Iranian Agriculture News Agency

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی:

تولید 80 درصد تخم مرغ کشور در 11 استان

ایانا-کشاورزی: قدیمی بودن ساختمان‌ها، قدیمی بودن تجهیزات تولید تخم مرغ و مستهلک بودن آنها سبب از ببن رفتن پایداری تولید خواهد شد.

تولید 80 درصد تخم مرغ کشور در 11 استان

٨٠ درصد تولید تخم مرغ کشور در ١١ استان کشور انجام می‌شود.

به گزارش ایانا، معاون امور دام وزارت جهادکشاورزی در مراسم روز جهانی تخم مرغ با بیان اینکه نیمی از نیاز پروتین حیوانی کشور در صنعت دامپروری تولید می‌شود، گفت: ارزش محصولات پروتینی کشور سالانه  بیش از ١٠٠هزار میلیارد تومان است.

مرتضی رضایی با بیان اینکه بزرگترین بخش خصوصی کشور صنعت دام و طیور است، افزود: خوشبختانه در سال‌های گذشته در برخی از محصولات مانند تخم مرغ به خودکفایی رسیده‌ایم و قبل از بروز مشکل آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در حدود ١٠٠هزار تن تخم مرغ به کشورهای دیگر صادر شده است.

معاون وزیر با اشاره به وضعیت تولید تخم مرغ در کشور گفت: قدیمی بودن ساختمان‌ها، قدیمی بودن تجهیزات تولید تخم مرغ و مستهلک بودن آنها سبب از ببن رفتن پایداری تولید خواهد شد.

او ادامه داد: سالانه ٢میلیون تن خوراک دام در کشور جا‌به‌جا می‌شود و همچنین ١٣٥سفر به صورت روزانه برای جابه‌جایی نهاده‌ها صورت می‌گیرد.

رضایی با اشاره به برنامه‌های آتی معاونت امور تولیدات دامی گفت: ساماندهی مرغان بومی و رنگی و سیستم تولید روستایی از برنامه‌های آتی این معاونت است، زیرا در این بخش در حدود ١٠٠هزار تن تخم مرغ تولید می‌شود که باید مدیریت شود.

او با تاکید بر اینکه آمایش سرزمین در زمینه تولید مرغ‌های تخم گذار باید صورت گیرد، افزود: ٨٠ درصد تولید تخم مرغ کشور در ١١ استان کشور انجام می‌شود که متاسفانه همین مساله سبب زیان در بحث همه گیری آنفولانزای فوق حاد پرندگان شد.

در ادامه این مراسم، سعید اسماعیل خانیان رئیس موسسه تحقیقات علوم دامی کشور با بیان اینکه ترویج مصرف تخم مرغ و افزایش سرانه مصرف آن با قیمت مناسب از اهداف این همایش است، افزود: همچنین حمایت از کلیه زنجیره تولید این محصول نیز از وظایف موسسه تحقیقات علوم دامی کشور است.

او ادامه داد: اصولا برگزاری نمایشگاه‌ها برای عرضه محصولات است و هماهنگی در بخش‌های مختلف تولید در نشست‌های هم‌اندیشی و همایش‌های تخصصی مانند همایش امروز حاصل می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید