Iranian Agriculture News Agency

عضو هیأت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی:

تصویبFATF، چراغ سبز ایران به دنیا

به یقین با این مصوبه، سلامت نظام مالی و اقتصادی بهبود بیشتری خواهد یافت

ایانا- اقتصاد: تصویب FATF تنها نشان می‌دهد ایران موافق است تا شفافیت مالی وجود داشته و منابعی که مورد نقل و انتقال قرار می‌گیرد، روشن باشد. بنابراین با تصویب این مساله، ایران از دید جامعه جهانی به طور رسمی مبارزه با تروریسم، درآمدهای مالی نامشروع و قاچاق را با قاطعیت آغاز می‌کند.

تصویبFATF، چراغ سبز ایران به دنیا

بعد از کش و قوس‌های فراوانی که مدت‌هاست بر سر تصویب FATF در ایران حاکم بود، بالاخره امروز مجلس این لایحه را به تصویب رساند. اگر بخواهیم نگاهی اجمالی به ماجرای FATFبیاندازیم، باید به شفاف سازی اهداف این مساله بپردازیم. از این رو کارشناسان FATF بر اساس گزارش‌های رسمی کشورهای مختلف، به ویژه در مورد شفافیت مالی، قوانین مالیاتی و باقی موضوعات مشابه آن نظرات مشورتی خودشان را درباره میزان ریسک سرمایه گذاری در کشورهای مزبور اعلام می‌کنند تا مورد بررسی سرمایه‌گذاران بین‌المللی قرار گیرد. همچنین FATF در زمینه پولشویی 40 توصیه و در راستای تامین مالی تروریسم 9 توصیه با خود دارد. بر اساس توصیه‌ها مزبور، کشورهای مختلف را بررسی و رده‌بندی می‌کنند که این توصیه‌ها نیز می‌تواند از طریق قوانین داخلی توسط خود کشورها، شکل اجرایی به خود بگیرد. بنابراین از طریق موارد عنوان شده، می‌توان زمینه پولشویی و تامین مالی تروریسم را کاهش داد. مقررات مبارزه با پولشویی قوانینی است که شرکت‌ها و اشخاص را موظف می‌کند، در زمینه نحوه کسب درآمدشان به دولت‌ها توضیح دهند. بنابراین با چنین روشی پول‌هایی که از راه‌های نامشروع، تخلف مالی، رشوه و قاچاق به دست می‌آید، شناسایی و از ورود آنها به بازارهای مالی جلوگیری می‌شود. از این رو به طور یقین سلامت نظام مالی و اقتصادی بهبود بیشتری خواهد یافت.

در این باره محمد قلی یوسفی، عضو هیأت علمی دانشکده اقتصاد، دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایانا می‌گوید: «تصویب FATF مساله‌ای است که باید خیلی زودتر از این روزها به تصویب مجلس شورای اسلامی می‌رسید. در واقع تصویب FATF تنها نشان می‌دهد ایران موافق است تا شفافیت مالی وجود داشته و منابعی که مورد نقل و انتقال قرار می‌گیرد، روشن باشد. بنابراین با تصویب این مساله، از دید جامعه جهانی، ایران به طور رسمی مبارزه با تروریسم، درآمدهای مالی نامشروع و قاچاق را با قاطعیت آغاز می‌کند.»

او با اشاره به اینکه ایران با پذیرش FATF به دنیا یک چراغ سبز نشان داده که طرفدار تروریسم، قاچاق و... نیست، ادامه می‌دهد: «این مساله تنها نشان‌دهنده موضوعات عنوان شده است و هیچ تاثیری بر رفع تحریم‌ها، گشایش اعتبار و رفع مشکلات اقتصادی ایران ندارد. بنابراین باید نتیجه گرفت که تصویب FATF تنها یک علامت مثبت برای شفاف‌سازی مالی به سایر نقاط دنیا است.»

این کارشناس اقتصادی معتقد است که تنها تصویب FATF ملاک موفقیت در شفاف سازی مالی نیست. مساله مهمتر اجرایی کردن آن است که به نظر می‌رسد،  مشکلاتی در مسیر اجرای آن وجود داشته باشد که خیلی با کیفیت عمل نکند. بنابراین مادامی که ایران بتواند مردم خود را متقاعد و همچنین آن را به مرحله اجرا بگذارد و دنیا را نیز متقاعد کند، کار ساده‌ای نخواهد بود.

یوسفی با یادآوری اینکه در حال حاضر متاسفانه جَو بی‌اعتمادی اقتصادی در داخل کشور رواج دارد. توضیح می‌دهد: «تا زمانی که فضای فقدان اطمینانی در داخل ایران ادامه داشته باشد، تبعات آن به بیرون کشور نیز بروز خواهد کرد. البته در هر فضایی که قرار گرفته‌ایم نباید این دستاورد مثبت را نادیده بگیریم. ایران باید کاری کند که در سطح بین‌المللی مورد پذیرش قرار بگیرد که تنها با تصویب FATF این رویا دست یافتنی نخواهد بود.»

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید