Iranian Agriculture News Agency

رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس:

هدف نظام صنفی سهولت در مطالبه‌گری کشاورزان است

سومین دوره انتخابات هیئت مدیره و بازررس نظام صنفی کارهای کشاورزی استان فارس با حضور محمد شفیع ملک‌زاده رئیس نظام صنفی کشاورزی کشور برگزار شد.

هدف نظام صنفی سهولت در مطالبه‌گری کشاورزان است

به گزارش خبرنگار ایانا در شیراز، در ابتدای این جلسه محمد مهدی قاسمی رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس،  با اشاره به این‌که اکنون پس از گذشت سه دوره نظام صنفی کارهای کشاورزی انتظار می‌رود این مجموعه به بلوغ قابل توجهی دست پیدا کرده و عضوگیری شما به حد مطلوبی رسیده باشد، افزود: این نظام صنفی با هدف سهولت در مطالبه‌گری کشاورزان و بخش کشاورزی و تاثیرگذاری آن‌ها در برنامه و استراتژی‌های  بخش کشاورزی است که حضور رئیس نظام صنفی کشاورزی کشور در شورای مدیران وزراتخانه نشان‌دهنده عزم وزرات جهاد کشاورزی در مشارکت کشاورزان در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها است و وزیر محترم نیز تاکیدات موکدی در این زمینه داشتند.

قاسمی با بیان این‌که در استان فارس نیز نمایندگان کشاورزان زبان گویای آن‌ها بوده، از حق و حقوق آن‌ها دفاع کرده و در تصمیم‌گیری‌ها نقش‌آفرینی، اظهار داشت: هنوز تا حد مطلوب این تاثیرگذاری فاصله زیادی داریم، باید مطالبه‌گری منطقی خود را با صدای آرام ارتقا دهید و از این فرصت در جهت ارائه راهکارها به منظور هم‌افزایی در بخش کشاورزی استفاده کنید.

این مقام مسئول افزود: به عنوان قیمت تمام شده تولید گندم در فارس از استان‌هایی مانند کردستان که از  آب باران استفاده می‌کنند، بالاتر است، اما قیمت تضمینی در سراسر کشور یکسان بوده و این در حالی است که در قانون دیده شده که قیمت تضمینی متفاوت باشد و  هیچ اجباری به این نیست که قانون‌گذار یک قیمت تضمینی را برای تمام کشور اعلام کند، که پیگیری این امر، نقش شماها به عنوان مطالبه‌گران هست.

رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس در ادامه گفت: از یک‌ سویی کار شما مطالبه‌گری و از سوی دیگر نظام‌مند کردن، چارچوب‌دار کردن، ساماندهی کردن و به هویت رساندن نظام صنفی است در حوزه مطالبه‌گری است.

قاسمی بیان داشت: همه شماها به اعضای شورای مرکزی نظام صنفی استان خوراک فکری، علمی و فنی بدید، پیگیری کنید که این دوستان هم بتوانند پیگیر مطالبات شما را در سطح استان و کشور دنبال کنند و شورای مرکزی را ازبابت پیگیری مطالباتتان حمایت کنید.

او افزود: از نگاه نظامات داخلی شما، کشاورزان باید بدون اجبار در جمع شما وارد شوند و چارچوب‌هایی که در شرایط مختلف برای کشت و کار در عرصه‌های مختلف کشاورزی به صورت تفاهم در بین خودتان اجرایی کنید. برای مثال با توجه به بحران خشکسالی در استان ما، مدیریت آب توسط خود کشاورزان صورت گیرد و از طریق نظام صنفی بهره‌مندی از آب را به تناسب سطوح زیر کشت، زمین، نیاز هر کشاورز و سهم هر کشاورز تقسیم‌بندی کند.

قاسمی تصریح کرد: با افزایش تعداد اعضای نظام، تشکیلات منسجم‌تر، قدرتمندتر و هماهنگ‌تری داشته که اموراتشان را با رسمیت و صدای قویتر پیگیری می کنند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس در بخش دیگری از سخنان خود گفت: پیرو آب محور بودن استراتژی‌های این سازمان، چندین راه‌کار از جمله آبیاری تحت فشار، گلخانه و انتقال کشت‌های بهاره به پاییزه مثل چغندر قند پیشنهاد شده که اجرایی شدن این استراتژی‌ها نیازمند اقدام شما به عنوان رهبران و پیشکسوتان جوامع کشاورزی و همکاری در زمینه ترویج به کشاورزان است.

او با اشاره به این‌که کشت پاییزه چغندر قند از اولویت‌های وزرات جهاد کشاورزی است واگرچه در سال گذشته به دلیل این‌که برای اولین بار در سطح وسیع کشت شد مشکلاتی به همراه داشت، افزود: با توجه به صرفه‌جویی 50 درصدی در آب باید در الگوی کشت شما که با کمبود آب دست و پنجه نرم می‌کنید، قرارگیرد، چرا که علاوه بر عملکرد بالای چغندر قند پاییزه، در تناوب با محصولات یکی از ضروریات برای تقویت خاک و از بین بردن علف‌های هرز است، پس برای انعکاس به کشاورزان فراخوانی و اقدام کنید.

با توجه به اهمیت کشت کلزا، از دیگر توصیه‌های کشاورزی رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس، کاهش میزان بذر مصرفی در کاشت کلزا بود و افزود: استفاده حداکثر 4.5 کیلو بذر هیبرید در هکتار، تراکم بوته کافی را به دنبال داشته و استفاده از بذر زیادی سبزینگی گیاه را افزایش و عملکرد را کاهش می‌دهد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس تاکید کرد: با توجه به نقش علم و دانش در ارتقای کشاورزی، نظام نوین ترویج پیاده سازی  شده، در این راستا عرصه‌های کشاورزی پهنه‌بندی شده و برای هر پهنه یک کارشناس مسئول مشخص شده که شما با بررسی بازخورد نحوه عملکرد کارشناسان مسئول پهنه، می‌توانید بازوان و مشاوران ما در این حوزه باشید.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید