Iranian Agriculture News Agency

مجید اسماعیلی خبر داد:

کشت گندم در 137هزار هکتار از اراضی استان قزوین

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی استان قزوین گفت: در سال زراعی جاری 137 هزار هکتار از اراضی کشاورزی این استان به زیر کشت گندم می‌رود.

کشت گندم در 137هزار هکتار از اراضی استان قزوین

به گزارش خبرنگار ایانا در قزوین، مجید اسماعیلی در جلسه کمیته فنی و پایش زراعت استان که با حضور مدیران و کارشناسان فنی جهاد کشاورزی شهرستانهای تابعه در مجموعه باغستان برگزار شد با بیان این مطلب افزود : در برنامه ابلاغی برای استان 137 هزار هکتار کشت گندم در نظر گرفته شده که از این میزان 46 هزار هکتار گندم آبی و 91 هزار هکتار گندم دیم است .

وی پیش بینی کرد: از این میزان سطح زیر کشت 316 هزار تن گندم تولید شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین افزود:  در سال زراعی گذشته بیش از  247 هزار تن گندم مازاد بر مصرف کشاورزان بصورت تضمینی خریداری شد

اسماعیلی به پروژه های طرح ارتقای ضریب خود اتکایی گندم در سال زراعی جاری اشاره کردو گفت : ساماندهی تولید و فرآوری بذر ، ارتقای شاخص بهره وری مصرف آب در زراعت گندم از 7دهم به 1.2 تا سال 1404 ، ارتقای مکانیزاسیون ، کنترل ترافیک در مزرعه ، توسعه مکانیزاسیون کشاورزی ، تغذیه متعادل و افزایش کیفیت گندم از مهمترین این طرح ها در محصول گندم است .

وی ؛ پایش و پیش آگاهی در کنترل آفات ، بیماری ها و علفهای هرز ، برداشت و کنترل ضایعات ، آموزش مدیران و کارشناسان و کشاورزان و همچنین بهره گیری از قابلیت بنیاد توانمند سازی گندمکاران ایران در انتقال تجارب به کشاورزان را از دیگر طرح ها در راستای ارتقای ضریب خود اتکایی گندم ذکر کرد .

اسماعیلی به ساماندهی تولید و فرآوری بذر در سال زراعی 98-97 اشاره کرد و اظهار داشت : برنامه این است که تا سال 1404 به نحوی که همه استانها طی سنوات برنامه تا 65 درصد از نیاز بذر گندم آبی و 45 درصد بذر گندم دیم مزارع خود را از بذور گواهی شده تامین و بین زراعین گندمکار توزیع نمایند .

وی اضافه کرد : در همین راستا ضمن تامین اعتبارات یارانه ای و حمایت از تولید بذور ؛ عناوین دستورالعمل هزینه کرد اعتبارات مربوط از محل پروژه ، توسعه مصرف بذر گواهی شده ، توسعه بوجارها در مناطق خاص ، استفاده از جداکننده های وزنی و توسعه تکثیر و تولید ارقام جدید است .

این مقام مسئول ؛تنظیم خطی کارها و توسعه کشت خطی ، اصلاح کارنده های دیم و آبی ،استفاده از زیر شکن ، عملیات کشت روی پشته ، کنترل افت کمباین ها و نظارت بر برداشت و توجه به اجرای روش های کشاورزی حفاظتی را از مهمترین طرح ها در راستای ارتقای مکانیزاسیون گندم در سال زراعی جاری برشمرد .

اسماعیلی همچنین به مبارزه با علفهای هرز در مزارع کشاورزی اشاره کرد و گفت : در سال زراعی گذشته در سطح 31هزار و 145 هکتار گندم آبی و 675 هکتارگندم دیم مبارزه با علفهای هرز انجام شده است .

به گفته ی وی ؛ همچنین در سطحی حدود 68 هزار هکتار عملیات مبارزه با سن گندم در مزارع کشاورزی استان اجرا شده است .

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین به اهمیت بیمه محصولات کشاورزی و باغی در استان اشاره کرد و اظهارداشت : در سال زراعی گذشته 7 هزار و 694 هکتارگندم آبی  (حدود 17 درصد ) و 75 هزار و 891 هکتار ( حدود 83 درصد ) گندم دیم در مزارع کشاورزی استان بیمه شده است .

اسماعیلی، بر لزوم اهمیت بیمه محصولات کشاورزی و باغی و تشویق و ترغیب کشاورزان و باغداران به این امر مهم تاکید کرد و خواستار مشارکت کشاورزان برای ثبت نام در  سامانه جامع پهنه بندی محصولات زراعی پاییزه  شد.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: خرید آب آبیاری از شبکه دشت قزوین جهت کشت محصولات پاییزه در حال انجام است و اگر خرید آب مزارع کمتر از 4 متر مکعب باشد آب به احتمال زیاد قطع خواهد شد بنابراین زارعین تحت شبکه باید سریعا از طریق میرابها پیگیر دریافت آب آبیاری مزارع خود باشند .

وی به کارشناسان مراکز جهاد کشاورزی شهرستانهای تابعه تاکید کرد: نظارت کامل و مناسب بر تهیه بذر استاندارد در سال آتی داشته باشند.

اسماعیلی اظهار کرد: در سال جاری دو کمیته جهت نظارت بر نحوه توزیع و جلوگیری از کرانفروشی و همچنین کیفیت کود توزیع شده تشکیل شده است. 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید