Iranian Agriculture News Agency

نتایج تحقیقات یک موسسه کانادایی نشان می‌دهد:

بیوچار میزان بهره‌وری محصولات کشاورزی را افزایش می‌دهد

بیوچار که از سوزان مواد ارگانیک بدست می‌آید به پرورش مواد مغذی کمک می‌کند

خیلی‌ها وقتی نام زغال را می‌شنوند یاد پخت غذا روی آن می‌افتند تا اینکه از آن برای کشت محصولات کشاورزی استفاده کنند.

بیوچار میزان بهره‌وری محصولات کشاورزی را افزایش می‌دهد

به گزارش ایانا به نقل از سی‌بی‌سی٬ موسسه لابرادور وابسته به دانشگاه مموریال در ایالت نیوفانلند و لابرادور کانادا نوع خاصی از زغال را آزمایش کرده است. بیوچار زغالی است که از سوزاندن ضایعات کشاورزی بدست می‌آید. این موسسه از بیوچار به منظور افزایش بهره‌وری محصولات کشاورزی در خاک شنی استفاده کرده. نتایج این آزمایش تا به امروز مثبت بوده است.

جونال عابدین٬ دانشمند خاک می‌گوید: «آزمایشات ما نشان می‌دهند که بیوچار pH خاک را افزایش و نیاز به استفاده از آهک بیشتر را کاهش می‌دهد. بیوچار همچنین از لحاظ فیزیکی باعث ارتقاء کیفیت خاک و افزایش ظرفیت ذخیره آب می‌شود چون خاک شنی نمی‌تواند آب چندانی ذخیره کند».

بیوچار چیست؟

عابدین از سال 2012 با کشاورزان محلی همکاری می‌کند تا افزودن بیوچار به خاک و افزایش میزان بهره‌وری آن را آزمایش کنند. او می‌گوید فرمولاسیون بیوچار به زغال نزدیک‌تر است. بیو از کلمه زیست‌توده و چار از کلمه زغال گرفته شده است. استفاده از خاکستر و زغال در کشاورزی به منظور بهبود کیفیت خاک به هزاران سال پیش برمی‌گردد.

عابدین قصد دارد تا امسال رشد گندم را با استفاده از بیوچار آزمایش کند. به همین منظور در یک بخش از زمین زراعی از کودهای سنتی مانند خوراک ماهی استفاده می‌کند و در بخش دیگر از بیوچار و کودهای استاندارد. نتایج آن بسیار متفاوت بوده‌اند. عابدین می‌گوید: «با یک نگاه متوجه می‌شوید محصولاتی که برای پرورش آنها از بیوچار استفاده شده کیفیت بهتری دارند. این یعنی که بیوچار موثر است. گیاهان سبزتر شده و رشد بیشتری داشته‌اند». عابدین همچنین در گذشته با استفاده از بیوچار چغندر پرورش داده و نتایج مثبت مشابهی را دریافت کرده است. او که به مدت پنج سال داده‌های مربوط به استفاده از بیوچار را در رابطه با افزایش میزان بهره‌وری چغندر جمع‌آوری کرده میگوید: «میزان تاثیرگذاری بیوچار در گندم و چغندر کاملا مشهود است. وقتی از بیوچار استفاده می‌شود میزان مواد مغذی موجود در خاک  از جمله کلسیم٬ منیزیم و پتاسیم افزایش می‌یابد».

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید