Iranian Agriculture News Agency

معاون آبخیزداری، مراتع و امور بیابان:

اجرای طرح مدیریت جامع حوزه‌های آبخیزداری با همکاری سازمان فائو

اجرای طرح مدیریت جامع حوزه‌های آبخیزداری با همکاری سازمان فائو

معاون آبخیزداری، مراتع و امور بیابان کشور گفت: کارشناسان سازمان خواربار جهانی (فائو) به اجرای طرح مدیریت جامع حوزه‌های آبخیزداری کمک خواهند کرد.

به گزارش ایانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، ناصر حیدری پور امروز دوشنبه در نشستی با کارشناسان فائو در محل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور اظهار داشت: کارشناسان فائو در روش‌های انجام کار در حوزه آبخیزداری و آبخوانداری، ارزیابی این روش‌ها و مدیریت ریسک در حوزه فعالیت‌های سازمان از جمله کنترل سیلاب، آفات و بیماری‌ها و حریق در جنگل‌ها و مراتع در سطح کشور کمک خواهند کرد.

او افزود: در اجرای طرح مدیریت جامع حوزه‌های آبخیزداری موانع و مشکلاتی داریم که نیاز به نظرات تخصصی و کارشناسی سازمان فائو برای حل آن است.

در این نشست، دبیر ستاد اجرای طرح‌های آبخیزداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور نیز با بیان این که در کشور طی سال‌های متمادی طرح‌های آبخیزداری متعددی اجرا شده است، تصریح کرد: این طرح‌ها به علت بخشی‌نگری منجر به پایداری آبخیزداری نشده است.

هوشنگ جزیر به ۸۶ میلیون هکتار اراضی مرتعی، ۱۴ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار اراضی جنگلی و ۳۲ میلیون هکتار اراضی بیابانی در ایران اشاره کرد و گفت: برای مدیریت این عرصه‌ها باید روش های مدیریتی خود را تغییر دهیم و از این رو طرح یا مدل مدیریت جامع حوزه های آبخیزداری در سازمان جنگل‌‌ها، مراتع و آبخیزداری تدوین شده است.

او مشارکت مردمی در برنامه‌ریزی و اجرا، سرمایه فیزیکی، سرمایه مالی، سرمایه اجتماعی و سرمایه طبیعی را از سرمایه‌های اصلی در حوزه آبخیزداری عنوان کرد.

جزیر افزود: برای اجرای موفق این طرح و پایداری حوزه‌های آبخیز نیاز به همکاری سایر دستگاه‌ها است و مردم نیز باید در مورد این طرح احساس تعلق داشته باشند تا از این سیستم نگهداری و آن را اداره کنند.

او انتخاب حوزه آبخیز، تشکیل ساختار مناسب برنامه ریزی در ستاد، استان‌ها و حوزه آبخیز، تشکیل ساختار مناسب برنامه ریزی در ستاد، استان ها و حوزه آبخیز، تدوین برنامه راهبردی حوزه ، ظرفیت سازی، توانمند سازی، فرهنگ سازی و اطلاع رسانی، اجرا، نظارت، پایش و ارزشیابی، هماهنگ سازی پروژه‌های دولتی، نیازها و فعالیت های مردمی در چارچوب برنامه راهبردی را هفت گام اصلی در اجرای مدل مدیریت جامع حوزه‌های آبخیزداری نام برد.

دبیر ستاد اجرای طرح‌های آبخیزداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور تصریح کرد: در حال حاضر در سطح دو میلیون و ۱۸۴ هزار و ۲۰۲ هکتار، حوزه‌های الگویی آبخیزداری در کشور تعیین شده است.

در ادامه این نشست، مدیرکل دفتر مهندسی و مطالعات سازمان جنگل ها،مراتع و آبخیزداری با بیان این که ۹۰ درصد عرصه‌های کشور در معرض خشکسالی قرار گرفته‌اند و میانگین بارش در سال گذشته ۱۶۷ میلی متر بوده است، گفت: تنها راهکار مقابله با خشکسالی اجرای طرح مدیریت جامع حوزه‌های آبخیزداری در کشور است.

رضا بیانی افزود: مناطقی که دچار خشکیدگی بلوط، خشکیدگی شمشاد و آتش سوزی هستند و یا در حوزه‌های گرد و غبار قرار دارند از اولویت‌های اجرای طرح آبخیزداری هستند.

او به تهیه نقشه‌های مختلف از پوشش گیاهی منابع طبیعی ایران در دوره‌ها و سال‌های مختلف اشاره کرد و اذعان داشت: در سال ۹۶ با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای، نقشه پوشش گیاهی کشور را آغاز کرده‌ایم که در سال ۹۸ به اتمام می‌رسد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید