌های شبکه، برقراری تعامل با سایر نهادهای دولتی از قبیل فنی و حرفه‌ای، شبکه بهداشت و ... جهت استفاده از آموزش‌ها اتخاذ کرده که راهکارهای مذکور موجب افزایش میزان عملکرد آموزشی از نظر کمی شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد پروژه‌های اشتغالزای تعاونی‌های زنان اظهار داشت: تقویت و توسعه مشاغل خانگی و تنوع بخشی به فعالیت‌های اقتصادی در تعاونی‌های روستایی زنان، از یک سو باعث توسعه فرصت‌های شغلی و ارتقاء ظرفیت این بخش در تولید شده و از سوی دیگر توانمندسازی و کارآمدسازی این تعاونی‌ها به عنوان بخش مؤثر در اقتصاد مقاومتی، علاوه بر برنامه پذیر نمودن تعاونی‌ها در حوزه فعالیت‌های اقتصادی و درآمدزا، منجر به رونق کسب و کار و افزایش درآمد برای اعضاء تعاونی و در نهایت ارتقاء معیشت خانوار روستایی و کشاورزان شده است.

او اضافه کرد: در واقع ایجاد اشتغال مولد، کاهش نرخ بیکاری در جامعه روستایی، ارتقاء تولید ملی و بهره‌وری منابع در بخش کشاورزی را درپی داشته است که در نهایت افزایش درآمدملی ورونق اقتصادی کشور را شاهد خواهیم بود.

شیرزاد عملیاتی شدن پروژه‌های اشتغال زا در تعاونی‌های روستایی زنان را به عنوان یکی از برنامه‌های مؤثر در تقویت و توسعه فعالیت‌های اقتصادی برشمرد و گفت: در این خصوص عوامل دیگری نیز از جمله امکان سنجی و زمینه‌سازی در حوزه سرمایه‌گذاری و میزان مشارکت اعضاء، دسترسی به منابع، مواد اولیه و در نهایت چگونگی شرایط بازاریابی جهت عرضه تولیدات مدنظر است که همه این موارد در راه اندازی این‌گونه فعالیت‌ها ارزیابی می‌شود.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی سیاست سازمان را بر تقویت وتوسعه زیرساخت‌های مناسب و تسهیل شرایط جذب اعتبارات مرتبط در حوزه فعالیت زنان روستایی از دستگاه‌ها و سازمان‌های متولی دانست و توضیح داد: در حال حاضر به لحاظ حقوقی، مسائل تضمینی با وضعیت موجود تعاونی‌های روستایی زنان تناسب چندانی ندارد و باید در این خصوص همکاری و تعامل بیشتری شود.

دکتر شیرزاد در مورد فعالیت نمایشگاهی تعاونی‌های زنان به عنوان آموزشهای میدانی بازاریابی اظهار داشت: یکی دیگر از برنامه‌های عملیاتی که در حوزه بازرگانی و بازاریابی در تعاونی‌های روستایی زنان حائز اهمیت است، نحوه بازاریابی و بازار رسانی تولیدات این تعاونی‌هاست. در واقع حضور تعاونی‌ها در عرصه‌های نمایشگاهی با هدف ارتقاء عملکرد شبکه‌ای، معرفی وعرضه توانمندی‌های تعاونی‌ها در عرصه رقابت بازار در دستور کار سازمان قرار گرفته است.

او اضافه کرد: این اتفاق تا حدود زیادی توانسته در کنار اشتغال پایدار، با تسهیل فرآیند بازاریابی و آشنایی تعاونی‌ها با فضای کسب وکار گام مثبتی را در این زمینه بردارد. به عبارتی عرصه نمایشگاه‌ها به عنوان یک کارگاه آموزشی به لحاظ تجربه در مباحث مشتری‌مداری، ارزیابی تقاضای بازار وارتقاء کیفی تولیدات وبسته بندی مناسب نقش بسزایی داشته است.

رئیس هیات مدیره سازمان مر کزی تعاون روستایی کشور در مورد برنامه‌های پیش‌روی تعاونی‌های روستایی زنان و دستور کار آتی برنامه‌های آتی توانمندسازی زنان روستایی توضیح داد: فعال‌سازی اعضای تعاونی‌های روستایی زنان، با هدف ایجاد توانمندی پایدار در سیستم تعاونی، ایجاد انگیزه از طریق راه‌اندازی گروه‌های کوچک خودیار و حمایت از پروژه‌های چند منظوره، کوچک مقیاس، کم سرمایه و زود بازده در گروه‌های خود یار موثر خواهد بود.

او اضافه کرد: بازاریابی و راه‌اندازی نمایشگاه‌های دائمی، فصلی، ادواری، بین استانی و...، طرح جشنواره سالانه تعاونی‌های روستایی زنان (سرزمین شکوفان) با هدف توانمندسازی تعاونی‌های زنان در عرصه بازارهای وسیع‌تر و رقابت اقتصادی، از دیگر طرح‌های حمایتی مهم است.

مدیرعامل سازمان تعاون روستایی کشور با اشاره به اینکه همکاری با دفاتر و معاونت‌های درون و برون سازمانی، اعم از معاونت‌های وزارت جهاد کشاورزی و دیگر نهادهای ملی و فراملی نیازمند نگرش حمایتی مدیریت سطوح مختلف سازمان است گفت: انعقاد تفاهم‌نامه با دستگاه‌ها، در پیشبرد فعالیت‌های توسعه‌ای تعاونی‌های روستایی زنان می‌تواند بسیار اثر بخش باشد مشروط بر اینکه تفاهم نامه‌های منعقد شده توسط مقامات ارشد دستگاه‌های مربوطه تایید شود.  

او اضافه کرد: راه‌اندازی اتحادیه سراسری تعاونی‌های روستایی زنان یک برنامه مهم در تقویت شبکه تعاونی‌های زنان است که در حال پیگیری بوده و می‌تواند در تعامل با سازمان‌های تصمیم گیرنده وسیاست‌گذار جایگاه حقوقی مطلوبی را برای این تعاونی‌ها بوجود آورد و به ویژه در حوزه بازرگانی وبازاریابی نقش قابل توجهی را در تسهیل روند اجرایی کار داشته باشد.

شیرزاد با اشاره به اینکه در عرصه توسعه پروژه‌های اشتغال‌زا در تعاونی‌ها، باید تعامل و همکاری بیشتری با سازمان‌ها و نهادهای مرتبط در این حوزه انجام شود یادآور شد: چه به لحاظ مسائل اعتباری و چه به لحاظ زیرساخت‌های لازم ازجمله سازمان‌های بین‌المللی و آژانس‌های زیرمجموعه سازمان ملل که تاکنون نیز حمایت‌هایی توسط سفارت ژاپن GGP وSGP  (برنامه کمکهای کوچک زیست محیطی) از پروژه‌های تعاونی‌های زنان صورت گرفته است و می‌تواند با برنامه ریزی مناسب این همکاری توسعه یابد.

او اضافه کرد: اجرای طرح توسـعه درون‌زای تعاونیهای زنان از طریق «الزام برنـدسازی در محصولات هر منطقه» و اقـدام به تولید فرایندی آن در پایدارسازی تعاونی‌های مذکور که بسـیار موثر بوده و در توسـعه کمی و کیفی اشـتغال در منطقه رشد قابل ملاحظه‌ای ایجاد می‌کند.

معاون وزیر جهادکشاورزی با اشاره به اینکه گردشـگری و بوم گردی روستایی تعاونی‌های روسـتایی زنان به مثابه کانون متمرکز توسعه، در مدیریت بوم‌گردی روستایی نقش بسیار موثری داشته است گفت: آموزش اجرای طرح مذکور در تعاونی‌های زنان از طریق تعامل بـا یونسکو و انعقاد تفاهم‌نامه با سازمان میراث فرهنگی و گردشـگری، می‌تواند اثر بخش باشد.

او اضافه می‌کند: تغییر اقلیم روستا در عرصه جهانی به عنوان یک معضل، طرح و در معرض ارزیابی قرار گرفته است. بر این اساس انعقاد تفاهم‌نامه با سازمان محیط زیست و همچنین ایجاد ارتباط با برنامه کمک‌های کوچک زیست محیطی سازمان ملل، می‌تواند زمینه‌ساز اشـتغالزایی زنان عضو تعاونی‌های روستایی زنان (از طریق مدیریت حفظ و توسعه گونه‌های گیاهی و جانوری و همچنین حفظ منابع آبی و خاکی) شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید