Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اعلام کرد:

مقاوم‌سازی 50 درصد از روستاهای چهارمحال و بختیاری

40 هزار و 800 واحد مسکونی روستایی معادل 50 درصد در چهارمحال و بختیاری مقاوم سازی شده است.

مقاوم‌سازی 50 درصد از روستاهای چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرنگار ایانا، سهراب رئیسی ظهر دوشنبه در نشست خبری اظهار کرد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به منظور برنامه‌ریزی امور مربوط به مسکن روستایی نیازمند آمار و اطلاعات دقیق جامع و بهنگام در رابط با ویژگی‌های خاص مسکن روستایی و برخی ویژگی‌های اقتصادی و اجتماعی مرتبط با سکونت آبادی‌های کشور است با توجه به فقدان آمار تخصصی و رسمی در حوزه مسکن روستایی، بنیاد مسکن در سال 82 اقدام به تعریف از اجرای طرحی با عنوان "طرح آمارگیری از ویژگی‌های مسکن روستایی" نمود که با هدف بروز رسانی تکرار آن را در فواصل زمانی پنج سال در دستور کار خود قرار داده است.

وی گفت:این طرح برای چهارمین دوره متوالی از 21 مهرماه لغایت 21 آبان‌ماه این طرح در 190 روستای چهارمحال و بختیاری و 4 هزار و 834 واحد مسکونی روستایی که شامل 11 روستا در شهرکرد، 11 بروجن، 11 فارسان، 22 اردل، 41 کوهرنگ، 15 کیار، سامان 12 و بن 8 و در شهرستان لردگان 60 روستا است اجرا می‌شود.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی چهارمحال و بختیاری با اشاره به وجه تمایز طرح آمارگیری از ویژگی‌های مسکن روستایی سال 97 نسبت به سال‌های گذشته تصریح کرد: بنیادمسکن انقلاب اسلامی استان با جمع‌بندی تجارب گذشته در خصوص بهسازی مسکن روستایی طرحی را تحت عنوان "طرح ویژه بهسازی و نوسازی مسکن روستایی" با هدف مقاوم‌سازی 2 میلیون واحد مسکونی روستایی تهیه و به تصویب رساند.

رئیسی یادآور شد: این طرح از سال 84 به اجرا درآمده که تاکنون منجر به مقاوم‌سازی بیش از یک میلیون و 700 هزار واحد مسکونی روستایی شده و بر اساس هدف‌گذاری در طرح جامع مسکن روستایی کشور 2 میلیون واحد مسکونی دیگر در دستور کار قرار گرفته شده است با توجه به اهمیت طرح ویژه سهم بالای واحدهای تحت پوشش این طرح از کل واحدهای مسکونی روستایی کشور در طرح آمارگیری اخیر، ارائه نتایجی از وضعیت این دسته واحدها مورد توجه ویژه واقع شده است.

وی بیان کرد: در این مدت ماموران آمارگیری آموزش دیده توسط بنیادمسکن انقلاب اسلامی استان به 190 روستا و 4 هزار و 834 واحد مسکونی روستایی جهت دریافت اطلاعات مراجعه می‌کنند که این روستاها با انتخاب مرکز آمار ایران و براساس آمارگیری نفوس و مسکن سال 95 صورت گرفته است در واقع وجه تمایز آمارگیری امسال با سنوات پیشین اختصاصی 30 درصد از نمونه‌های واحدهای مسکونی کشور به واحدهای مسکونی استفاده کننده تسهیلات طرح ویژه بهسازی و از نوسازی مسکن روستایی است به گرنه‌ای که در نتایج امکان مقایسه‌ای واحدها با سایر واحدهای مسکونی فراهم شود.

مدیرکل بنیاد مسکن چهارمحال و بختیاری افزود: گردآوری آمار و اطلاعات از وضعیت آبادی‌ها از خصوصیات کمی و کیفی مسکن روستایی کشور به منظور شناخت برخی از ویژگی‌های مرتبط با مسکن در آبادی‌های کشور و هر یک از استان‌ها شناخت ویژگی‌های کمی و کیفی واحدهای مسکونی در کل کشور به تفکیک استان و شهرستان و شناخت ویژگی‌های کمی و کیفی واحدهای مسکونی تحت پوشش طرح ویژه بهسازی و نوسازی مسکن روستایی در سطح استان‌های کشور برگزار می‌شود.

رئیسی با اشاره به آمارگیری گفت: تمام آبادی‌های دارای سکنه دائمی یا موسمی دارای 20 واحد مسکونی یا بیشتر و واحدهای مسکونی این آبادی‌ها در سال 97 جامعه آمارگیری این طرح را تشکیل می‌دهنداز میان این آبادی‌ها 8539 آبادی به عنوان طرح انتخاب شده اند.

وی ادامه داد: این طرح توسط بنیادمسکن و با همکاری مرکز آمار ایران اجرا می‌شود که در نهایت تمام فعالیت‌ها باید به تایید شورای عالی آمارایران برسد بنابراین در راستای به دست آوردن اطلاعات دقیق و درست باید اهالی روستا و دهیاران و شورای اسلامی روستاها در طول اجرای طرح با آمارگیران همکاری لازم را داشته باشند.

مدیرکل بنیاد مسکن چهارمحال و بختیاری خاطر نشان کرد: در راستای برگزاری طرح آمارگیری از ویژگی‌های مسکن روستایی یک دوره آموزشی از امروز به مدت یک هفته برای کارشناسان برگزار می‌شود تا با روند اجرای طرح آشنا شوند همچنین رسانه‌ها و مطبوعات می‌توانند نقش مهم و تاثیرگذاری در اجرای این طرح داشته باشند که ما هم درخواست می‌کنیم در اطلاع‌رسانی این کار بزرگ با بنیادمسکن انقلاب اسلامی همچون گذشته همکاری لازم را داشته باشند تا بتوانیم در راستای توسعه و و آبادانی روستاها گام موثر برداریم.

رئیسی گفت: تعداد کل واحدهای مسکونی روستایی در کشور5 میلیون و 370 هزار و 937 واحد و در استان 83320 است و مقاوم سازی در کشور 41 درصد و در استان نزدیک به 50 درصد است.

مدیرکل بنیاد مسکن چهارمحال و بختیاری با اشاره به واحدهای مقاوم روستایی استان تاکید کرد: 40 هزار و 800 واحد که معادل 50 درصد است در استان مقاوم سازی شده که بیشترین واحدها مقاوم سازی شده با 82.3 درصد بروجن کمترین با 36.4 در لردگان و واحدهای غیرمقاوم روستایی 42 هزار و 520 واحد و معادل 51 درصد است که کمترین واحدهای غیرمقاوم در بروجن با 17.7 درصد بیشتر با 63.6 در لردگان است.

وی گفت: برنامه‌ها شامل 5 طرح هادی روستایی با 320 میلیون تومان اعتبار سند روستایی 120 میلیون تومان، افتتاح 10 واحد مسکن روستایی 300 میلیون تومان و واگذاری زمین 7500 میلیون تومان که مجموعا 1500 میلیارد تومان می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید