Iranian Agriculture News Agency

رئیس جهادکشاورزی استان اعلام کرد:

تولید بیش از 80 هزار تن دانه‌های روغنی در اردبیل

رئیس جهادکشاورزی استان اردبیل گفت: سالانه در استان اردبیل بیش از 80 هزار تن دانه‌های روغنی تولید می‌شود که بیش از 50 درصد آن را تولیدات مربوط به دانه روغنی سویا است.

تولید بیش از 80 هزار تن دانه‌های روغنی در اردبیل

به گزارش خبرنگار ایانا در اردبیل، خلیل نیکشاد در دیدار با رئیس گروه دانه‌های روغنی وزرات جهادکشاورزی و پائولو رابرتوگلرانی مشاور بین المللی پروژه طرح دانه‌های روغنی سازمان فائو  افزو د: تأمین غذای مردم و حاکمیت امنیت غذایی و ایجاد اشتغال و کسب درآمد برای بهره‌برداران در این بخش  برای ما بسیار مهم است که امیدواریم با نقطه نظرات کارشناسی و تخصصی کارشناسان صاحب نظر در حوزه توسعه پایدار تولید دانه‌های روغنی بتوانیم به راهکارهای کاربردی درباره توسعه کشت و افزایش عملکرد در واحدسطح و در نهایت خودکفایی به تولید سویا در سطح کشور دست پیدا کنیم.

نیکشاد، اظهار کرد: دنیای کشاورزی امروزی با چالش‌های بسیار مهمی همچون چالش آب، چالش خاک، چالش باروری نیروی انسانی، چالش اقتصاد و تولید و چالش امنیت‌غذایی و همچنین تغییرات آب وهوایی و تغییر رفتار عوامل خسارتزا، مسائل ژن پلاست و دژنراسیون و پس روی صفات به دلیل شرایط گلخانه‌ای و استفاده بی‌رویه و بیش از حد و غیر ضروری از انواع سموم شیمیایی روبروست.

وی بیان کرد: تنها راه  برون رفت از این چالشها و مشکلها در بخش کشاورزی این است که از تجردگرایی بپرهیزیم و کشاورزی را در دید گسترده حتی در خارج از مرزهای جغرافیایی کشورمان ببینیم و تا جایی که می‌توانیم از نقطه نظرات کارشناسی متخصصین بخش کشاورزی در اقصا نقاط جهان بهره ببریم.

نیکشاد افزود: استان اردبیل قطب کشاورزی است و به دلیل برخورداری از شرایط آب و هوایی مختلف امکان کشت بسیاری از محصولات مهم و بخصوص سویا در آن فراهم است مناطق شمالی استان به خصوص شهرستانهای بیله سوارو پارس آباد استعداد بالقوه از از لحاظ خاک زراعی و شرایط آب و هوایی دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اضافه کرد: مدیریت آب و تقویم زراعی با توجه به شرایط آب و هوایی ، تغذیه گیاهی و تاثیر مثبت آن در تولید و همچنین مسائل مربوط به صنایع تبدیلی و تکمیلی از مهمترین مسائلی است که امیدواریم با رایزنی‌ها و همفکری‌ها و استفاده از نقطه نظرات تخصصی کارشناسان محترم سازمان خوارو بار جهانی فائو به آن دست یابیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید